اخبار
کد خبر : 6690 ۱۳۹۷/۰۸/۰۵   ۲۰:۵۴:۲۴

یادداشت؛
شکل گیری مفاهمه و گفتگو راه حل ایجاد مدارای اجتماعی در دیار اقوام و ادیان

 

دکترسجاد معین فر/ مدارای اجتماعی با مفاهیمی چون صبر، حلم و بردباری،‌ آستانه تحمل قرین است و مفهوم مقابل آن عدم تحمل، ناشکیبایی و خشونت ورزی است. مدارا را می توان پذیرش و کنار آمدن با افراد و گروه ¬هایی که از نظر نظام ارزشی و عقیدتی با ما متفاوت هستتند، تعریف کرد. به بیانی ساده،‌ مدارای اجتماعی به معنای به رسمیت شناختن حقوق افرادی است که مانند ما نیستند

طلاق، خشونت و جرم در جامعه‌ای که صبر و بردباری داشته باشد، کمتر است و جای آن را انسجام، نشاط و تعلق اجتماعی خواهد گرفت. جامعه‌ای که مدارا پیشه کند، سلامت روانی-اجتماعی بیشتر و سرمایه اجتماعی فزاینده تری خواهد داشت و یکی از نتایج آن کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی است. راه حل ایجاد مدارای اجتماعی شکل گیری مفاهمه و گفت و گو است. انسان سالم و جامعه سالم زمانی تحقق می‌یابد که فضایل اخلاقی اجتماعی را در جامعه گسترش یابند. گسترش فرهنگ مدارا از سطوح بالای مدیریتی ضرورت دارد. ابتدا باید تصمیم گیران، متولیان و مدیران در رفتار، کردار، سخن و اعمال خود مدارا داشته باشند تا اثرات آن به سطوح پایین منتقل شود. مدارای اجتماعی با بخشنامه، نهادینه نمی  شود بلکه آموزش های مربوط به آن باید از دوران کودکی نهادینه شود.جامعه نمی  تواند بدون حادثه و آسیب و تعارض باشد اما باید بگونه ای عمل شود تا از میزان آسیب ها به افراد جامعه در این شرایط کاسته شود.

برقراري ارتباط با ديگران از نيازهاي ذاتي و فطري انسانهاست و ازآنجاكه ساکنان دیار اقوام و ادیان (آذربایجان غربی) به لحاظ زباني، قومي، نژادي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي داراي تفاو تهایي هستند، تنها راه برقراري ارتباط سالم و فارغ از ستيزه جويي، وجود مداراي اجتماعي بين ايشان است. بنابراين،تحمل عقايد و آداب و فرهنگ گروه هاي ديگر اهميت فراواني خواهد يافت. درواقع، بايد گفت امروزه اين تنوع تا حدي است كه بدون داشتن حداقلي از مداراي اجتماعي و تحمل عقايد متفاوت و مخالف، زندگي كردن در وضعيت عادي غيرممكن خواهد شد. بايد توجه داشت مادامي كه افراد جامعه اي با يكديگر متفاوت اند و اغلب داراي اعتقادات راسخي هستند، با يكديگر اختلاف پيدا مي كنند و اگر قرار باشد بيش تر آن ها اهل مدارا نباشند، صلح اجتماعي غيرممكن خواهد شد. مدارا، نوعي توانايي و تعهد به شناخت، احترام، مشاركت كردن، گفت وگو و توافق با كساني است كه متفاوت هستند واين به عنوان نيرويي سياسي اجتماعي شناخته مي شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا