اخبار
کد خبر : 6988 ۱۳۹۷/۱۰/۰۳   ۱۱:۲۹:۵۸

در جمع خبرنگاران عنوان شد
بخش انزل ارومیه؛ نیازمند توجه همه جانبه مسوولان

 

بخش انزل یکی از بخش‌های تابعه شهرستان ارومیه در استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران است.

به گزارش نای قلم، مرکز این بخش شهر قوشچی تنها شهر این بخش است که خبرنگاران ارومیه در قالب تور خبری به این شهر سفر کرده و پس از حضور در نشست خبری امام جمعه و اعضای شورای اسلامی شهر، از ظرفیت های گردشگری و دیدنی منطقه بازدید کردند.

امام جمعه قوشچی در نشست خبری گفت: آذربایجان غربی معروف به سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان است و این شاخصه در بخش انزل ارومیه نمود عینی دارد.

به گزارش نای قلم، حجت‌الاسلام حیدر عباسی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: زندگی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب مختلف در کنارهم در این بخش از خطه آذربایجان غربی تجلی بارزی از مفاهمی والای جایگاه انسانیت در فرهنگ متعالی اسلام است.

وی به پتانسیل‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بخش انزل از جمله وجود ذخایر معدنی مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: قلعه کاظم‌داشی قوشچی در منطقه انزل ارومیه ظرفیت‌ بالقوه‌ای در این بخش برای تبدیل شدن به قطب تاریخی و گردشگری استان ایجاد کرده است در حالیکه از مناطق مغفول حوزه گردشگری است و لازم است مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.

عباسی تصریح کرد: توجه به ظرفیت های این منطقه می‌تواند سبب ایجاد زمینه‌های اشتغال‌زایی شود و از روند مهاجرت افراد به مرکز شهر جلوگیری کند در حالیکه سیستم موجود جوابگو نیست و ضروری است مسوولان استانی نسبت به تغییر سیستم موجود و ارتقای آن اقدام کنند.

امام جمعه قوشچی ادامه داد: اگر بخش انزل مورد تهدید واقع شود، ارومیه با مشکل اساسی مواجه می شود چرا که با مهاجرت مردم منطقه شاهد گسترش حاشیه نشینی در ارومیه خواهیم بود.

رئیس شورای اسلامی شهر قوشچی نیز در این نشست با اشاره به وجود شخصیت حماسی «کاظم خان قوشچی» که نقش فراوانی در امنیت منطقه ایفا کرده است، گفت: بخش انزل همواره نقش بی بدیل خود را در طول تاریخ نشان داده است از این رو می طلبد همواره محور توجه مسوولان استانی قرار گیرد.

محمد پوراحمدی افزود: بخش انزل با دارا بودن ترکیب جمعیتی شیعه و سنی، نماد وحدت استان است و نباید با برخی اقدامات باعث ایجاد تنش شد.

وی در ادامه بخش انزل را مستعد در توسعه کشاورزی معرفی کرده و در عین حال متذکر شد: قنات ها میراث نیاکان و پدران ماست و بهره گیری از این آب در کشاورزی و دامداری اقدامی متداول است اما در شرایط حاضر آبدهی 42 رشته قنات شهر قوشچی به دلیل خشکسالی و عدم لایروبی به حداقل رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قوشچی افزود: قنوات با توجه به نقشی که در تامین آب کشاورزی دارند باید احیا، نگهداری،‌ مرمت و بازسازی شوند و به عنوان میراثی ماندگار در فهرست سرمایه های مادی و معنوی این سرزمین ثبت شوند چراکه با مرگ قنات ها دیگر هیچ امیدی به حفظ منابع آبی نیست و دیر یا زود تشنگی و خشکی این منطقه را در بر می گیرد.

وی در عین حال گفت: بعد از رایزنی و مراودات انجام گرفته با جهاد کشاورزی استان، لایروبی 15 رشته قنات تا 50 درصد انجام گرفته است اما جوابگوی اراضی کشاورزی نیست و می طلبد لایروبی ها به صورت اصولی و مدرن انجام گیرد.

پوراحمدی اصلاح شبکه آبیاری در استان را امری ضروری و حیاتی خواند و اظهار داشت: انتقال آب تا مزرعه به صورت سنتی انجام می گیرد که باعث هدررفت منابع آبی می شود لذا باید برای رفع مشکلات این بخش تدابیری اندیشیده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قوشچی ادامه داد: علاوه بر بخش کشاورزی، آب شرب منطقه نیز مورد تهدید جدی است و می طلبد مسوولان نسبت به انتقال آب از سد نازلو که در حال حاضر متوقف شده است اقدام کنند.

او از دیگر مشکلات مهم شهر قوشچی را در حوزه راه، بیکاری و رکود ناحیه صنعتی عنوان کرد.

پوراحمدی با اشاره به معضل بیکاری جوانان بخش انزل اظهار کرد: با وجود اینکه در بخش آموزش و پرورش وضعیت مطلوب است، از لحاظ باسوادی رتبه خوبی داریم و دانش آموزان منطقه در کنکور حائز رتبه های برتر هستند اما مهمترین معضل و دغدغه جوانان و نوجوانان این بخش به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکاری است که باعث مهاجرت جوانان شده است.

وی به فراهم بودن زمینه های سرمایه گذاری در بخش انزل اشاره کرد و گفت: از تمامی سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا با حضور در بخش های مختلف گامی بزرگ در جهت توسعه و شکوفایی این منطقه بردارند.

رئیس شورای اسلامی شهر قوشچی همچنین همراهی و همکاری را در جهت توسعه بخش انزل لازم دانست و افزود: هر کوتاهی می تواند نتایج فعالیت های دیگر بخش ها را با مشکل مواجه کند.

بخشدار انزل نیز گفت: نبود امکانات و زیرساخت های کافی مهاجرت مردم این خطه را به دنبال داشته است.

پورجبلی افزود: مهمترین مشکل شهر قوشچی نبود راه های آسفالته در روستاهای آن است که مشکلات عدیده ای را برای روستاییان در فصل زمستان به وجود آورده است.

بازدید از قلعه و منزل تاریخی کاظم خان قوشچی از دیگر برنامه های سفر یک روزه خبرنگاران به شهر قوشچی بود.

گفتنی است، کاظم خان در سال 1246 هجری شمسی در روستای قوشچی از توابع محال انزل ارومیه دیده به جهان گشود.

دوره جوانی او مقارن با عمده ترین تحولات اجتماعی جامعه ایران یعنی نهضت مشروطیت بود و از جهت بین المللی رقابت های امپراطوری ها زمینه جنگ جهانی اول را فراهم ساخت.

اهالی انزل که در سطح وسیع به جهت کارگری به قفقاز و عثمانی می رفتند در بازگشت جویای حال وقایع بودند که در دوول همجوار می گذشت.

به تبع رقابت های فوق آذربایجان غربی به خصوص منطقه انزل به عرصه تاخت و تاز سربازان روس و دولت های بیگانه تبدیل شده بود و در این میان منطقه انزل به لحاظ بافت خاص اجتماعی و گردنه قوشچی مورد توجه بیگانگان بود و در مبارزه میان آنان آنچه غارت می شد اهالی انزل بود و آنچه که از آن نشانی نبود حاکمیت دولت مرکزی ایران بود و مردم از نعمت امنیت بی نصیب بودند.

" کاظم خان" با شجاعت که پشتوانه درایت وی در امور بود با قطع امید از حکومت مرکزی خود به ساماندهی اهالی غیور منطقه جهت مقابله با اجانب پرداخته و در راه حفظ ناموس و دین مبارزه پیگیری را بنیان نهاد.

کاظم خان در جریان خلع سلاح مردم توسط روس ها از باز پس دادن اسلحه ها خودداری ورزید و در کوه های اطراف پنهان گشت.

سال 1296 مصادف بود با تخلیه منطقه از نیروهای نظامی روس اما این بار متاسفانه نوبت آسوری های رانده شده از کشور عثمانی بود که بلای جان مردم منطقه شدند. در این تاریخ ده ها هزار نیروی تا دندان مسلح آسوری مشهور به ( جیلوها) مجهز به توپ و مسلسل بعد از کشتار و قتل مردم در ارومیه و عسگرآباد به قوشچی یورش می آورند.

کاظم خان با شجاعت و جان نثاری یاران خویش و با مقاومت و پایداری سرسختانه تنها توانسته بود حدود نصف مردم قوشچی و قره باغ را از قتل عام آنان برهاند و در جزیره ای که بعدها به کاظم خان داشی معروف شد، حفظ کند.

سال 1297 هجری شمسی بخصوص برای اهالی انزل سال مصیبت باری بود. باقیماندگان قتل عام مذکور گرفتار بلای قحطی و گرسنگی شده بودند و مردم اورمیه و انزل شاید بدترین مصیبت تاریخ را در جلوی چشمان خود و با تمام وجود درک می کردند. در تحت چنین شرایط و اوضاع نابسامانی " کاظم خان " با درایت خاص خود از فشار قحطی بر مردم کاست.

اما در همین زمان ها اشرار مسلح وابسته به بیگانه به طور وسیع سازماندهی می شدند که یکی از این جریانات در آذربایجان قضیه (سیمیتکو) بود.

کاظم خان در جنگ هایی که با نیروهای سیمیتکو داشت بار دیگر مجبور شد که اهالی را به جزیره کوچک (کاظم داشی) هدایت کند و اینبار اهالی به مدت شش سال در این جزیره سنگی به مقاومت و اقامت پرداختند و در این مدت ایثار و فداکاری هایی که انجام می شد شاید در طول تاریخ کم نظیر باشد و از سویی دیگر وجود کاظم خان پشتوانه محکم و گرمی برای اهالی منطقه بود.

از طرف عده ای از مردم شجاع انزل بخصوص روستای قوشچی و تعدادی از فرماندهان ارشد از جمله جانعلی بیگ، عباد، اژدر بیگ و خصوصاً سردار سپه که همیشه همراه کاظم خان بوده و مشاور نظامی و طراح استراتژیک های مبارزاتی و جنگی به نام (داداش بیگ) حمایت می شد، اما با این همه زحمات و جانفشانی که فرمانده کل برای مردم منطقه انجام می داد و با دشمنان خارجی و داخلی مبارزه می کرد از دشمنان داخلی نیز طبق معمول در امان نبود.

با کمی تفکر می توان گفت این قضیه فرصتی به دشمن داد و نام پرافتخار او را کم رنگتر نمود واین جنگ ها عاقبت با پیروزی قطعی کاظم خان و پاکسازی منطقه پایان یافت اما این پایان کار نبود و از سویی دیگر کاظم خان به پیشنهاد کنسول انگلیس جواب رد داد و در نهایت این مرد رشید در پیکاری نابرابر با نیروهای رضاخان و یاغیان منطقه بعد از شش سال درگیری به واسطه انفجار بمب دست ساز خویش در سال 1302 هجری شمسی در جزیره معروف کاظم داشی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا