اخبار
کد خبر : 7153 ۱۳۹۷/۱۱/۰۷   ۱۹:۱۸:۰۶

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خبر داد
تامین اعتبارات احیای دریاچه ارومیه از ماده 10 مدیریت بحران

 

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حال دریاچه ارومیه خوب است، گفت: اعتبارات در ردیف اعتبارات تعریف نشده و از ماده 10 و 12 مدیریت بحران کشوری پرداخت می شود.

به گزارش نای قلم، فرهاد سرخوش در گفتگویی با اشاره به وضعیت جدید دریاچه ارومیه اظهار داشت: خوشبختانه فعالیت ها و پروژه هایی که در حال احداث هستند و مهمترین بخش آن لایروبی رودخانه های منتهی الیه دریاچه بوده که خوشبختانه اثر بخشی خوبی داشته البته با نعمات الهی و بارش های خوب امسال نسبت به سال قبل 85 درصد افزایش داشته و این اثر بخشی ها باعث شده  که خود تراز دریاچه امسال به 1270.63 برسد که نسبت به سال قبل 1 سانتی متر افزایش تراز به وجود آمده است.

سرخوش در پاسخ به این سوال که برای رسیدن به تراز اکولوژیک چقدر فاصله است، گفت: تراز اکولوژیک 1274 یعنی 3 متر و 43 سانتی متر با تراز اکولوژیک فاصله دارد ولی خوشبختانه چون دریاچه ارومیه وسعت زیادی دارد و با توجه به این تراز تقریبا 50 درصد وسعت تراز دریاچه زیر پهنه آبی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تقریبا امسال 2150 کیلومتر مربع که نسبت به سال قبل 379 کیلومتر افزایش وست خود دریاچه را شاهد بودیم .

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در پاسخ به این سوال که باید اقداماتی صورت گیرد تا دریاچه به تراز مطلوب و اکولوژیکی برسد، گفت: دریاچه ارومیه یک حوزه بسته ای است که تمام تامین آب آن از همین بخش صورت می گیرد و با توجه به پروژه هایی که در بخش کشاورزی شروع شده است و بیشترین برداشت هم از بخش کشاورزی است و 95 درصد روان آب ها از طریق کشاورزی مصرف می شود، خوشبختانه تدبیر خوبی صورت گرفته و با روشهای نوین آبیاری هر سال 8 درصد سرو آب داریم که باید این رقم به 40 درصد برسد.

 سرخوش افزود: همچنین پروژه ها و زیر ساخت های خوبی شروع شده است و بخش آب رسانی به دریاچه از جمله انتقال تونل پاناسیب به دریاچه ارومیه که بیشتر خیلی خوبی دارد که در پایان سال 98 به بهره برداری می رسد و بیشتر از 75 درصد تا کنون پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی تصریح کرد: همچنین پروژه های دیگری مثل انتقال آب سدسیلور به دریاچه ارومیه است که انتظار می رود تا پایان سال به بهره برداری برسد همچنین پروژه های کارخانه و تصفیه خانه ها که تصفیه شده و پساب آنها به دریاچه منتقل می شوند.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: پروژه هایی که در دست احداث است و پیش از اتمام آنها با تمام تدبیر اندیشیده شده بتوان سالانه سه میلیون 500 متر مکعب را به این پیکره آب رساند.

سرخوش در ادامه با اشاره به اینکه آنچه که در ابتدا در ستاد احیای دریاچه ارومیه آن پرداخته شده پروژههای در حال اجرا است، گفت: از جمله پروژهایی که ضرب الاجل بوده و برای حفظ دریاچه ارومیه و بحث لایروبی ها و احداث سایت ها بنا بوده که خوشبختانه بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد و در بخش تصفیه خانه آب ریز که در شهر ارومیه است 95 درصد در داخل شهر پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: در پروژه  آب رسانی هم در برخی پروژه ها عقب گرد و در برخی پروژهای اولویت دار پکیج انتقال در سیلور به دریاچه ارومیه بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سرخوش ادامه داد: علت اینکه اعتبارات هر سال 100 درصد اختصاص داده نشده ثیک عقب ماندگی در آن دیده  می شود.

وی پیرامون اعتبارات دریاچه ارومیه گفت: اعتبارات در ردیف اعتبارات تعریف نشده و از ماده 10 و 12 مدیریت بحران کشوری پرداخت می شود و با توجه به اینکه اگر خدایی ناخواسته در کشور حادثه ای رخ دهد از آن اعتبارات به آنها هم تزریق می شود و از این اعتبارات به دریاچه نیز اعطا می شود و خود اعتبارات دریاچه کم می شود.

سرخوش در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز آماری وجود دارد که چه میزان برای دریاچه هزینه شده گفت: بله تمام اعتباراتی که تا کنون هم از صندوق توسعه و هم از ماده 10 و 12 به دریاچه تزریق شده به طور کل برای مطالعات ملی نجات دریاچه ارومیه در سه حوزه آذربایجان غربی، شرقی و استان کردستان هزینه می شود و رقیم تقریبی سه هزار و 600 میلیارد تومان است.

 مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه با توجه به وضعیت جوی امسال و بارش هایی که توسط سازمان هواشناسی ثبت شده آیا وضعیت دریاچه بهتر می شود یا خیر، گفت: با سامانه بارشی که وجود داشت خوشبختانه به صورت نرمال هم بارش ها ادامه خواهد داشت پیش بینی می شود که وضعیت دریاچه بهتر شده و همچنین مخازن سدها امسال بهتر از سال های قبل است که رهاسازی مرحله اول انجام شده و ادامه رهاسازی در مرحله بعدی انجام خواهد گرفت. 

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا