اخبار
کد خبر : 7003 ۱۳۹۷/۱۰/۰۵   ۱۴:۰۲:۵۵

مسئول دفتر پایش و نظارت ستاد احیای دریاچه ارومیه:
دوره تثبیت را گذرانده‌ایم

 

 

دریاچه ارومیه روزهای دشواری را از سر گذرانده و همچنان در انتظار است تا بار دیگر آبگیری شود.

هرازچندگاهی اخباری از ستاد احیای این دریاچه می‌رسد که برخی امیدوارکننده‌اند و برخی دیگر نه.

با این وجود، روز گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست بار دیگر به وضع این دریاچه اشاره کرده و گفته: «با وجود این‌که می‌گفتند دریاچه ارومیه درحال نابودی است، اما با همکاری دانشگاه شریف درحال احیای این دریاچه هستیم.»

همکاری دانشگاه شریف برای احیای دریاچه ارومیه از‌ سال ٩٣ شروع شد، همان زمان که احیای این دریاچه یکی از اولویت‌های دولت بود و حالا علیرضا شریعتی، مسئول دفتر پایش و نظارت ستاد احیای دریاچه ارومیه حضور دانشگاه شریف را گامی بزرگ برای بهبود وضع دریاچه می‌داند: «کارگروه نجات با حضور دانشگاه شریف ‌سال ٩٣ شروع به کار کرد. این دانشگاه به دلیل شناختی که روی نخبگان داشت، مسئول کار شد تا نخبگان داخلی و خارجی را همراه کند و البته سازمان‌های داخلی را هم پای کار بیاورد.»

شریعتی می‌گوید، حاصل کار در این سال‌ها موفقیت‌آمیز بوده و بیش از‌ هزار کارشناس برای بررسی‌ و همفکری حضور دارند: «نتیجه این شد که ٢٧ راهکار از دل این جلسات بیرون آمد و سازمان‌های مختلف پای کار آمدند؛ از وزارت جهاد کشاورزی تا وزارت نیرو و بخش‌های اجتماعی و فرهنگی هم تعریف شد، تا کار نتیجه‌بخش باشد. بعد از آن‌که اعتبار هر‌سال هم مصوب شد، در موافقتنامه سهم هر سازمان لحاظ می‌شد.»

مسئول دفتر پایش و نظارت ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید هدف از تشکیل کارگروه نجات با حضور دانشگاه شریف این بود که مجموعه‌ای پایلوت وجود داشته باشد که بتواند همه دستگاه‌ها را جمع کند و همه با هم کاری هماهنگ انجام دهند: «دستگاه‌ها و سازمان‌های ما به صورت انفرادی کار می‌کردند و تغییر نگاه و کار جمعی دشوار است. اما واقعیت این است که نسبت به گذشته وضع بهتری داریم. توانستیم وضع دریاچه را تثبیت کنیم که بدتر نشود. هرچند از برنامه عقب هستیم، اما دریاچه نسبت به مهر گذشته ٢٤ سانتی‌متر افزایش داشته. حق‌آبه دریاچه که تا پیش از این توسط وزارت نیرو رعایت نمی‌شد، الان وضع بهتری دارد و اب منطقه‌ای تا حدودی آن را رعایت می‌کند. هرچند جهاد کشاورزی هنوز به صورت خوبی وارد عمل نشده.» شریعتی می‌گوید: «هرچند دوره تثبیت را گذراندیم، اما برای احیا زمان طولانی‌تری می‌خواهیم و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده کار را پیگیری کنیم، تا هر چه زودتر به نتیجه مطلوب دست یابیم.»

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا