اخبار
کد خبر : 7033 ۱۳۹۷/۱۰/۱۱   ۲۲:۲۵:۲۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تاکید کرد
ضرورت اجرای طرح های تثبیتی در اراضی اطراف دریاچه ارومیه

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: نیازمند اجرای طرح های تثبیتی در ۱۵ هزار هکتار از اراضی اطراف دریاچه ارومیه هستیم.

به گزارش نای قلم، پرویز آراسته در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی اطراف دریاچه ارومیه با ایجاد پوشش های گیاهی و کاشت درختچه‌ها تثبیت بیولوژیک صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر از پنج هزار و 700 کیلومتر مربع عرصه آبی دریاچه ارومیه، دو هزار و 70 کیلومتر مربع آن آب دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هم اکنون تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۵۶ سانتیمتر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ سانتیمتر افزایش ارتفاع دارد.

وی تصریح کرد: افزایش بارش ها، رهاسازی آب سدها، اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه و اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود از عوامل افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه است.

آراسته میزان وسعت عرصه آبی را در حال حاضر دو هزار و ۷۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: هم اکنون حجم آب موجود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی از اختصاص بودجه  ۷۰۰۰ میلیاردی برای احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۸ خبر داد و افزود: امیدواریم با تحقق اعتبار تخصیص یافته شاهد تسریع روند احیای دریاچه در سال آتی باشیم.

آراسته با تاکید بر رعایت اصول زیست محیطی در طرح های توسعه استانی خاطرنشان کرد: اگر کارشناسی های زیست محیطی در طرح ها توسعه استان صورت نگیرد در دراز مدت مشکلات متعددی را برای محیط زیست استان به بار خواهد آمد که دریاچه ارومیه و پل میانگذر دریاچه نمونه هایی از آن است.

وی در ادامه سخنان خود از نصب چهار دیتا لایگر در ایستگاه‌های هیدرومتری چهار رودخانه خبر داد و توضیح داد: دیتا لایگرها با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه در رودخانه های زرینه، گدار، مهاباد و باراندوزچای نصب شده است که از این طریق میزان دقیق آب ورودی به دریاچه از این رودخانه‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برای احیای دریاچه ارومیه در سال آینده هفت هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که در صورت تخصیص آن روند احیای دریاچه تسریع می شود.

آراسته با اشاره به این که یکی از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید بر تجدیدنظر در بررسی مجدد گزارش ارزیابی میانگذر دریاچه ارومیه (پل شهید کلانتری) بود که دانشگاه تبریز کار تهیه آن را انجام داد، افزود: براساس نتایج این طرح که برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده قرار است که از جاده میانگذر چند گذرگاه ساخته شود تا جریان آب بین شمال و جنوب برقرار شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در برنامه شششم توسعه محور‌های چهارگانه محیط زیست شامل کاهش انتشار گاز‌های آلوده، جلوگیری از تخریب محیط زیست، حفظ تنوع زیستی و گونه‌های جانوری در کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا