اخبار
کد خبر : 6932 ۱۳۹۷/۰۹/۲۰   ۱۰:۴۴:۰۴

استاندار آذربایجان غربی:
آذربایجان غربی در نرخ باسوادی در رتبه های پایین کشور قرار دارد

 

استاندار آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی در نرخ باسوادی در رتبه های پایین کشور قرار دارد.

به گزارش نای قلم، محمدمهدی شهریاری در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که با حضور باقر زاده رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور برگزار شد، اظهار داشت: باوجود تلاش های صورت گرفته شده در مجموعه آموزش و پرورش و بالا بردن 2.3 نرخ با سوادی در سال های اخیر در استان بازهم نیاز به تلاش مضاعف برای ارتقای شاخص های سواد آموزی در استان هستیم.

وی یکی از دلایل پایین بودن نرخ سواد آموزی در استان را وجود سه هزار روستا و مناطق عشایری عنوان کرد و گفت: باید برنامه ریزی های لازم برای شناسایی افراد بازمانده از تحصیل استان و بویژه مناطق روستایی و عشایری شناسایی و زمینه سواد آموزی آنها فراهم شود.

شهریاری ادامه داد: متاسفانه شاخص سواد آموزی در پایین بودن سایر شاخص های توسعه استان نیز تاثیر مثبت داشته و نرخ پایین سواد آموزی در استان موجب شده استان در برخی از شاخص ها رتبه های پایین کشوری را داشته باشد.

وی همچنین یکی دیگر از دلایل بازماندن تعدادی از افراد در مناطق شهری و روستایی استان را کم بودن درآمد سرانه خانوارها عنوان کرد و گفت: برخی از خانواده ها به دلایل درآمد کم و فقر فرزندان خود را به مدرسه نمی فرستند که  ما در استان تمامی هزینه های تحصیلی این افراد را از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی پرداخت می کنیم و اجازه نمی دهیم فردی در استان بخاطر فقر و تنگدستی از تحصیل باز بماند.

در پایان این جلسه نسخه ای از لوح تقدیر یونسکو از خدمات سازمان سواد آموزی کشور به استاندار آذربایجان غربی اهدا شد.

کاهش تقاضا بزرگترین چالش سوادآموزی است

 معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی هم بزرگترین چالش این حوزه را کاهش تقاضا خواند و انسداد مبادی بی‌سوادی و اراده قاطع سیاسی را راهکار کاهش آمار بی‌سوادی دانست.

علی باقرزاده گفت: جذب دوباره افرادی که ترک تحصیل کرده‌اند یا به نوعی از تحصیل محروم شده‌اند، بسیار دشوار است اما با این وجود از همه دستگاه‌هایی که بتوانند جامعه هدف را تامین کنند، حمایت و آموزشیاران و محتوای آموزشی و تمام هزینه‌های سوادآموزی آنان تامین می‌شود.

او ادامه داد: تعریف سازوکارهایی منعطف و متناسب با نیازهای شغلی سوادآموزان و طراحی آنها ضروری است. رویکرد فعالیت در حوزه سوادآموزی از تمرکز صرف بر خواندن و نوشتن به سمت مهارت‌های زندگی و اجتماعی و یادگیری حقوق و تکالیف شهروندی سوق داده شده است.

باقرزاده گفت: اگر شهروندان آموزش و توانمندی لازم را نداشته باشند، حرکت سازمان به سمت هدف‌ها دچار اختلال میشود؛ زیرا تمامی ابعاد و بخش‌های جامعه اعم از اقتصاد، فرهنگ، امنیت و رفتارهای عمومی با مردم شکل می‌گیرد و چاره این کار نیز فقط آموزش است.

باقرزاده یادآوری کرد در آذربایجان غربی درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 29 سال 96.5 درصد است. او اضافه کرد: رشد باسوادی در کشور به طور میانگین 1.1 درصد و در این استان 3.2 است و نیز قابل افزایش به چهار درصد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در گروه هدف سوادآموزی که 10 تا 49 سال است نیز این استان دارای 91.5 درصد باسواد است و 9 درصد بیسوادان نیز در این زمینه خوداظهاری داشته‌اند.

او گفت: در بخش اعتبارات سوادآموزی تصمیم بر تخصیص اعتبارات ویژه به آذربایجان غربی است تا در یک مدت زمانی کوتاه سواد‌آموزی در استان پیشرفت کند.

شش هزار و 874 نفر در مقطع ابتدایی در استان از تحصیل بازمانده‌اند

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز گفت: شش هزار و 874 نفر در مقطع ابتدایی در استان از تحصیل بازمانده‌اند که از این تعداد دو هزار و 107 نفر شناسایی شده‌اند و ۷۰۸ نفر آنان یا فوت شده و یا مهاجرت کرده‌اند.

ابراهیم محمدی افزود: ۶۴۳ نفر از این تعداد در مقطع ابتدایی جهت ادامه تحصیل جذب شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ۶۹۶ نفر از این تعداد نیز به دلایل ازدواج، اشتغال به کار، ممانعت والدین، بد سرپرست و آموزش‌ناپذیر از تحصیل بازمانده و جذب نشده‌اند.

محمدی با بیان اینکه ۱۲ مدرسه در استان با حضور فقط یک دانش‌آموز فعالیت دارند، گفت: ۱۲۲ مدرسه نیز با حضور ۴، ۳ و ۲ دانش‌آموز در استان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه از این تعداد جذب نشده، ۴۷۰ نفر مستعد شرایط جذب برای ادامه تحصیل هستند، ادامه داد: برای فراهم آوردن شرایط تحصیل این تعداد اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است.

وی یادآور شد: در مقطع متوسطه اول و دوم نیز تعداد ۱۴ هزار و ۵۴۲ نفر بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۴۶۱ نفر یا فوت کرده و یا مهاجرت کرده‌اند و ۱۳۶۱ نفر نیز جذب شده و مشغول به تحصیل هستند و همچنین ۹۷۲۰ نفر نیز جذب نشده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۲ مدرسه در استان با حضور فقط یک دانش‌آموز فعالیت دارند، گفت: ۱۲۲ مدرسه نیز با حضور ۴، ۳ و ۲ دانش‌آموز در استان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: ۱۳۲ سرباز معلم نیز در استان مشغول به فعالیت بوده و برای ۷۵ نفر در مقطع ابتدایی تدریس می‌کنند و از تعداد ۲۴ هزار و ۸۰۰ کلاس درس استان، ۱۳ هزار کلاس مربوط به مقطع ابتدایی است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا