اخبار
کد خبر : 6918 ۱۳۹۷/۰۹/۱۷   ۱۴:۱۹:۴۱

در آذربایجان غربی برگزار می شود؛
بسیج ملی مصرف نمک یددار تصفیه شده

 

اجرای بسیج ملی مصرف نمک یددار تصفیه شده از تاریخ هفدهم تا بیست و یکم آذر ماه در استان برگزار می شود.

به گزارش نای قلم به نقل از دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، بسیج ملی مصرف نمک یددار تصفیه شده با هدف حساس سازی افزایش پوشش مصرف نمک یددار تصفیه شده و عدم مصرف نمک دریا درسطح استان برگزار می شود.

تاكنون كمبود هيچ ماده مغذّي را در جهان مانند ید، فاجعه آميز نخوانده اند و ابعاد كمبود هيچ ماده مغذي به اندازه يُد مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار نگرفته است. نقش موثر يد در ساخت هورمون هاي غده تيروئيد و تاثير هورمون هاي فوق، در اعمال حياتي انسان در دوران جنيني، كودكي، بلوغ، دليل عمده اهميت يد است.

كمبود يد مي‌تواند از ابتدايي ترين مرحله حيات، زندگي انسان را دچار چنان مخاطراتي كند كه بعد از وقوع، راهي براي نجات فرد وجود نداشته باشد. سقط جنین، زایمان زودرس، مشکلات زایمانی و عوارض ذهنی و جسمی جنین ونوزاد  ازمهم‌ترین مشکلات نارسایی تیروئید در دوران بارداری است. از این رو اختلال ترشحات تیروئید در دوران جنینی همچنین شناسایی نشدن کم کاری تیروئید در هنگام تولد می‌تواند ضایعات جبران ناپذیری ایجاد کند. کم کاری تیروئید در کودکان نیزمی تواند عوارضی ازجمله کوتاهی قد، ریزش مو، خشکی پوست و به تأخیر افتادن بلوغ در پی خواهد داشته باشد.

گواتر مهم‌ترین بیماری این حوزه از نظر شیوع است که بین چهار تا شش درصد جمعیت بالغ جهان به آن دچارند. البته در مناطقی که کمبود ید وجود دارد، این شیوع بیشتر و حتی ممکن است به ۱۰۰ درصد افراد برسد. چون كمبود يد معمولا‌ به دليل فقر يد در آب و خاك در سطح جامعه رخ مي‌دهد عوارض آن دامنگير تعداد كثيري از افراد ساكن در يك منطقه خاص جغرافيايي مي‌شود، از اين رو پيشگيري و مبارزه با اختلالات ناشي از كمبود يد از اولويت هايي است كه تمام كشورهايي كه با آن درگير هستند بايد با همّت و تلاشي مداوم به آن بپردازند. كاركنان بهداشتي ـ درماني، در همه سطوح و در هر منطقه اي پرچمداران مبارزه با كمبود اين ماده مغذي هستند و ارتقاء دانش آنان در مورد راه هاي مبارزه، چگونگي كسب همكاري هاي بين بخشي و درون بخشي، روش هاي پايش برنامه و انتقال پيام هاي موثر آموزشي، رمز موفقيت اين برنامه بهداشتي است.

برای نمونه در کشور ما قبل از غنی سازی با ید و در حدود ۴۰ سال پیش، ۶۸ درصد کودکان و نوجوانان دچار گوا‌تر بودند، ولی اکنون که همه نمک یددار مصرف می‌کنند، شیوع آن به ۶ درصد کاهش یافته است. تولید، توزیع و مصرف نمک یددار طی ۲۵ سال گذشته در حدود ۷۰ میلیون نفر ضریب هوشی را اضافه کرده و از بروز حدود ۲۵ میلیون گوا‌تر در کودکان و نوجوانان جلوگیری کرده است.

در همین راستا بسیج ملی مصرف نمک یددار تصفیه شده از تاریخ 17 لغایت 21 آذر ماه با هدف حساس سازی افزایش پوشش مصرف نمک یددار تصفیه شده و عدم مصرف نمک دریا درسطح استان برگزار می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا