اخبار
کد خبر : 6849 ۱۳۹۷/۰۹/۰۳   ۲۳:۲۱:۴۲

در نشست خبری عنوان شد؛
توسعه؛ رهاورد سفر کاروان تدبیر و امید به آذربایجان غربی

 

لعیا نورانی زنوز/ دکتر روحانی رئیس جمهوری و هفت تن از وزیران دولت تدبیر و امید دوشنبه هفته گذشته به استان آذربایجان غربی سفر کردند که در این سفرها علاوه بر افتتاح تعدادی طرح در بخش های مختلف، تصمیماتی نیز برای شتاب بخشی به توسعه و آبادانی استان اتخاذ شد.

به گزارش نای قلم، استان آذربایجان غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان یکی از استان های مهم و راهبردی در کشور محسوب می شود که از ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی در زمینه های کشاورزی، گردشگری، صنعت و تجارت و بازرگانی فعال برخوردار است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نیازهای استان آذربایجان غربی در بخش زیربنایی و زیرساختی به عنوان یکی از اولویت های استان برای شتاب در روند توسعه شناسایی و از این رو برنامه ریزی ها بر روی پروژه های زیرساختی و همچنین اتمام و تکمیل پروژه های نیمه تمام معطوف شد.

به طوری که با سفر رئیس جمهوری در اواسط خردادماه سال 1395، 17 هزار میلیارد ریال طرح در حوزه های زیرساختی به تصویب هیات دولت در استان رسید که امروز 70 درصد از این مصوبات محقق شده و زمینه و بستر را برای فعالیت های توسعه ای در بخش های مختلف فراهم کرده است.

دکتر روحانی در قالب کاروان تدبیر و امید دوشنبه هفته گذشته در قالب سفری یک روزه به استان آذربایجان غربی سفر کرد و در جریان این سفر طرح و پروژه های اقتصادی و زیربنایی به طور همزمان آغاز و به بهره‌برداری رسید.

بدون تردید انجام مطالعات جامع و گسترده، برنامه ریزی کارشناسانه و اجرای صحیح سیاست ها از ضرورت های غلبه بر چالش هاست، امری که به طریق اولی در سطح استان ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

لذا مصوبات سفرهای استانی که بر مبنای مطالعات جامع و شناسایی مشکلات به تصویب رسیده است، راهبرد و نقشه راه توسعه ای استان قلمداد می شود که با آرامش و ثبات مدیریتی و تعاملی که بین مقام عالی اجرایی استان با دیگر مسئولان استانی و ملی برقرار شده است، می تواند به روند فعالیت ها و توسعه استان شتاب بخشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی عصر امروز در نشست خبری که با هدف تشریح دستاورد سفر رئیس جمهور و هیات همراه برگزار شد، گفت: در این سفر 37 طرح با اعتباری بالغ بر دو هزار و 800 میلیارد تومان به افتتاح رسید که یک هزار و 168 میلیارد تومان مربوط به اعتبارات دولتی و یک هزار و 623 میلیارد تومان مربوط به بخش خصوصی بود.

ناصر حضرتی پر افزود: همچنین در این سفر برای 40 طرح حدود دو هزار و 264 میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسید که در سال های 98 و 99 به بهره برداری می رسند.

به گفته وی حدود یک هزار و 128 میلیارد تومان آن از منابع عمومی دولت و یک هزار و 136 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، تعداد پروژه های دولتی سفر اول دولت به استان را 60 پروژه با اعتباری بالغ بر یک هزار و 180 میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: تاکنون دو هزار و 150 میلیارد تومان اعتبار با 182 درصد افزایش تخصیص یافته است.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه های را 70 درصد اعلام و تشریح کرد: 20 پروژه به طور کامل به اتمام رسیده است و 24 پروژه به طور میانگین پیشرفت بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

حضرتی پر به این نیز اشاره کرد که برای اتمام پروژه ها 229 میلیارد تومان نیاز است.

شتاب قطار توسعه سلامت در دولت تدبیر و امید

یکی از دستاوردهای قابل توجه دولت تدبیر و امید توجه به حوزه سلامت است که با هدفگذاری بزرگ گام بلندی برای تحقق این مساله برداشت.

در آذربایجان غربی نیز با برنامه ریزی های انجام گرفته شاهد اقدامات خوبی در حوزه سلامت هستیم به طوری که تا پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید شاخص تخت بیمارستانی برای هر یکهزار نفر در این استان نزدیک به یک تخت بود؛ این شاخص با افتتاح چندین طرح در سفر رییس جمهوری به 1.3 ارتقا یافت و به زودی و با افتتاح چندین طرح بزرگ درمانی نیمه تمام به 1.7 به ازای هر هزار نفر می رسد.

آذربایجان غربی در شاخص های مختلف بهداشتی نیز تا پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید در رده های پایین کشوری قرار داشت ولی در حال حاضر به رتبه هفتم کشوری ارتقا یافته است تا مردم این سرزمین زرخیر پذیرای هدیه ای از جنس امید باشند.

بخش توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه با 220 تخت در کمتر از یک سال و بیمارستان 220 تختخوابی امام خمینی (ره) خوی، آزمایشگاه مرجع و کلینیک تدبیر ارومیه از جمله طرح های مهم بخش درمان آذربایجان غربی به شمار می رود که در سفر رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در نشست خبری اعلام کرد: با افتتاح پروژه های حوزه سلامت در سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی، سرانه تخت در استان به میانگین کشوری رسیده است.

خیز بلند دولت برای توسعه شبکه حمل و نقل در آذربایجان غربی

توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که به دلیل مزایایی چون هزینه مناسب، ضریب امنیت بالا، آلودگی کمتر و مصرف پایین سوخت، اهمیت ویژه‌ای در رشد و توسعه شهرها دارد، به دلیل مجاورت آذربایجان غربی با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان و دروازه ورود به اروپا از اهمیت دوچندانی در این استان برخوردار است.

دولت تدبیر و امید برای توسعه شبکه حمل و نقل نیز خیز بلندی برداشته است و توسعه شبکه های ریلی امروز یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید به شمار می آید که به خوبی در جای جای کشور مسیر خود را طی کرده است.

عملیات اجرایی راه آهن مراغه - ارومیه که در سال 1380 شمسی آغاز شد، با وجود درآمدهای کلان نفتی در سال های بعدی در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید تا مهاباد رسید، اما دولت تدبیر و امید با وجود تنگنای شدید مالی کشور به دلیل تحریم های ظالمانه، با نگاه امیدبخش و تحقق مطالبات مردم، با همت عالی و پشتکار شبانه روزی تکمیل این طرح زیربنایی را دنبال کرد و بالاخره هفته گذشته به بهره برداری رسید.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، میزان سرمایه گذاری این طرح بیش از 500 میلیارد تومان بود که براساس محاسبات انجام شده ارزش روز این پروژه حدود 1000 میلیارد تومان است.

85 کیلومتر از خط آهن مراغه - ارومیه در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی و بقیه در محدوده آذربایجان غربی دارد و با بهره برداری آن یکی از مطالبات دیرین مردم ارومیه و دیگر شهرهای استان برآورده شد.

خط آهن مراغه - ارومیه به عنوان خط واصل ارومیه به تهران دارای چهار ایستگاه اصلی در شهرهای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه است و ایستگاه ارومیه با ۱۶ هزار مترمربع وسعت از بزرگترین ایستگاه های راه آهن در سطح کشور محسوب می شود.

حضرتی پر، در خصوص قطار سریع السیر ارومیه- تبریز نیز توضیح داد: این پروژه جزء پروژه های سفر اول و دوم ریاست جمهوری نبود بلکه جزء پروژه های مطالعاتی است و هر موقع مطالعات از سوی وزارت راه و شهرسازی به اتمام رسید اقدامات اجرایی آن در سازمان مدیریت و برنامه ریزی شروع و کد اجرایی می گیرد.

بخش کشاورزی از زمینه های مهم برای توسعه آذربایجان غربی

بخش کشاورزی در آذربایجان غربی از زمینه های مهم برای توسعه است، به طوری که تولید شش درصد محصولات کشاورزی کشور و اشتغال بیش از ۳۵ درصدی در این بخش این استان را در ردیف یکی از قطب های مهم کشاورزی قرار داده است.

بازخوانی دستاوردهای دولت در حوزه کشاورزی حکایت از آن دارد که پیشرفت های موجود در این بخش از سیاست های دولت یازدهم در عرصه های مختلف تاثیر پذیرفته است.

به طوری که این استان در حال حاضر در توليد سيب، عسل، چغندرقند و از نظر تعداد جمعیت گاومیش رتبه اول کشوری و در تولید سایر محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی نیز رتبه های دوم تا هشتم کشوری را به خود اختصاص داده است.

براساس آمار از ابتدای سال 1374 تا پایان سال 1392 در حدود 37 هزارهکتار از اراضی زراعی و باغی آذربایجان‌غربی به شبکه آبیاری تحت فشار تجهیز شده بود که از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا کنون در مجموع ۸۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده که از رشد بیش از دو برابری برخوردار است.

در سفر قبلی رییس جمهوری 100 میلیارد تومان به منظور حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان تخصیص یافت که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار وزارت جهاد کشاورزی، در سال جاری نیز 150 میلیارد تومان بدین منظور اعلام شده که تخصیص یابد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، همزمان با دومین سفر کاروان تدبیر و امید به آذربایجان غربی ۲۵ هزار هکتار بیابان زدایی و 36 طرح در قالب 468 پروژه با صرف اعتباری بالغ بر یک هزار و 490 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم یک هزار و سه نفر در سطح استان بدست وزیر جهاد کشاورزی و با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

توسعه شبکه گازرسانی روستایی در آذربایجان غربی

دسترسی آسان به آب، برق و گاز و تامین نیازهای اولیه جزء حقوق هر شهروندی به حساب می آید و عدم دسترسی به این  امکانات، مشکلات معیشتی زیادی برای شهروندان به وجود می آورد.

با روی کارآمدن دولت یازدهم و در راستای توسعه مناطق روستایی روند گازرسانی، آبرسانی و برق‌رسانی به روستاها تسریع پیدا کرده است.

در این میان شرکت گاز در راستای همسویی با اجرای سیاست‌های محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت اجتماعی، همه زیرساخت‌های لازم را برای توسعه گازرسانی به‌ویژه به روستاها فراهم کرده است، این موضوع افزون بر افزایش رفاه در این مناطق، به ایجاد امید به زندگی، اشتغالزایی و نشاط نیز منجر شده است.

بخش مهمی از طرح های به بهره برداری رسیده در دومین سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی توسعه شبکه گازرسانی روستایی بود به طوری که گازرسانی به 200 روستا و شهر مرزی سرو با اعتباری بالغ بر 890 میلیارد ریال اعتبار افتتاح شد.

براساس آمار اعلام شده از ابتدای فعالیت شرکت گاز این استان تا سال 1392 به 310 روستا گازرسانی شده بود که این رقم در حال حاضر به یکهزار روستا رسیده است.

شایان ذکر است در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، تنها 310 روستا و 35 شهر استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند که با تلاش این دولت، تعداد مناطق برخوردار از گاز لوله کشی به یکهزار روستا و 39 شهر رسیده است.

همچنین بر اساس اعلام معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران، مطالعات گازرسانی 248 روستا در حال انجام است و 638 روستا در جریان اجرا قرار دارند.

رضا حسینی اذعان کرد: با افتتاح های جدید شاخص برخورداری از گاز روستایی در استان از 56 درصد به رتبه 63 ارتقا یافته است که میانگین گازرسانی تا پایان دولت به 81 درصد می رسد.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین مسائل صنعت آب و برق استان آذربایجان غربی با حضور وزیر نیرو بررسی و چاره‌اندیشی شد.

حسینی از تکمیل رینگ 400 کیلوولت اطراف دریاچه ارومیه بین شهرهای خوی، تبریز، سهند، ارومیه و ماکو تا پایان دولت دوازدهم خبر داد. 

وی ادامه داد: با توجه به نقش زیربنایی صنعت برق، رینگ قدرتمند 400 کیلوولت اطراف دریاچه ارومیه با هدف افزایش پایدار برق منطقه شمال غرب کشور و همچنین توسعه صادرات انرژی به کشورهای همسایه، تا پایان دوره دوازدهم ریاست جمهوری تکمیل می شود.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی همچنین به مصوبات سفر اول دکتر حسن روحانی و اعضای هیات دولت به استان اشاره و تصریح کرد: از مجموع تعداد 38 پروژه بخش خصوصی حدود 15 پروژه انجام شده است، پنج پروژه در حال انجام است، شش پروژه در دست پیگیری و برای 11 پروژه پیگیری انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون 60 درصد مصوبات بخش خصوصی تحقق یافته است، اظهار داشت: برای اجرای پروژه های بخش خصوصی از طرف استان آنطور که باید و شاید پیگیری لازم انجام نشده است و بنا براین است که استاندار آذربایجان غربی ماهانه گزارش عملکرد سفر در بخش های مختلف را به دولت اعلام کند که پیش بینی می کنیم پیگیری مصوبات سفر دوم مصم تر از سفر اول خواهد بود.

حسینی همچنین از امضای تفاهم نامه بین مدیران عامل بانک ها و سازمان بازنشستگی کشوری با مسوولان استانی برای اجرای طرح های سرمایه گذاری با حضور رییس جمهوری خبر داد و افزود: راه اندازی مزارع پرورش آرتمیا، ماهیان خاویاری، تولید ایمپلنت انسانی، تولید برق از سلول های خورشیدی و سرمایه گذاری در بخش تراکتورسازی توسط بانک توسعه تعاون، اجرای طرح های کسب و کار روستایی، اختصاص سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن توسط بانک صنعت و معدن از جمله این طرح ها به شمار می رود.

وی اضافه کرد: تولید کاغذ از کربنات سدیم، تایر خودروهای سنگین، پنل و سلول های خورشیدی، ساخت هتل و فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی توسط بانک ملی، ایجاد دهکده سلامت توسط صندوق بازنشستگی، کمک به واحدهای قند مهاباد، تولید کمپوست از زباله، توسعه باغ های سیب مدرن، کمک به تولید شکر، راه اندازی زنجیره ارزش عسل و تخم مرغ توسط بانک کشاورزی و راه اندازی اولین پارک کارآفرینی در دانشگاه صنعتی ارومیه توسط بانک کارآفرینی نیز از دیگر طرح های سرمایه گذاری توسط بانک ها در آذربایجان غربی محسوب می شود.

به گفته وی، آغاز عملیات اجرایی معدن و کارخانه فرآوری طلا در خوی، قطعه 3 آزادراه بازرگان - تبریز به طور 70 کیلومتر، پتروشیمی آذربایجان در منطقه آزاد ماکو با ظرفیت اسمی 400 هزار تن به صورت سالانه و سرمایه گذاری 2.1 میلیارد دلاری، هتل کاروانسرای عباسی با سرمایه گذاری 600 میلیارد ریالی و هتل 5 ستاره ماوی با سرمایه گذاری 300 میلیارد ریالی در منطقه آزاد ماکو و گاوداری صنعتی 10 هزار راسی با هدف تامین مواد اولیه کارخانه های لبنیات استان از جمله مهمترین طرح های آغاز شده در این سفر به شمار می رود.

وی در ادامه سخنان خود به ایجاد هاب لجستیک برای نهاده های دامی در استان اشاره کرد و افزود: در صورت تحقق این طرح، سهم 15 درصدی استان در تامین لجستیک نهاده های دامی محقق می شود که میزان آن حدود 2 میلیون تن در سال است.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: در این صورت علاوه بر نیاز به وجود 2 هزار دستگاه کامیون و کشنده، صدها شغل مستقیم و غیرمستقیم نیز ایجاد می شود که تحولی برای استان به شمار می رود.

حسینی ادامه داد: در این سفر زمینه اشتغال برای حدود 2 هزار و 300 نفر در طرح های افتتاحی و بیش از 2 هزار و 700 نفر در طرح های سرمایه گذاری محقق شد که رقمی قابل توجه است.

سفرهای استانی رییس جمهوری به منظور بررسی مسایل استان های مختلف کشور از اولویت های مهم دولت به شمار می رود که توانسته است زمینه ساز اقدام های اساسی برای حل مشکل ها و آسیب های استان ها باشد، امید که آذربایجان غربی نیز طي این سفر دولت خیز بلندی به سمت توسعه و پیشرفت بردارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا