اخبار
کد خبر : 693 ۱۳۹۴/۰۷/۰۷   

اعتیاد به شیشه؛ غیرقابل ‏برگشت و مرگ‌بار

* کشف ماده مخدر صنعتی شیشه 280 درصد افزایش يافت

این ماده حاوی مورفین نیست پس در نتیجه مصرف آن اعتیاد آور نخواهد بود! چربی‌های اضافی بدن را آب می‌کند، شادی آفرین و انرژی‌زاست، قوای جنسی را تقویت می‌کند و هزاران سخن گزاف دیگری که در گام اول بسیاری از افراد ناآگاه را خواسته یا ناخواسته در دام اعتیاد اسیر می‌کند، اعتیاد به ماده ای محرک که فرد برای رهایی از آن باید درمان متفاوتی را با خسارت‌هایی گاهاً جبران ناپذیر تجربه کند. شيشه یکی از انواع مواد مخدر است که امروزه متأسفانه از مواد نسبتاً پر مصرف می‌باشد.

علي محمدی دانشجوي دكتراي جامعه‌شناسي مي‌گويد: ماده شیشه آن گونه که در تحقيقات و بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده شده است ماده ای توهم زا و محرکی اعتیادآور و خطرناک است که به شکل کریستال‌های ریز مثل شکر و شاید هم بزرگ‌تر از آن تولید می‌شود و مهم‌ترین تركيب اين ماده‌مخدر آمفتامين است.

وی در زمينه عوارض این ماده خطرناک اظهار مي‌دارد: یکی از عوارض شیشه اختلال در خواب است به طوری که مصرف‌كنندگان آن در دفعات اولیه مصرف، گاهی تا 72 ساعت نمي‌خوابند. علاوه بر این، علائمی همچون سطح انرژی بسیار بالا، توهم شديد و خيره شدن به يك نقطه خاص براي چندين ساعت و نیز رفتارهاي بي‌پروا، از حالات نشئگي اين ماده محسوب مي‌شود که پس از بين رفتن اثر اين ماده شخص مصرف‌كننده به شدت احساس خستگي و كوفتگي مي‌كند به طوری که ممكن است حدود 48 ساعت به صورت پيوسته خواب باشد اما پس از آنکه بیدار شد دچار سر دردهاي شديد، حالات بي‌قراري، لرزش و حركات غيرعادي اعضاء بدن مثل دست و سر می شود که برای غلبه بر این حالات فرد مجبور به مصرف مجدد می‌شود. بروز این حالات در ادامه مصرف و پس از هر بار نشئگی به حدی شدت می‌یابند که فرد را ترغیب به افزایش دوز مصرف می‌کند.

اینکه مصرف مواد مخدر آثار سویی برای فرد به همراه دارد شکی نیست اما اینکه چقدر از این آثار می‌تواند جبران پذیر باشد حائز اهمیت است. چیزی که شاید در مصرف مواد مخدر سنتی کمتر به چشم می‌خورد آثار روانی و جسمانی خطرناکی ست که تمامی مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه به همراه دارند و همین امر زنگ خطری ست که شاید به صراحت می‌توان گفت چند سالی ست که به صدا در آمده است.

پژوهشگر اعتیاد در خصوص آثار روانی این ماده نیز اظهار مي‌دارد: به طور کلی از نظر روانی مصرف این ماده مخدر در آغاز مصارف اولیه باعث افزایش هوشیاری و انرژی کاذب، بی خوابی شدید، کابوس‌های شبانه، آشفتگی و سراسیمگی، افزایش میل جنسی و تمرکز بالا می‌شود اما با ادامه مصرف، عوارض روانی آن شدت یافته و در قالب اختلالات روانی از قبیل افکار پارانوئیدی یا سوء ظن شدید، هذیان گوئی، توهمات شدید، افسردگی و اضطراب، تشنج و تحریک پذیری شدید، افکار خودکشی و گاهی نیز دگر کشی و علائم خطرناکی شبیه شیزوفرنی که از حالات روان پریشی به شمار می‌رود، در فرد ظاهر می‌شوند.

وی ادامه مي‌دهد: البته از نظر جسمانی نیز عوارضی مانند افزایش فشار خون، ایجاد زخم‌های عفونی در بدن، تحلیل رفتن برخی بافت‌ها، لاغری مفرط، خرابی دندان و لثه، آسیب‌های جدی قلبی که گاهی به سکته قلبی هم منجر می‌شود، پرخوابی، لرزش دست‌ها و بدن، گرفتگی فک‌ها و پارگی زبان، سرگیجه و حالاتی مانند گرسنگی و خستگی شدید فرد را احاطه می‌کنند که گاهی بروز چندین علامت از این عوارض به صورت توام، فرد را غیر قابل کنترل می‌نماید و موجب بروز رفتارهای خشونت آمیز و خصمانه از سوی سوء مصرف کننده می‌شود.

محمدی تصریح مي‌كند: از طرفی معمولا تحت تاثیر اختلالات روانی مانند پارانویا و شیزوفرنی، افراد مصرف کننده شیشه به طور غیر ارادی نسبت به همه افراد ازجمله همسر و فرزندان خود بی اعتماد شده و با بدبینی شدیدی نسبت به آن‌ها برخورد می‌کنند که گاهی وجود این عوارض در فرد، به حدی شدید هستند که منجر به بروز واکنش‌های فیزیکی ازجمله آسیب رساندن به خود یا دیگر اعضای خانواده‌شان می‌شود.

وي اضافه مي‌كند: در واقع برخلاف تصور برخی و نیز به رغم تبلیغات دروغین پیرامون این ماده، مصرف شیشه حتی برای مدت کوتاهی نیز می‌تواند اعتیاد و وابستگی شدیدی در فرد ایجاد نماید و ویژگی مخرب این ماده به گونه ای است که فرد مصرف کننده دائما ناچار به افزایش میزان و دفعات مصرف خود می‌شود تا بتواند تعادل نسبی خود را حفظ کند و همین امر پس از مدتی با تغییرات سریع در فیزیک بدن فرد معتاد همراه می‌شود که معمولا به صورت اندام لاغر، صورت رنگ پریده، دندان‌های سیاه شده یا ریخته شده و چشم‌های گود رفته خود را نشان می‌دهد.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی نيز با بيان اينكه امروز مواد مخدر شیشه مخرب‌ترین مواد برای جسم و روان انسان است و پلیس به وظیفه خود در راستای مقابله با شیوع استفاده از این مواد عمل می‌کند، مي‌گويد: متأسفانه مصرف کنندگان مواد مخدر اطلاعات چندانی از عوارض سوء شیشه و آسیب‌های جسمی و روحی حاصل از آن نداشته و اسیر تبلیغات کاذب آن یعنی افزایش قدرت بدنی و تمرکز فکر می‌شوند.

ناصر اصلاني با بيان اينكه یک تن و 340 کیلوگرم انواع مواد مخدر در آذربایجان غربی کشف شده است، اظهار مي‌دارد: از اين ميزان مواد مخدر كشف شده 383 كيلوگرم مربوط به شيشه است.

وي اضافه مي‌كند: کشف ماده مخدر صنعتی شیشه در سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 280 درصد افزایش داشته و دستگیری قاچاقچیان این مواد نیز 350 درصد بیشتر شده است.

اصلاني مي‌افزايد: با توجه به اقدامات انجام گرفته قيمت شيشه در آذربايجان غربي 700 درصد افزايش يافته است.

وی تصریح مي‌كند: مصرف ترياك يا هروئين قابل كنترل و مديريت است اما متأسفانه اگر کسی معتاد به شیشه شود، برگشت وی از لحاظ جسمی و روحی مشکل است.

اصلانی با تاکید بر برخورد جدی با خرده‌فروشان مواد مخدر افزود: در راستاي برخورد با خرده‌فروشان تیم ویژه‌ 50 نفري تشكيل شده است که آموزش‌های تخصصی و لازم را در پاک‌سازی نقاط آلوده کسب کرده و در اختیار پلیس آگاهي قرار دارند تا به نوبت عملیات پاک‌سازی در مناطق مختلف استان ازجمله اروميه، اشنویه، شاهین‌دژ و بوکان را انجام دهند.

با توجه به آنچه که گفته شد به نظر می‌رسد خسارات و آسیب‌های ناشی از سوء مصرف طولانی مدت ماده مخدر شیشه به سیستم‌های عصبی و ارگانیکی بدن تقریباً غیر قابل برگشت هستند، به همین خاطر لازم است کسانی که به هر دلیلی در دام این بلای خانمان سوز گرفتار شده‌اند تا هنوز نقطه روشنی باقی است، با مراجعه به متخصصان امر خود را از این فاجعه انسانی رها سازند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا