اخبار
کد خبر : 7014 ۱۳۹۷/۱۰/۰۸   ۱۴:۱۲:۲۳

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت:
دریافت نماد اعتماد الکترونیکی ضروری است

 

جلسه کارشناسی کمیته نظارت بر فعالیت های کسب و کار در فضای مجازی به منظور ارائه نظرات و پیشنهادات عملیاتی با حضور معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت، پلیس فتا، اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی و سازمان فرهنگ و ارشاد و دیگر اعضای کمیته تشکیل شد.

به گزارش نای قلم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت در جلسه کارشناسی کمیته نظارت بر فعالیت های کسب و کار در فضای مجازی با بیان این مطلب گفت: در راستای اجرای سند "چارچوب فعالیت و نظارت بر وب‏‌ سایت‏ های متمرکزکننده‏ پرداخت کسب و کارهای اینترنتی" مصوب 13 دی 1395 کمیته‏ نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی، ضروری است تمامی صاحبان کسب و کارهای متمرکزکننده پرداخت در اسرع وقت نسبت به انجام مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اقدام کنند.

وی به تاریخچه صدور نماد الکترونیکی در ایران اشاره می‌کند: پروژه نماد اعتماد الکترونیکی، در سال 1389 با هدف ساماندهی و رسمیت‌ بخشی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف، اعم از امنیتی،‌ اجتماعی،‌ فرهنگی و نیز اعتمادسازی و رتبه‌بندی این کسب و کارها آغاز شد. در بند (1-ح) اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی،‌ ساماندهی فعالیت سایت‌های تجارت الکترونیکی به‌عنوان یکی از وظایف مرکز،‌ به تأیید شورای ‌نگهبان رسیده است. همچنین مطابق مصوبه جلسه مورخ 1391.04.12 شورای امنیت کشور،‌ با هدف ساماندهی فعالیت‌ سایت‌های فروش اینترنتی،‌ مسئولیت اعطای نماد اعتماد به کسب و کار‌های اینترنتی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی واگذار شده است. به‌علاوه بند (38) پیوست (ج) ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب سال 1393 شورای عالی فنآوری اطلاعات نیز به تهیه و اجرای سازوکار ارزیابی و رتبه‌بندی مستمر و صدور نشان اعتماد الکترونیکی و کیفیت خدمات اشاره دارد. از سوی دیگر، در جلسه هشتم هیأت مقررات‏ زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مورخ 95.03.24، نماد اعتماد الکترونیکی به‌عنوان یکی از مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب رسیده است.

به گفته وی، اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای ‌سایت‏ های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب‏ دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی انجام می‌شود.

محمد دهقان گفت: نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در صفحه اصلی سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تأیید است، به نمایش درمی‏ آید. با وجود این نشانه در سایت، مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آن ها عمل خواهند کرد و حقوق مصرف‌کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می‌کنند. خریداران با جست‌وجو در فهرست ‌سایت‏ های مورد تأیید، از صحت "نماد اعتماد الکترونیکی" به نمایش درآمده در ‌سایت‌ها اطمینان حاصل می‏ کنند.

وی بیان کرد: نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی در چارچوب قانون و در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از تخلف‌ها به‌صورت دوره‏ ای و روی کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی انجام می‌شود. بر اساس نتایج ارزیابی و نظارت، مطابق با سازوکارهای تعیین شده در کمیته نامبرده با متخلفان برخورد می‏ شود و در شرایط خاص ممکن است نماد آن ها تعلیق شود. قانون برای همه یکسان است و باید تمامی افراد زیر نظر قانون فعالیت کنند.

دهقان با اشاره به این که در حال‌ حاضر در استان آذربایجان غربی بیش از 799 کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی فعال وجود دارد، افزود: طبق آمار سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سهم استان در کسب و کارهای مجازی دارای پروانه کسب 15 شرکت است.

وی افزود: 28 شرکت بازاریابی شبکه ای در کشور وجود دارد که 21 شرکت در استان نمایندگی ندارند و تنها  شش شرکت در استان دارای نمایندگی هستند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت در پایان گفت: به منظور تسهیل در امور سامانه استعلام شرکت های بازاریابی شبکه ای متقاضیان می توانند با تلفن همراه خود با وارد نمودن اسم شرکت بصورت فارسی و انگلیسی و ارسال آن به شماره 30006082 پاسخ استعلام را بلافاصله دریافت کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا