اخبار
کد خبر : 700 ۱۳۹۴/۰۷/۰۸   

«دنیا با لبخند کودکان زیباست»...

هر ساله تمامی کشورها با اعلام سازمان ملل متحد روزی را با عنوان روز کودک جشن می‌گیرند، که مبنای آن اعلامیه حقوق کودک و تاکید بر مفاد کنوانسیون حقوق کودک است.

بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، همه کودکان حق دارند زندگی کنند و به بهترین شکلی که می‌توانند رشد کنند. این وظیفه بر عهده دولت‌ها گذاشته شده که امکانات برابر برای همه کودکان فراهم کنند تا بتوانند توانایی‌های خود را پرورش دهند.

کودکان حق دارند زمان تفریح و بازی داشته باشند و از یک زندگی فرهنگی کامل برخوردار شوند. کودکان نباید مورد بهره برداری اقتصادی قرار بگیرند یا کاری انجام دهند که به سلامتی جسمی یا روانی و یا آموزش آن‌ها آسیب برساند.

کودکان، آسیب‌پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاک و نیازهای دیگرشان نباید کاست. عدم توجه به وضعیت کودکان به علت مشکلات اقتصادی و کاستن بودجه‌هایی که شرایط زندگی و حیات کودکان را خدشه‌دار می‌سازد نه توجیه اقتصادی دارد و نه حرکتی انسانی محسوب می‌شود.

در آموزه های دینی نيز تعلیم و تربیتِ کودک در زمره حقوق او معرفی شده، به ویژه بر آموزش قرآن و احکام شرعی، خواندن و نوشتن و برخی مهارت‌های عملی و رزمی به او تاکید شده و گاه واجب به شمار رفته است.

روز جهانی کودک در کشور ما نیز در قالب هفته ای با مفاهیم آموزش و اصول تربیتی کودکان متناسب با سن کودک، جامعه پذیری، احترام در خانواده و حقوق اجتماعی پیوند خورده و دست‌اندرکاران و متولیان حوزه کودک می‌کوشند اهمیت این مباحث را به ویژه در هفته کودک در سطوح مدیریتی، اجتماعی، نهادهای آموزشی و پرورشی و خانواده‌ها پررنگ کنند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهترین نهادی است که می‌تواند به عنوان یک نهاد فرادستی، موثر و مناسب‌تر برای کودکان فعالیت کند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرصت و توان لازم برای بسترسازی فرهنگی برای کودکان را دارد و برخلاف برخی از سازمان‌ها که به مسایل آماری و تبلیغاتی روی می‌آورند می‌تواند موثر و مفید برای کودکان ایفای نقش کند.

به منظور هماهنگي بيشتر بين دستگاه‌هاي متولي با كانون پرورش كودكان و نوجوانان استان در راستاي برگزاري هرچه بهتر برنامه‌هاي اين هفته امروز جلسه‌اي در محل سالن جلسات استانداري برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربايجان غربي در اين جلسه گفت: مسایل حوزه‌ی کودک و نوجوان همیشه و در همه‌ جای دنیا حساس و سرنوشت‌ساز بوده و در جامعه ما نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هوشنگ عطاپور با تاكيد بر لزوم توجه به کودکان و نوجوانان و بهبود شرایط آن‌ها به ويژه در حوزه‌‌های فرهنگی و اجتماعی، اظهار كرد: با توجه به اينكه در شرايط حاضر تغییرات گسترده ای در ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی ایجاد شده است، حفظ ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی در محتوای تولیدات، بهره‌مندی اصولي از فن‌آوری‌های نوین و ایجاد جذابیت لازم برای کودکان و نوجوانان از خواسته‌هایی است که بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربايجان غربي ادامه داد: با ما باید تلاش کنیم در راستای رشد و نمو کودکان قدم‌های مهم علمی برداریم تا از آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند جلوگیری شود چرا كه برآورده کردن نیازهای ضروری کودکان در رشد، شخصیت و هویت آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

او با بيان اينكه تولیدات کانون باید حضوری شایسته‌تر در میان مردم داشته باشد و از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار باشد، تاكيد كرد: هفته ملی کودک فرصت مناسبی است تا با انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های گسترده به بسیاری از نیازهای کودکان امروز پرداخته شود، ضمن اينكه با خلق برنامه های فاخر و اثرگذار بتوانیم اذهان و افکار عمومی را نسبت به مسائل کودکان و نوجوانان حساس‌تر كنيم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی نیز در این جلسه به تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک در استان پرداخت.

جواد زاهدي با بيان اينكه بيش از 300 برنامه درون و برون‌سازماني در هفته ملي كودك برگزار مي‌شود، افزود: برنامه های هفته کودک این استان در دو بخش درون و برون‌سازماني و با حضور گسترده کودکان برگزار می‌شود.

وي افزود: طرح تزیین درخت با عنوان هر کودک یک صلوات به احترام شهدای منا، برگزاری کارناوال شادی با اجرای گروه بچه های ایران، اجرای مراسم ویژه کودکان و نوجوانان با حضور مقامات استانی، اجرای مراسم شاد دنیا با لبخند کودکان زیباست، عیادت مدیران و مسئولان از کودکان بیمار و بستری در بیمارستان‌ها، حضور در کانون اصلاح و تربیت و اهدای کتاب و هدایا با کودکان این مرکز، برگزاری تور بازدید از اماکن تاریخی برای کودکان، کاشت بذر گل در گلدان با شعار لبخند طبیعت لبخند کودکان است، مراسم زیباترین سازه های شنی، نمایش نقاشی‌های کودکان در ویترین مغازه‌ها، تجلیل از اعضای کتابخوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقه استانی عکاسی از نگاه دوربین کودکان، تجهیز یک باب کتابخانه روستایی با کتاب از جمله برنامه های پيش‌بيني شده هستند.

زاهدي تصريح كرد: با توجه به اهداف مدنظر برای این هفته همه ساله شعاری برای هفته ملی کودک در نظر گرفته می‌شود که «دنیا با لبخند کودکان زیباست» به عنوان شعار هفته ملی کودک در سال 94 انتخاب شده است، همچنین در نام‌گذاری روزهای هفته کودک سعی داشتیم به همه مسایل توجه کنیم.

به گفته وي روز کودک، سلامت و ایمنی، کودکان، هنر و میراث فرهنگی، کودک و خانواده و رسانه، کودک و کتاب و کتاب‌خوانی، کودک و محیط زیست و منابع طبیعی، کودک، دنیای صلح دوستی و بالاخره کودک، آموزش و تربیت اسلامی عناوین این روزها هستند.

زاهدي همچنين از افتتاح فاز اول پورتال جامع کودک و آغاز به كار IP TV کودکان در سطح كشور در این هفته خبر داد و گفت: مخاطبان این پورتال علاوه بر کودکان خانواده‌ها و تمام کسانی که در این حوزه فعال هستند خواهد بود و تمام اطلاعات مورد نیاز کودکان و نوجوانان در آن قرار داده مي‌شود.

وي با تاكيد بر هم افزایی میان دستگاه‌هاي اجرايي، همكاري دستگاه‌هايي چون آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشكي، ميراث فرهنگي و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي را در هر چه بهتر برگزار شدن برنامه هاي هفته ملي كودك خواستار شد و افزود: باید تلاش کنیم از این فرصت پیش رو برای جلب توجه افکار عمومی و مسئولان به نیازها و مسایلی همچون شادی و نشاط، امنیت، تربیت، سلامت و سبک زندگی کودکان بیشترین بهره را ببریم.

هفته ملی کودک فرصتی طلایی برای طرح مسائل کودکان است اما نبايد فراموش كنيم كه اين هفته باید آغازی برای برگزاری برنامه‌های منسجم و مفید برای کودکان در طول سال باشد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا