اخبار
کد خبر : 678 ۱۳۹۴/۰۷/۰۶   

بهره گیری از ظرفیت سمن‌ها در رفع مشکلات حاشیه‌نشینان

* نزدیک به 300 هزار نفر در مناطق حاشیه ای اروميه زندگی می‌کنند

حاشیه نشینی همزاد شهرهای امروزی است و به هر نقطه شهری که فاقد استانداردهای خدمات و زیرساخت‌های شهری (مسکن، زیرساخت‌ها و معابر و خدمات آب و تلفن و فاضلاب و ...) باشد، «حاشیه» گفته مي‌شود، کیفیت زندگی در مناطق شهری در مقایسه با سطح زندگی روستاییان بهتر و دسترسی به انواع خدمات اجتماعی و اقتصادی اساسی بیشتر است و این یکی از دلایل گرایش تاریخی روستاییان به سکونت در شهر است، زیرا هجوم روستاییان به شهر – به ویژه کلان‌شهرها- برای دستیابی به همین امکانات و برخورداری‌هاست.

به گزارش ناي قلم، در جامعه ما بین مهاجرت و حاشیه‌نشینی از یک سو و رونق اقتصادی شهرها از سوی دیگر رابطه وجود دارد، به عبارت دیگر هر چه شهر از توان و رونق اقتصادی بیشتری برخوردار باشد جاذبه بیشتری برای مهاجران و در نتیجه شکل گیری مناطق حاشیه و اسکان غیررسمی وجود دارد.

اروميه هم مانند بسیاری از شهرها، عرصه گسترش شهرنشینی است و سرعت این تحول در آن بسیار بیشتر از سایر مناطق است، به ویژه آنکه بخش اعظم جمعیت استان در حال استقرار در مرکز استان است. کافی است تصور کنیم که اروميه حدود یک سوم جمعیت استان را در خود جای داده‌اند.

در شرايط حاضر حاشیه نشینی و مسائل مربوط به آن یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت شهری ماست و طبق آمارها، در حال حاضر حدود 300 هزار نفر از جمعیت اروميه را در خود جای داده است. بنابراین باید با راهکارهای مناسبی آن‌ها را به عرصه تحرک اجتماعی کشاند و منزلت و پایگاه اجتماعی بخشید تا به نیروی مولد نه مانع تبدیل شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی معتقد است باید سازمان‌های مردم‌نهاد را برای فعالیت در مناطق حاشیه‌ای استان تشویق کنیم.

هوشنگ عطاپور امروز در چهارمین جلسه کارگروه تخصصی سازمان‌های مردم نهاد تخصصی مدیریت بحران استان که با دستور کار بررسی مداخلات سمن‌ها در فرآیند کاهش آسیب‌های مناطق حاشیه‌ای استان در سالن جلسات معاونت سیاسی استانداری برگزار شد، اظهار مي‌كند: آموزش، توانمندسازی و جلب مشارکت مردم برای خدمات رسانی به مناطق حاشیه ای استان با بهره گیری از توان و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت در استان است.

وی ادامه مي‌دهد: آذربایجان غربی یکی از استان‌هایی است که بیشترین مناطق حاشیه ای را دارد به طوری که تنها در ارومیه، نزدیک به 300 هزار نفر در مناطق حاشیه ای شهر زندگی می‌کنند که وضعیت استحکامات ساختمانی و سازه ای در این مناطق نامناسب و آسیب پذیر است؛ لذا درصدد هستیم از توان سازمان‌های مردم نهاد برای فعالیت در این مناطق و کاهش آسیب پذیری در آن‌ها استفاده نماییم.

عطاپور با بیان اینکه معمولا در مواقع بحران، کلیه سازمان‌های مردم نهاد به نوعی برای کمک رسانی حضور پیدا می‌کنند، مي‌افزايد: در این مواقع، علی رغم حضور سمن‌ها، نوعی پراکندگی در انجام کارها وجود دارد که لازم است از توان و ظرفیت این سازمان‌ها به صورت تخصصی و منسجم استفاده شود.

وی در ادامه از دستگاه‌های اجرایی استان که با سازمان‌های مردم نهاد همکاری دارند خواست این سازمان‌ها را برای فعالیت در زمینه مدیریت بحران تشویق کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه منا و جان باختن تعدادی از هم وطنانمان در این حادثه اشاره و خاطرنشان مي‌كند: در میان زائرین ایرانی، 26 زائر از استان آذربایجان غربی نیز وجود دارد که ستاد ویژه ای برای پیگیری وضعیت این زائرین در استان تشکیل شده است.

عطاپور همچنین مي‌گويد: سازمان‌های مردم نهاد به ویژه سازمان‌هایی که عضو شبکه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی هستند، می‌توانند در مجامع بین‌المللی از دولت عربستان به خاطر بی تدبیری و به خطر انداختن جان انسان‌ها در حادثه منا، شکایت کنند که این امر می‌تواند افکار جهانی را به این موضوع معطوف و باعث شود که عربستان مجبور به پاسخگویی در این مسئله شود.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا