Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 6893 ۱۳۹۷/۰۹/۱۲   ۲۱:۴۵:۳۳

یک فعال کارگری:
بسته‌های حمایتی چاره کار نیست

 

فعالان کارگری معتقدند که افزایش مستمری و اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان بیش از بسته‌های حمایتی می‌تواند باعث بالا رفتن قدرت خرید این قشر شود. اقداماتی که به صورت پایدارتری زندگی و معیشت مستمری‌بگیران را ارتقا خواهد داد.

فشار تورمی در دولت احمدی‌نژاد نیز باعث شد تا رئیس دولت وقت 2.7 میلیارد دلار دلار از ذخایر ارزی برداشت کرده و پول نقد بین مردم توزیع کند. در سال 91 که تورم 35درصدی و رشد اقتصادی منفی بود دولت تحت عنوان «عیدانه» و «جبرانی» مبالغی را به مردم اختصاص داد. در سال 92 نیز حسن روحانی در شرایط سخت اقتصادی پوشش‌های حمایتی را در قالب سبد کالا در نظر گرفت.

با این حال سبد کالایی اختصاص داده شده مورد انتقاد بسیاری از فعالان کارگری قرار گرفت. نحوه اجرایی شدن آن و صف‌های طولانی به گونه‌ای بود که دولت مجبور شد به خاطر اشکالات توزیع سبد کالا از مردم عذرخواهی کند. همین موضوع سبب شد تا شیوه توزیع و اجرایی کردن بسته‌های حمایتی اصلاح شود.

فعالان کارگری معتقدند که افزایش مستمری و اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بیش از بسته‌های حمایتی می‌تواند باعث بالا رفتن قدرت خرید این قشر شود. اقداماتی که به صورت پایدارتری زندگی و معیشت مستمری‌بگیران را ارتقا خواهد داد. علیرضا حیدری یک فعال کارگری بسته‌های حمایتی اعلام شده از سوی دولت را برای معیشت مستمری‌بگران ناکافی می‌داند.

این فعال کارگری اذعان کرد: به دنبال مشکلات اقتصادی و فشار وارد شده به خانواده‌ها، دولت تصمیم گرفته تا یکسری بسته حمایتی به اقشار مختلف اختصاص دهد اما متاسفانه خیلی از خانواده‌ها تحت پوشش هیچ کدام از نهادهای حمایتی نیستند و در اینگونه اقدامات همیشه محروم می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه در هر جای دنیا وقتی نرخ تورم بالا می‌رود از این دست حمایت‌ها برای مردم در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: سیاست‌های جبرانی باید به خدمت گرفته شود که به سرعت شکاف را ترمیم کند. البته این سیاست‌ها نمی‌تواند همه شکاف به وجود آمده را جبران کند. 200 هزار تومان بسته حمایتی به هیچ عنوان نمی‌تواند مشکلات بازنشستگان را برطرف کند.

این فعال کارگری افزود: اینکه گفته شده 200 هزار تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی بابت بسته‌های حمایتی غذایی تعلق می‌گیرد، فعلا در حد حرف است.

علیرضا حیدری با تاکید بر اینکه تورم در کالاهای اساسی به شکل فزاینده‌ای بر معیشت بازنشستگان تاثیر گذاشته، خاطرنشان کرد: اختصاص بسته‌های حمایتی به بازنشستگان تا حدودی درست است اما باید فشاری که به طبقات مزدبگیر اعم از شاغل و بازنشسته وارد شده، کاهش یابد. با توجه به اینکه بسته‌های حمایتی برای بازنشستگان درنظر گرفته شده، به نظر می‌رسد که دولت نیز واقف به مشکلات معیشتی جامعه است.

این فعال کارگری تاکید کرد: هرچقدر این بسته‌ها به سمت کالای اساسی و ضروری خانوارها و حوزه خوراک هدایت شود، اثربخشی آن بیشتر خواهد بود. گفته شده که 25 قلم کالایی هدف گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی نباید به سمت کالاهای غیرضروری سرازیر شود، اظهار کرد: بسته‌های حمایتی کمک می‌کند اما چاره کار نیست و آثار ناشی از گرانی و مشکلات اقتصادی دامنه مصرف‌کننده را نگرفته؛ اعم از تولید مصرف، توزیع و همه بخش‌هایی که در ارتباط با نرخ ارز بوده تحت تاثیر قرار گرفته است.

او ادامه داد: وقتی در مورد دستمزد صحبت می‌کنیم دو مولفه تورم و معیشت را باید در نظر داشت. این روزها گفته ‌می‌شود که دستمزد پرداخت شده قدرت ترمیم معیشت خانواده کارگری در حوزه اشتغال را ندارد و باید افزایش یابد. این مساله در کنار بسته‌های غذایی اهمیت دارد.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: اینکه فعالان کارگری تاکید دارند که دستمزد کارگران و بازنشستگان باید افزایش بیابد، در شرایط فعلی مهم‌تر است و علاوه بر بسته‌های حمایتی باید افزایش دستمزد نیز اتفاق بیفتد. این وظیفه شورای عالی کار است که به این موضوع ورود کند.

از قرار معلوم این میزان بسته‌های حمایتی نمی‌تواند مشکلات معیشتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران را حل کند. نه تنها سیاست‌های دولت در مقایسه با مشکلات اقتصادی باید متناسب‌تر باشد، بلکه افزایش مستمری و اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ خواسته‌ی دیگر مستمری‌بگیران است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا