اخبار
کد خبر : 7141 ۱۳۹۷/۱۱/۰۳   ۲۱:۳۳:۲۵

یادداشت؛
امید به آینده راه‌حل عملی می‌خواهد

 

 امیدواری مردم نسبت به آینده باید از جنس واقعیت باشد. اینکه مسئولان بگویند نسبت به همه مسائل اشراف دارند، از تنگناهای اقتصادی باخبرند یا برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، چیزی را تغییر نمی‌دهد. اگر مسئولان می‌توانستند برنامه‌ریزی کنند یا اسلحه پنهانی به نام برنامه‌ریزی دارند باید شفاف به مردم بگویند که چه راه و برنامه‌ای برای آینده کشور دارند. اگر منظور دولتمردان از برنامه‌ریزی همین بودجه‌ای است که برای سال98 به مجلس تحویل داده شده؛ که راه حل مشکل و چاره کار نیست. لذا باید واقعا مسائل و مشکلات کشور برای مردم گفته شود و راه‌حل‌هایی نیز که متضمن نوعی ریاضت اقتصادی است، برای مردم بیان شود که در موضوعی خاص فلان اقدام صورت گرفته و نتیجه مشخصی را نیز به همراه داشته یا دارد. اکنون در جمع‌بندی بودجه، دولت کسر بودجه آشکار و پنهان دارد با این مسائل مردم امیدوار نمی‌شوند. از طرف دیگر با توجه به نرخ ارز بسیاری از کالا‌ها به صورت قاچاق از کشور بیرون می‌رود و گرانی هر روز مشاهده می‌شود. فلذا راه‌حل‌ها باید بیان شود.

مسئولان باید شفاف بگویند که ما این تعداد مشکل و به ازای هر مشکل این تعداد راه حل داریم. در حالی‌که دولت در همه مسائل صرفا به کلی‌گویی می‌پردازد و نمای روشنی از مشکلات نشان نمی‌دهد. دولت اصلا در کار خود صرفه جویی نمی‌کند و همانطور که رئیس‌جمهور چندی پیش اظهار داشت؛ آب‌ها پیشخور شده و اکنون نیز با این بودجه بندی پول‌های کشور نیز در حال پیشخور شدن است.

مجموع این مسائل نشان می‌دهد که جای امیدواری نیست و باید واقعیت را با نقشه راهی درست به مردم اعلام کنند. مثلا اینکه ما اکنون در محاصره اقتصادی و تحریم آمریکا هستیم، لذا باید این اقدام موثر را انجام دهیم تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، نه اینکه همان‌طور بدون هیچ برنامه‌ریزی و پشتوانه‌ای بگوییم که مردم باید به آینده امیدوار باشند. باید در انتهای راهی که مسئولان به مردم نشان می‌دهند امیدواری دیده شود.

بدون یک برنامه‌ریزی مدون، دقیق و پیمودن راهی دشوار و سخت نمی‌توان مردم را به آینده‌ای امیدوار کرد که جز ابهام چیزی در آن یافت نمی‌شود. اتفاقا یکی از راه‌هایی که می‌توان از پیچ خطرناک مشکلات عبور کرد، ریاضت اقتصادی است و چاره دیگری نداریم. مردم نیز باید بدانند که شرایط کشور در حوزه‌های مختلف چگونه است و خود را با شرایط موجود وفق بدهند. لذا راهی که اکنون در حال پیمودن آن است پنجره‌ای رو به امیدواری نمی‌گشاید و صرفا گفتار درمانی‌های رئیس‌جمهور، معاون اول یا سایر دولتمردان است که با حرف نیز امیدی حاصل نمی‌شود.

کشورمان ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که می‌توان از آنها استفاده بهینه کرد و فقط احتیاج به برنامه‌ریزی درست و دقیق دارد. اقتصاد و معیشت مردم نه با امیددرمانی که با راه حل‌های عملی بهتر می‌شود. اگر مردم عملکرد درستی از مسئولان ببینند خود به آینده امیدوار خواهند شد.

مصطفی هاشمی


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا