اخبار
کد خبر : 688 ۱۳۹۴/۰۷/۰۷   

مطالعه ساختاری دهکده های لجستیک در حال انجام است

* کمبود نقدینگی، بدهی‌های معوق و مشکلات مدیریتی از جمله مشكلات واحدهاي توليدي استان است

دهکده لجستیکی محلی است که برای مدیریت تمامی فعالیت‌های مرتبط با انتقال کالا به بهترین نحو، طراحی و ساخته می‌شود. بنابراین دهکده‌های لجستیکی نه تنها باید از زیرساخت‌های مناسب مورد اشاره در فوق بهره‌مند باشد، بلکه باید پاسخگوی نیازهای خدماتی لازم برای انجام موثر فعالیت‌های حمل و نقل نیز باشد.

دهکده‌های لجستیکی به جهت اینکه مخصوص انجام فعالیت‌های حمل و توزیع کالا بوده و مجهز به تمامی منابع خدمت‌دهی به اپراتورهای حمل و نقل و لجستیک می‌باشد، از مزیت‌های کلیدی بهره‌مند می‌باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای دهکده‌های لجستیکی می‌توان به ایجاد جریان موثر و کارای کالایی؛ بسترسازی برای حجم جریان کالایی؛ رشد توسعه اقتصادی و کاهش مسافت‌های پیموده شده توسط کامیون‌ها اشاره كرد.

با توجه به تمامی موارد فوق می‌توان از ایجاد و توسعه دهکده‌های لجستیکی و مراکز لجستیکی مشابه به عنوان یکی از نیازهای حال حاضر یاد کرد. با عنایت به چشم انداز ترسیم شده برای تجارت کشور و تبدیل شدن به قطب شماره یک اقتصادی و تجاری در منطقه، دولتمردان باید با برنامه‌ریزی مناسب در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک (اعم از شبکه حمل و نقل و مراکز لجستیکی)، تحقق اهداف تعیین شده را تسریع نمایند. 

كه در اين راستا گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز در استان آذربایجان غربی یکی از اولویت‌های توسعه اقتصادی است و در این راستا برنامه ریزی برای ایجاد دهکده لجستیکی برای مدیریت فعالیت‌های مربوط به انتقال کالا در مناطق ترانزیتی استان در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است.

ایجاد دهکده های لجستیک به عنوان یکی از زیر ساخت‌های تجاری می‌تواند ضمن تامین نیازهای خدماتی، بستر لازم را برای حجم جریان کالایی و رشد اقتصادی در استان فراهم کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت‌وگوي اختصاصي از کار کارشناسی برای مطالعه ساختاری دهکده های لجستیک خبر داد.

جعفر صادق اسکندری رئیس سازمان اظهار کرد: پیشنهاد اجرای آن در سه نقطه از استان ارائه شده است که در آینده نزدیک با همکاری دستگاه های اجرایی عملیاتی می‌شود.

اسکندری سپس با تاکید بر حمایت از واحدهای تولیدی با اولویت واحدهای راکد و نیمه فعال تصریح کرد: با ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور دبیرخانه کارگروه تسهیل رفع موانع تولید از خردادماه سال جاری به منظور پذیرش و بررسی درخواست متقاضیان در محل این سازمان تشکیل شده است.

به گفته وی این کارگروه ضمن شناسایی، پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی راکد، نیمه فعال و فعال و همچنین طرح‌های در حال اجرا از زمان شروع فعالیت تاکنون اقدامات خوبی انجام داده است.

اسکندری تصریح کرد: ضمن برگزاری مستمر جلسات کمیته کارشناسی و بررسی تمام ابعاد و جوانب موانع پیش روی واحدها تاکنون 29 جلسه چهار ساعته در ارومیه و 11 جلسه در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر، خوی، سلماس و نقده برگزار شده است.

به گفته وی تا این تاریخ پیشنهادات کارشناسی کمیته در قالب 290 مصوبه در زمینه مشکلات 139 واحد تولیدی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تقدیم شده و کارگروه با برگزاری 18 جلسه چهار ساعته 101 پرونده را بررسی و با گذراندن 162 مصوبه تصمیمات مقتضی را اتخاذ و دبیرخانه کارگروه بلافاصله مصوبات نهایی را جهت اجرا به دستگاه های ذی‌ربط ابلاغ کرده است.

اسکندری افزود: 137 مصوبه از کل 162 مصوبه کارگروه مربوط به مشکلات بانکی واحدها و 25 مصوبه مربوط به مشکلات دستگاه های اجرایی بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: این سازمان در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و اجرای برنامه های مذکور ضمن بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی با برگزاری جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و اخذ موانع تولید و اخذ مصوبات لازم نسبت به ارائه خدمات صنعتی، اطلاع رسانی و مشاوره های لازم و اجرای برنامه های آموزش ارتقای بهره‌وری در سطح شهرستان‌های استان با هدف توانمندسازی کارشناسان و مدیران و افزایش کیفیت محصولات و ظرفیت تولید واحدهای صنعتی تلاش می‌کند.

اسکندری افزود: فعال سازی و ارتقای ظرفیت تولید واحدهای صنعتی نیازمند بهبود فضای کسب و کار و اصلاح قوانین حمایتی و همراهی تمام ارگان‌های مرتبط با بخش صنعت به ویژه نظام بانکی است.

وی به اقدامات سازمان استان در راستای خروج از رکود و رونق تولید اشاره و تصریح کرد: در این راستا برنامه های مرتبط با قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و اجرای طرح پایش جوازهای تاسیس (طرح‌های صنعتی نیمه تمام و واحدهای تولیدی با اولویت راکد و نیمه فعال) با اهداف پیش بینی دقیق از میزان سرمایه گذاری و اشتغال در استان، بهره برداری بهینه از امکانات محدود و توسعه متوازن صنایع در استان، به‌روزرسانی اطلاعات از وضعیت فعلی صنایع در سطح استان، شناسایی توانمندی‌های صنعتی و تبیین جایگاه واقعی بخش صنعت و دستیابی به مشکلات واحدها و طرح‌های صنعتی و ارائه راهکارهای اجرایی برای رفع مشکلات موجود در حال اجرا است.

اسکندری عمده مشکلات رکود واحدهای صنعتی استان را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی‌های معوق، بالا بودن هزینه تامین منابع، رکود بازار فروش و مشکلات مدیریتی عنوان کرد.

وی به وضعیت بازارچه های مرزی استان نیز اشاره و تصریح کرد: در شرایط حاضر شش بازارچه شامل کیله سردشت، تمرچین پیرانشهر، سرو ارومیه، رازی خوی، ساری سو ماکو و صنم بلاغی پلدشت در استان وجود دارد که از این تعداد فقط بازارچه سرو به علت اینکه دولت ترکیه به منظور عضویت در اتحادیه اروپا و نیز استقرار نظام تجارت آزاد (فعالیت گمرکی) جهت افزایش درآمدهای گمرکی نظر داشته و به دادوستدهای محدود مرزی اعتقادی ندارد، تعطیل است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با تاکید بر بازنگری نسبت به قانون تاسیس و ایجاد بازارچه های مشترک مرزی، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازارچه های مرزی هیچ مزیتی نسبت به گمرکات در استان نداشته و تمام عملیات گمرکی در بازارچه‌ها نیز مورد عمل قرار می‌گیرد و با توجه به عدم فعالیت زیاد بازارچه‌ها تأثیر چندانی در اقتصاد استان نداشته به نظر می‌رسد باید در قانون تاسیس و ایجاد بازارچه های مشترک مرزی بازنگری به عمل آید تا با تقویت زیرساخت‌های بازارچه های مرزی و رونق تجارت تاثیر در معیشت مرزنشینان داشته باشد تا با توافقات واقعی و منطقی با همسایه‌ها در تجارت و ایجاد تجارت آزاد تفاهم نامه های مرزی با کشورهای همسایه بتوان فعالیت بازارچه‌ها را رونق بخشید.

وی در ادامه گفت: با توجه به استقرار نیروهای امنیتی در گمرکات و بازارچه‌ها و سایر دستگاه های دخیل در بازارچه‌ها هیچ‌گونه کالای قاچاق از این بازارچه‌ها وارد کشور نشده است.

اسکندری همچنین تعداد شهرک‌های صنعتی مصوب استان را 34 مورد اعلام و اضافه کرد: 26 مورد از شهرک‌ها فعال و در حال واگذاری زمین و تامین زیرساخت‌های لازم و هشت مورد از آن‌ها شهرک مصوب است.

به گفته وی از شهرک‌های صنعتی فعال چهار مورد شامل شهرک‌های صنعتی یک، دو، سه و کریم آباد و شهرک فناوری ارومیه با 358 واحد صنعتی فعال و 22 شهرک صنعتی در سایر شهرستان‌ها با تعداد 560 واحد صنعتی فعال هستند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا