Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 698 ۱۳۹۴/۰۷/۰۷   

موردی از وجود ویروس کورونا در استان گزارش نشده است

* جلسات آموزشی در زمینه پیشگیری از بیماری کوروناویروس برگزار شده است

در روزهایی که فاجعه ای در منا، شهروندان ایرانی را داغ دار کرده است اخبار هشدارآمیز دیگری نیز از عربستان مخابره می شود. هر چند سال های اخیر همواره نگرانی هایی نسبت به ابتلای زائران ایرانی به بیماری های واگیردار وجود داشته، اما آن طور که مسئولان اعلام می کنند این خطر امسال جدی تر است.

به گزارش نای قلم، ویروس«کرونا» به عنوان عامل این بیماری به سیستم تنفسی حمله می کند و به تدریج این سیستم را از کار می اندازد. از علائم این بیماری می توان به سرفه، تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می شود، اشاره کرد اما تاکنون واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به آن ساخته نشده است.

ویروس های انسانی کرونا از یک فرد مبتلا به فردی دیگر، از طریق هوا به وسیله عطسه یا سرفه و تماس نزدیک فردی مانند لمس کردن یا دست دادن انتقال می یابد. این ویروس ها ممکن است از طریق لمس اشیا یا سطوح آلوده و سپس تماس با دهان، بینی یا چشم نیز انتقال یابد.

علائم آن ممکن است شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب باشد. گاهی اوقات این ویروس ها ممکن است منجر به بیماری های شبکه تنفسی تحتانی مانند ذات الریه شود. این بیماری در افرادی که عارضه قلبی یا سیستم های ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن شایع تر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی گفت: تاکنون هیچ موردی از وجود ویروس کورونا در استان گزارش نشده است.

رسول انتظارمهدی در گزارشی عملکرد و اقدامات پیشگیرانه و کنترلی بیماری کورنا ویروس در استان راتشریح کرد.

وی افزود: به دنبال گزارش افزايش قابل توجه تعداد بيماران و افراد فوت شده در اثر ابتلا به كوروناويروس جديد در كشور عربستان و کره جنوبی و احتمال آلوده شدن محيط های بيمارستانی استان و ابتلا كادر درماني و گسترش بیماری هموطنان به دنبال بازگشت حجاج، جلسات هماهنگی با سازمان حج و زیارت و مرکز پزشكی حج هلال احمر قبل از عزیمت حجاج تشكيل شده است.

انتظارمهدی اضافه کرد: در اين جلسات علاوه بر بررسي وضعيت فعلي كوروناويروس در دنيا و روند اين بيماري در كشور عربستان، راهكارها و تمهيدات پيشگيرانه اي جهت زيارت ايمن زائران به مسئولان سازمان حج و زيارت استان و پزشکان کاروانها ارائه شده است.

به گفته وی همچنین جلسات آموزشی در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری کوروناویروس جدید برای تمام حجاج و مدیران کاروان ها در سطح استان برگزار شده است.

انتظارمهدی ادامه داد: به منظور افزايش توان و آمادگي استان در مقابله با بيماري كوروناويروس جديد، مواد آموزشی شامل پمفلت، بنر، پوستر، دستورالعمل مراقبت بيماري در بيمارستان ها، دستورالعمل مديريت باليني موارد بيماري در سطح تمام شبکه های بهداشت و درمان استان توزيع شده است، همچنين به منظور تسهيل و تسريع در دسترسي به مواد آموزشي، تمام اسناد فوق، به صورت الكترونيكي در سايت معاونت بهداشتی قرار گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: هماهنگی های لازم با معاونت درمان جهت ارائه خدمات بستري به بيماران مشكوك به بيماري كوروناويروس جديد، در زمينه آماده سازی اتاق هاي ايزوله تنفسي داراي فشار منفي جهت پذيرش بيماران احتمالي به عمل آمد که اتاق هاي مذكور در راستاي ارائه خدمات مراقبتي بهداشتي درماني به بيماران مشكوك به بيماريهاي تنفسي واگير است که در سطح استان بیمارستان آیت ا... طالقانی شهرستان ارومیه با (شش تخت) و بیمارستان شهید آیت ا... مدنی شهرستان خوی (چهار تخت) دارای فضای ایزوله تنفسی با فشار منفی هستند.

وی هماهنگی و مکاتبه با معاونت درمان دانشگاه به منظور آمادگی کلیه بیمارستان های تابعه جهت پذیرش و بستری بیماران احتمالی در اتاق های ایزوله، هماهنگی های لازم با مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان در زمینه آماده سازی و استقرار آمبولانس 115 با تجهیزات کامل در فرودگاه در زمان بازگشت حجاج جهت اعزام افراد دارای علائم تنفسی شدید به بیمارستان، استقرار تیم مراقبت بهداشتی در پایگاه بهداشتی مستقر در فرودگاه (قبل از جایگاه گذرنامه) به منظور غربالگری کلیه حجاج از نظر علائم بیماری (تب- سرفه- علائم تنفسی )  و درصورت نیاز ارجاع افراد مشکوک به بیمارستان آیت ا... طالقانی ارومیه را از جمله اقدامات در نظر گرفته شده اعلام کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی ادامه داد:

همچنین چهار هزار بروشور با موضوع کوروناویروس جهت توزیع بین حجاج، مستقبلین و شهروندان و نصب 60 بنر و 5000 پوستر در اماکن پرتردد در سطح استان و سالن ورودی پروازهای خارجی و محوطه فرودگاه تهیه شده است.

به گفته وی از دیگر اقدامات در این زمینه بازدید میدانی از سالن فرودگاه بین المللی ارومیه و هماهنگی های لازم با مدیریت فرودگاه در زمینه همکاری با تیم مراقبت بهداشتی مستقر در فرودگاه جهت کنترل و پیشگیری بیماری های واگیر به ویژه کوروناویروس است.

انتظارمهدی، هماهنگی و تشکیل جلسه در معاونت امور بهداشتی با حضور نمایندگان معاونت درمان،  اورژانس 115، کارشناس کنترل عفونت بیمارستان طالقانی، مرکز بهداشت شهرستان ارومیه و همکاران پایگاه مراقبت بهداشتی فرودگاه بین المللی ارومیه و تهیه و توزیع ماسک و کیت حفاظت فردی به پرسنل ارائه دهنده خدمات به زائرین حج را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد.

وی اظهار امیدواری کرد با اطلاع رسانی به موقع و اقدامات مناسب دانشگاه و همکاری سازمان های ذی ربط و بالاخص همکاری مردم فهیم استان نسبت به کنترل بیماری کورونا ویروس در استان آذربایجان غربی فائق آییم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا