اخبار
کد خبر : 699 ۱۳۹۴/۰۷/۰۷   

تدابیر لازم برای ورود حجاج آذربایجان غربی اندیشیده شده است

* سازمان هایی که دارای آمبولانس هستند به همراه کادر آموزش دیده در آمادگی کامل باشند

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی گفت: تدابیر لازم برای ورود حجاج آذربایجان غربی و مقابله با ویروس کرونا اندیشیده شده است.

به گزارش نای قلم، باقر بهرامی امروز در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان استان اظهار کرد: با توجه به همجواری حجاج با بیماران بستری در بیمارستان های عربستان به لحاظ فاجعه منا انتقال این بیماری می تواند خطر بزرگی را ایجاد کند که در این راستا وزارت بهداشت و درمان اقداماتی را در این زمینه انجام داده است که به تبع آن ما نیز در استانمان تدابیر مشابهی را اندیشیده ایم.

وی به اقدامات پیش بینی شده اشاره و اضافه کرد: تهیه دستورالعمل کشوری برای شناسایی زود هنگام بیماران و انتقال به بیمارستان منتخب و بستری در اتاق ایزوله فشار منفی، افزایش تعداد اتاق های ایزوله تنفسی، برگزاری کارگاه های آموزشی، آماده باش کامل، توزیع اقلام متنوع آموزشی، ایجاد و تقویت فضاهای ایزوله تنفسی، همکاری نزدیک با سازمان دامپزشکی، تقویت پایگاه های مراقبت، برگزاری کلاس های آموزشی زائران، گرفتن رابط بهداشتی از بین زائرین، اجرای مراقبت فرامرزی و برقراری نظام مراقبت بیماری های حاد تنفسی در سطح کشور از جمله اقدامات در نظر گرفته شده است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به این موضوع که فقط با یک بیمار می تواند همه گیری آغاز شود و حادثه اخیر منا و همجواری حجاج با بیماران و نظر به ضعیف بودن موازین پیشگیری و کنترل عفونت در بیمارستان، عدم شناسایی به موقع بیمار، عملکرد غیرمسئولانه احتیاطی کادر بیمارستان این ویروس می تواند بدون سر و صدا و موذیانه باعث طغیان های بزرگ شود و این مدیریت نیز با در نظر داشتن دستورات وزارتی همه اقدامات لازم را برای پذیرش بیماران احتمالی انجام داده و در آماده باش کامل هستیم.

وی در پایان خواستار همکاری کلیه ارگان ها و سازمان های ذیربط در این مسئله شد و از سازمان هایی که دارای آمبولانس هستند درخواست کرد به همراه کادر آموزش دیده در آمادگی کامل باشند.

ابراهیم حسنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی نیز ضمن تسلیت رخداد اخیر در مراسم حج، به آمادگی نهادها و سازمان ها پیش از وقوع حوادث اشاره کرد و گفت: در تمام موارد نکته مهم، مدیریت به هنگام و پیش بینی وقایع قبل از رخداد است.

عسگری مسئول برنامه بحران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی نیز طی سخنانی آمادگی در ارتباط با ایجاد بخش های ویژه ایزوله تنفسی در هر بیمارستان را عنوان کرد و افزود: مهمترین نکته در رابطه با احتمال مواجهه با این بیماری، آمادگی قبلی است و در فاز پیشگیری هدف، حذف خطر یا تقلیل و کاهش خطر است و در این مورد باید تمام همکاران در سازمان مدیریت بحران با همکاری سایر دستگاه ها، نقشه خطر استانی را تهیه کنند.

وی خاطر نشان کرد: هدف در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، خدمات مستمر در زمان خطر است. هرچه ظرفیت و میزان تاب آوری سیتم خود را بالا ببریم موفقتر خواهیم بود. در فاز پاسخ نیز باید بدانیم کدام قسمت از واحدهای ما آسیب پذیرترند تا آمادگی لازم را داشته باشیم.

سپس رستم زاده رئیس گروه مطالعات امور ایمنی نیز اولین گام موفقیت را همدلی در بین نهادها و سیستم های دولتی ذکر کرد و گفت: رکن اول در مدیریت بحران، پیش بینی و پیشگیری است و اهمیت اطلاع رسانی و آموزش  امری بسیار مهم می باشد.

در پایان اعضای کمیته به طرح سوالات موردنظر و پیشنهادات سازمان خود پرداختند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا