اخبار
کد خبر : 6865 ۱۳۹۷/۰۹/۰۶   ۱۸:۱۸:۲۶

یک جامعه شناس:
از کودکان کار بهره برداری ابزاری می شود

 

یک جامعه شناس گفت: از کودکان کار بهره برداری ابزاری می شود؛ آنها قربانی خانواده های خود و سازمان های مسئول در برابر آنها هستند که کارکرد مسئولانه ندارند؛ اینها از همه نظر در فشار هستند و اگر فحاشی می کنند و با صدای بلند حرف می زنند خودشان را تخلیه می کنند.

به گزارش نای قلم، عالیه بیگی در گفتگویی اظهار داشت: بحث کودکان کار و خیابان بحث جدیدی نیست بلکه یک بحث قدیمی است، طبیعتا به دلیل بی تعهدی مسئولان یا عدم قاطعیت آنها در ارتباط با این موضوع اجتماعی این مساله حل نشده است؛ زیرا کودکان روش های مختلف و مهارت هایی برای به هم ریختن اعصاب و روان مردم دارند.

وی افزود: وقتی انسان یک کودک کار و خیابان را می بیند، ناراحت می شود از اینکه یک کودک چهار، شش یا 10 ساله گل بفروشد، ماشین پاک کند، یا هر کار دیگری در خیابان ها انجام دهد؛ در حالی که باید درس بخوانند اما در خیابان رها هستند.

بیگی تصریح کرد: این کودکان در گروه هایی هستند که دارای سلسله مراتب و در سیستمی تعریف شده هستند، روزها در خیابان ها پخش و شب ها جمع می شوند، اگر اراده ای بر ریشه کن کردن این مساله باشد، می شود این مشکل را حل کرد. اما چگونه است وقتی مسئولان اراده بر انجام یک امر می کنند، هر کاری برای رسیدن به آن مساله انجام می دهند و از راه هایی که عرف و قانونی است به آن می رسند؛ اما برای کودکان کار و خیابان هنوز پس از سال ها اندر خم یک کوچه هستند.

این جامعه شناس اضافه کرد: مسئولان می گویند آنها را چند روز در اختیار می گیرند، دوباره رها می شوند اما باید سوال کرد که وقتی مشاوره به آنها داده نمی شود، بسیار طبیعی است که دوباره در خیابان ها رها شوند؛ وقتی از دایره مددکاران خارج می شوند، چون هیچ کاری بلد نیستند دوباره اسیر دست گروه های مافیایی می شوند و در گوشه و کنار شهرها رها می شوند.

وی معتقد است: قبل از هر چیزی باید اراده ای برای حل این مساله باشد. باید سوال کرد که برای حل این مساله چه کاری انجام داده اند اگرچه ظرفیت، امکانات و زمان زیادی برای حل مساله وجود دارد اما به دلیل سهل انگاری و بی تفاوتی شاهد این پدیده هستیم.

بیگی ادامه داد: کسانی که مدعی حقوق شهروندی هستند، باید به این پدیده هم رسیدگی کنند و حقوق شهروندی آنها را در نظر داشته باشند. تعاملی که با این افراد می شود نه با زور و خشونت بلکه باید با بیان تعامل مثبت، آموزش دادن و فراهم کردن حداقل های زندگی برای آنها و رهایی این کودکان از دست گروه های مافیایی باشد.

وی گفت: از آنجا که کودکان کار اسیر گروه های مافیایی هستند، باید کار کنند و در واقع به صاحبان خود پول بدهند. باید این موضوع بیشتر رسیدگی شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا