اخبار
کد خبر : 6682 ۱۳۹۷/۰۸/۰۴   ۲۲:۴۲:۴۷

یادداشت؛
لزوم شناخت علل عدم تحقق وحدت در جامعه

 

 بسیاری از اشخاص و مسئولان در مورد لزوم حفظ وحدت و انسجام در بخش های مختلف سخن گفته‌اند، اما باید دید چه مسائلی موجب می‌شود که انسجام و وحدت ملی خدشه‌دار و وحدت ملی در جامعه سست شود. از این‌رو تا زمانی که این علل و عوامل شناخته و پذیرفته نشود و در صدد چاره جویی برای آن برنیاییم با گفتار درمانی، سخنرانی، خواهش و درخواست وحدت ملی حاصل نخواهد شد.

در یک دهه گذشته اتفاقاتی در جامعه رخ داد که مطابق خواسته اکثریت جامعه نبود؛ چراکه مردم تصوری از تحولات اجتماعی و مسئولیت‌های افراد داشتند که این تصور محقق نشد و مسائل دیگری به وقوع پیوست و موجب عدم اعتماد و بدبینی مردم نسبت به ساحت کلی کشور شد. از طرف دیگر باید این مساله مهم را در نظر داشت که تا زمانی که عدالت در جامعه به‌طور یکسان ساری و جاری نباشد، نمی‌توان انتظار وحدت و انسجام داشت.

اجرای قانون نیز در جامعه باید به طور یکسان صورت گیرد و استثنا نداشته باشد. البته طی سال‌های گذشته نیز عملکردها به نحوی بوده که رضایت مردم خدشه‌دار شده واکنون شاهد نارضایتی در سطوح مختلف هستیم.

اقشار مختلف جامعه انتظارات مختلفی از دولت دارند که تاکنون چندین بار به زبان آورده‌اند، اما مسئولان صرفا این مسائل را شنیده و گذشته‌اند و اساسا نسبت به عمل به آن انتظارات و مطالبات قدمی برنداشته‌اند. از این رو است که اعتراضات صنفی گاه و بیگاهی را در مقابل مجلس شاهدیم که البته اکثرا نیز بی‌نتیجه خاتمه می‌یابد. لذا علل و عوامل نارضایتی و شکاف اجتماعی باید بررسی شود. این در حالی است که اساسا برخی معتقد به این شکاف و نارضایتی در جامعه نیستند.

اینکه چه نوع اطلاعاتی به این اشخاص می‌رسد، معلوم نیست، اما آنچه در جامعه می‌گذرد را نمی‌توان کتمان کرد و از آن چشم پوشید. بنابراین باید براساس تغییرات جامعه، رویکردها نیز به روز رسانی شوند. از سوی دیگر یکی از راه‌های مطمئنی که در ایجاد وحدت، انسجام و همدلی در جامعه موثر است گفت‌وگوهای ملی است. این گفت‌و‌گوها می‌تواند در دو سطح پیگیری شود.

نخست گفت‌وگو میان جریان‌های سیاسی برای به حداقل رساندن اختلافات و دوم نیز گفت‌و‌گوی نخبگان جامعه با حاکمیت که باید برای پیگیری نیازها و خواسته‌های جامعه صورت بگیرد.

اگر این گفت‌و‌گوها با موفقیت صورت پذیرد می‌توان نسبت به شکل‌گیری وحدت ملی با حمایت همه اقشار جامعه و جریان‌های سیاسی امیدوار بود. گرچه این پروژه چند سالی می‌شود که توسط اصلاح‌طلبان مجلس کلید خورده، اما هنوز به طور رسمی و واقعی شاهد این گفت‌وگو‌ها نبوده‌ایم. پس چه خوب است که هرچه سریع‌تر استارت این گفت‌و‌گو‌ها در راستای منافع ملی و انسجام و وحدت ملی زده شود. این وحدت و یکصدایی در حال حاضر که کشور با مشکلاتی روبه‌رو است بیش از گذشته ضرورت دارد.

کاظم اکرمی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا