اخبار
کد خبر : 7144 ۱۳۹۷/۱۱/۰۴   ۲۱:۱۷:۵۲

امروز؛
خانه احزاب آذربایجان غربی افتتاح شد

 

در نظام های سیاسی مردم سالار بحث احزاب نقش بسيار پررنگي در تصمیم سازی های سیاسی دارند، به طوری که به عنوان مهمترین نهاد مدنی سیاسی یکی از ضرورت های دولت ها به شمار می روند.

اما احزاب در کشور ما به رغم پیشینه صد ساله و ظرفيت‌هاي اجتماعي و سياسي که دارند هنوز جایگاه واقعی خود را در نظام سیاسی و به ویژه میان مردم تثبیت نکرده اند، نتوانسته اند به شكل دموكراتيك سهمي از قدرت داشته باشند و برنامه های خود را ارائه دهند.

خانه احزاب ايران از سال 79 براي رتق و فتق امور همين احزاب و تشكل‌هاي قانوني و حل اختلافات آنها در فضايي دور از جنجال‌هاي سياسي و رسانه‌اي پديد آمد، اما مساله آنجاست كه همان اختلافات سبب تعطيلي خانه احزاب از سال 89 شد. پس از روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و توجهي كه به بحث تشكل‌هاي سياسي دارد، خانه احزاب توانست به ریل سیاست کشور بازگردد تا هرچه بیشتر در ارتقای اثرگذاری احزاب بروز و ظهور داشته باشد.

در این راستا دفتر نمایندگی خانه احزاب استان امروز با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، نمایندگان خانه احزاب ایران، دبیران دفاتر فرعی و شعب احزاب و تشکل های سیاسی استان در محل فرهنگسرای جوان ارومیه افتتاح شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه، گفت: افتتاح خانه احزاب فرصتی مغتنم برای استان به شمار می آید.

علی مصطفوی افزود: خانه احزاب محلی برای پشتیبانی از احزاب مستقر در استان است و می تواند نقش برجسته ای در توسعه فرهنگ حزبی در استان ایفا کند.

وی به روند تشکیل خانه احزاب استان اشاره و اضافه کرد: با ابلاغ منشور گفت و گوی سیاسی، بلافاصله دستور تشکیل خانه احزاب استان آذربایجان غربی از سوی مقام عالی استان صادر شد که با پیگیری های انجام گرفته، این اتفاق مبارک در آستانه فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان اتفاق افتاد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در ادامه به چند وظیفه عمده خانه احزاب اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی در جهت گسترش فرهنگ حزبی و فعالیت های گروهی، تقویت روحیه تعاون، همکاری و تفاهم بین گروه های سیاسی، برگزاری همایش ها و جلسات مربوط به احزاب و گروه های سیاسی، برگزاری نشست های مشترک میان مسئولان احزاب و مسئولان استان و کمک به حل مشکلات و دفاع از حقوق احزاب از جمله مهم ترین وظایف خانه احزاب است.

مصطفوی به نقش مهم حزب در توسعه اشاره کرد و افزود: حزب حلقه مفقوده توسعه سیاسی است و باعث افزایش مشارکت اجتماعی می شود.

وی تصریح کرد: حزب در حقیقت مدرسه سیاسی برای تربیت نخبگان و محلی برای جمع بندی مسائل و مشکلات مردم و انعکاس مشکلات به مسئولان است.

معاون سیاسی استاندار همچنین احزاب را ضد تورم قوانین عنوان کرد و افزود: اگر احزاب فعال باشند قوانین سامان می یابند.

در این مراسم انتخابات اعضای شورای مرکزی خانه احزاب آذربایجان غربی نیز برگزار شد که بر اساس آن علی اکبر عسگری، نادر علیزاده و پریسا علیلو از فراکسیون اصلاح طلبان استان- فاروق کریمی، جعفر آیین پرست و علی بهمنش از فراکسیون اعتدالیون و مستقلین استان- زکریا خیری، مهدی فتاحی و ولی الله سمرقندی از فراکسیون اصولگرایان استان به عنوان اعضای اصلی شورای مرکزی خانه احزاب استان، اسلام صادقی و رسول اصغرزاده بعنوان اعضای علی البدل، سعید رضازاده بعنوان بازرس اصلی و یحیی عماری نیز بعنوان بازرس علی البدل خانه احزاب استان انتخاب شدند.

بدون تردید تشکیل خانه احزاب در استان می تواند به احزاب کمک کند تا با داشتن یک پایگاه ثابت، نقش خود را در بین مرم و مسئولان پررنگ تر کنند.

اما آنچه در این راستا ضرورت دارد این است که خانه احزاب به مشکلات بنیادی‌تر در حوزه قانونگذاری، کیفیت احزاب و ارتباط آنها با طبقات اجتماعي و درک‌شان از مطالبات اجتماعی و مشکلات مردم بپردازد، که در این صورت اهداف تعریف شده محقق می شود و و یک نهاد نمایشی نخواهد بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا