اخبار
کد خبر : 674 ۱۳۹۴/۰۷/۰۵   

ایران از شیلی انگور وارد می‌کند/ واردات غیرمجاز کشمش از افغانستان

 *واردکنندگان به دنبال منافع شخصی هستند نه منافع مصرف‌کننده

آذربایجان غربی رتبه نخست کشور را از نظر کیفیت تولید انگور دارد و همچنین با تولید حدود هشت درصد مجموع تولیدات انگور کشور، رتبه چهارم تولید انگور را در کشور به خود اختصاص داده است.

انگور صادراتی باغداران استان از نظر کیفیت و استفاده نکردن از سموم خطرناک و کنترل استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و مبارزه تلفیقی با آفات نباتی رتبه نخست را در کشور دارد.

براساس اعلام منابع رسمي در حال حاضر بیش از 23 هزار هکتار از باغات استان زیر کشت محصول مهم و اقتصادی انگور است که هشت هزار هکتار آن باغات انگور ایستاده بوده و مابقی به روش سنتی هست.

هم‌اکنون 40 رقم انگور در استان از جمله حسینی، دانه بلند، ریش بابا، کشمشی، خلیلی یاقوتی، قرمز از باغات استان برداشت می‌شود و بیش از 100 رقم انگور در استان وجود دارد.

با توجه به چنين پتانسيلي، باغ داران اين استان که نمی‌توانند در مقابل حوادث طبيعي نظير سيل، خشکسالي و سرمازدگي اقدام‌های مؤثري براي حفظ محصولات خود انجام دهند، اميدوار هستند با فروش محصول باقيمانده، درآمدي کسب کنند، اما گويا تنها حوادث طبيعي نيست که با کاهش توليدات آن‌ها درآمد ناشي از باغ داري را در استان کاهش می‌دهد، بلکه واردات انگور هم سهم بزرگي در ضربه زدن به توان اقتصادي باغ داران دارد.

به طوري كه مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران جایگاه هفتم تولید انگور جهان را دارد، گفت: همه ساله شاهد واردات این محصول از شیلی هستیم، همچنین در عین بی‌نیازی کشمش بدون مجوز از افغانستان وارد شده است.

  به گزارش اکو فارس رمضان روئین‌تن در پاسخ به این سؤال که چرا انگور تولیدی روی دست کشاورزان مانده است، گفت: برداشت انگور تقریبا از اواخر اردیبهشت آغاز و انواعی از آن اواخر آبان و اوایل آذرماه برداشت می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه معمولا در شهریور و مهر میزان تولید انگور بیشتر می‌شود، گفت: افزایش دو برابر تولید انگور آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته منجر به مشکلاتی برای تولید‌کنندگان این محصول شد.

وی افزود: امسال در آذربایجان غربی حدود 280 هزار تن انگور تولید شد در حالی که میزان تولید این محصول در سال گذشته حدود 140 هزار تن بود.

روئین‌تن با بیان اینکه علیرغم وجود سردخانه‌ها و کارخانه‌های متعدد مشکلاتی برای خرید انگور از کشاورزان در این استان به وجود آمد، بیان داشت: با هماهنگی‌هایی که با استانداری، مقامات سازمان جهاد کشاورزی و کارخانه‌داران انجام شد مقرر شد تا هر کیلو انگور آبگیری توسط کارخانه‌ها با قیمت هر کیلو 600 تومان از کشاورزان خریداری شود.

گفتني است در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم انگور در بازار ارومیه بین یک هزار و تا یک هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر از تلاش و زحمت و انتظار یک ساله باغداران صرف نظر کرد، قیمت موجود با توجه به بالا بودن حق‌الزحمه کارگر و هزینه‌های جانبی دیگر به هیچ‌وجه مناسب نیست و در صورت ادامه روند کنونی لطمه بزرگی به اشتغال و توسعه و عمران منطقه وارد می‌شود.

این در حالی است که آذربایجان غربی به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده و آب و هوای مناسب برای کشاورزی یکی از استان‌های برتر تولیدات کشاورزی و به خصوص محصول انگور است. ولی این محصول آذربایجان غربی علی‌رغم کیفیت بالا و توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها حمایت نمی‌شود و برخی اوقات دیده می‌شود که واردات میوه محصولات تولید داخل را با مشکلات عدیده ای مواجه می‌کند.

باغات استان آذربایجان غربی شرایط عالی برای تولید میوه استراتژیکی انگور دارند و کیفیت تولید این محصول به گونه‌ای است که توانایی تأمین بازار داخل و جهان را دارد اما در برخی اوقات کشاورزان با مشکل فروش این محصولات دست و پنجه نرم می‌کنند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که فرآوری انگور و مشتقات به دست آمده از آن باید از حالت سنتی خارج شود و در این زمینه ارائه آموزش ضرورت دارد و باید با روش‌های جدید پیش رفت تا انگور آذربایجان غربی بیشتر بتواند خود را در بازارهای جهانی نشان دهد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در مورد واردات کشمش هم گفت: با توجه به میزان تولید کشمش هیچ نیازی به واردات کشمش نداریم اما ظاهرا مقدار کمی از این محصول بدون مجوز از کشور افغانستان وارد شده است.

روئین‌تن افزود: از آنجا که واردات کشمش بدون مجوز بوده میزان آن مشخص نیست ولی بخشی از کشمش وارداتی پس از فرآوری دوباره صادر شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تولید کشمش رتبه سوم جهان را داریم، بیان داشت: سالانه حدود 160 هزار تن کشمش در کشور تولید که حدود 40 هزار تن آن به مصرف داخلی می‌رسد.

روئین‌تن تصریح کرد: سال 93 حدود 114 هزار تن کشمش به بیش از 70 کشور جهان صادر شد.

* ارز آوری 296 میلیون دلاری کشمش

وی با بیان اینکه صادرات کشمش در سال گذشته به میزان 296 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت، افزود: هر کیلوگرم از کشمش مرغوب ایرانی به قیمت 2.5 دلار صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشکل واردات فقط محدود به کشمش نیست، تصریح کرد: حتی در شرایطی که سالانه میزان قابل توجهی انگور در کشور تولید می‌شود ما شاهد واردات انگور‌ از جمله انگور شیلی به کشور هستیم که البته با اقدامات انجام شده این موضوعات در حال کمرنگ‌ شدن است.

روئین‌تن با بیان اینکه واردکنندگان به دنبال منافع شخصی هستند نه منافع مصرف‌کننده، تصریح کرد: ایران از نظر تولید انگور مقام هفتم تا نهم جهان را دارد و سرانه تولید انگور در کشور حدود 35 کیلوگرم و بیش از 2 برابر سرانه تولید انگور در دنیا است.

* تمام وجه خرید تضمینی کشمش 93 پرداخت شد

وی در مورد مطالبات معوق سال گذشته کشاورزان بابت فروش کشمش به سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: سال گذشته 34 میلیارد تومان کشمش از کشاورزان خریداری شد که 3 میلیارد تومان آن پرداخت نشده بود که با تأمین اعتبار مطالعات معوق کشاورزان بابت فروش کشمش پرداخت شد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا