اخبار
کد خبر : 6853 ۱۳۹۷/۰۹/۰۴   ۲۳:۱۹:۱۵

یادداشت؛
۲۵ نوامبر؛ کارزار جهانی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان

 

لعیا نورانی زنوز/ خانه مکانی است که آرامش در آن جاریست اما برای خیلی از زنان مفهوم دیگری دارد و مترادف است با محل ضرب و شتم، شکسته شدن غرور، تحقیر و درد آن هم توسط کسی که روزی با یکدیگر پیمان وفاداری و محبت بسته اند.

 شاید "خشونت علیه زنان" امری پنهان باشد اما پرداختن به این موضوع بحث تازه ای نیست، این معضل مرز نمی شناسد و محدود به جوامع عقب افتاده نیز نیست بلکه زنان از ادوار گذشته در جوامع مختلف مورد خشونت و آزار قرار گرفته اند؛ خشونتی که فراگیرترین نقض حقوق بشر محسوب می شود و بسیاری از خشونت دیدگان به دلایلی چون مجازات سخت، عدم حمایت های قانونی و نداشتن پشتوانه لازم از ابراز آن خودداری می کنند که بدون شک در درازمدت سلامت روحی و روانی افراد به خطر می افتد، به کرامت انسانی و شخصیت ذاتی زن صدمه وارد می کند، زن را به عنوان جنسِ دوم در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی و … معرفی می کند، سلامت کانون خانواده را به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی به مخاطره می اندازد و بالاخره بازده فکری و عملی یک جامعه را پایین می آورد.

سازمان ملل متحد به عنوان بزرگ‌ترین نهاد حمایت از حقوق بشر در جهان، خشونت علیه زنان را نقض حقوق بشر خوانده و برای ارج گذاشتن به مقام زن و جلوگیری از خشونت علیه زنان، ۲۵ نوامبر را «روز جهانی رفع خشونت علیه زن» نام گذاشته و از همه کشورها و نهادهای فعال در عرصه حقوق بشر به ‌ویژه زنان خواسته است تا در این روز برای آگاهی‌دهی به زنان درباره چالش‌های موجود فراروی آن‌ها از جمله خشونت، برنامه‌هایی را به اجرا درآورند، چرا که برکسی پوشیده نیست افزايش آگاهي زنان سهم بسياري در كاهش خشونت‌ها دارد بنابراین باید حقوق شهروندی آموزش داده شود، دوره های آموزشی در سازمان های مختلف برگزار شود، دیدگاه ها باید تغییر یابد، نهادهای حمایتی باید از خشونت دیده حمایت کنند، نهادهای اجرایی و قانونی مقابل خشونت گر و خشونت دیده بایستند و خشونت گر را مجازات کنند و بحث عدم خشونت در جامعه در برنامه های مدارس گنجانده شود.

این روز یک کارزار جهانی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران است و ضروری است در جامعه ما نیز جدی گرفته شود.

قطع یقین صلح آمدنی است و اگر خانواده در امنیت باشد، جامعه در امنیت خواهد بود. 

گزارش دیگری حاکیست در بیانیه مشترک سازمان ملل به مناسبت "روز جهانی ریشه‌کنی خشونت علیه زنان" بر همبستگی با بازماندگان، مدافعان بازماندگان و نیز با حامیان حقوق زنان تاکید شده است.

در این بیانیه آمده است: کمپین UNiTE دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت این روز در سال جاری (۲۰۱۸) از ما می‌خواهد که همبستگی خود را با بازماندگان، طرفداران بازماندگان و حامیان حقوق زنان که برای جلوگیری و پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران تلاش می‌کنند، حفظ کنیم. وظیفه ما نه تنها همبستگی با آنهاست، بلکه باید تلاش‌های‌مان را برای یافتن راه حل ها و اقداماتی در جهت متوقف کردن این دشمنی قابل پیشگیری جهانی با توجه به تأثیر مخربی که بر زندگی و سلامت زنان و دختران دارد، تشدید کنیم.

بنابر گزارش سایت اطلاع‌رسانی "زنان سازمان ملل"، بیش از یک سوم زنان در سراسر جهان نوعی از خشونت جسمی یا جنسی را در مرحله‌ای از زندگی خود تجربه کرده‌اند.

به علاوه تحقیقات نشان می‌دهد که هزینه خشونت علیه زنان میتواند سالانه به حدود ۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برسد که این رقم چیزی معادل ۱.۵ تریلیون دلار است.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است که پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران یک تلاش کوتاه مدت نیست و این امر نیاز به تلاش‌های هماهنگ و پایدار همه ما دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا