اخبار
کد خبر : 6664 ۱۳۹۷/۰۷/۲۹   ۲۲:۵۳:۳۸

حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی برای بهینه سازی سینماها؛
سپهر سینما در آذربایجان غربی آفتابی می شود

 

 در این شهر زیبا و پرجنب و جوش و در روزگاری که خیلی هم دور نیست، سینماهای فعال در حال اکران بهترین فیلم های روز بوده اند؛ سالن های سینمایی که وقتی یکی از درخشان ترین فیلم ها را بر روی پرده داشتند، مملو از جمعیت می شد اما حالا نه تنها هیچ جنب و جوشی از رفت و آمد های جمعیت مشتاق به این سینماها برخاسته نیست، بلکه آن سالن های سینما یا تعطیل شده اند تا تغییر کاربری داده اند.

این در حالیست که سالن هاي سينما نيز مانند پارك ها، كتابخانه ها و دیگر مکان های فرهنگی يكي از اماكن عمومي است كه هم به لحاظ فرهنگي و هم به لحاظ تفريحي مي توانند اوقات فراغت مردم را پر كنند اما اين در صورتي ممكن است كه مسئولان فرهنگي درك درستي از اهميت و جايگاه سينما داشته باشند و به سينما به عنوان يك مكان عمومي نگاه كنند.

مسوولان فرهنگی استان راه برون رفت از این معضل را جذب سرمایه گذار عنوان می کنند تا با بهینه سازی سینماها و ارتقای کیفیت سالن ها، مخاطبان دوباره به سوی سینماها جذب شوند و صندلی های خالی سینماها دیگر کمتر به چشم بخورد.

در این راستا امروز جلسه ای با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس حوزه هنری استان، مشاور مدیر کل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان امور سینمایی استان برگزار شد.

22 سینما در آذربایجان غربی وجود دارد

رئیس اداره امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این نشست گفت که در حال حاضر 22 سینما در استان آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد 13 سینما در تملک حوزه هنری استان هستند.

محمدباقر بابایی‌اصل اضافه کرد که از این تعداد فقط سه سینما در شهرستان ارومیه و یک سینما در خوی فعال هستند.

وی تعداد سینماهای بخش خصوصی را نیز چهار سینما اعلام کرد.

رئیس اداره امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه شهرستان های چالدران، چایپاره، پیرانشهر، شوط و پلدشت فاقد سینما هستند، به این نیز اشاره کرد که چهار سالن مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان های خوی، میاندوآب، بوکان و مهاباد در سال گذشته تبدیل به سینما شده اند به طوری که از 17 شهرستان استان پنج شهرستان دارای پرده نمایش هستند و پیش بینی می شود سه شهرستان دیگر به این سیستم تجهیز شوند.

وی نسبت شهرستان های دارای پرده نمایش فیلم به کل شهرستان های استان را 29.4 درصد اعلام و عنوان کرد که استان از نظر برخورداری از پرده نمایش در سطح کشور رتبه 12 را به خود اختصاص داده است.

بابایی‌اصل افزود: براساس سرشماری 95 در سطح کشور به ازای 286 هزار و 474 نفر یک سینما وجود دارد که این رقم در استان به ازای 362 هزار و 802 نفر یک سینماست.

وی به طرح سینما سلام یا سینما سیار نیز اشاره کرد و گفت: طرح سینما سلام با نصب دستگاه های سینما سیار و نمایش فیلم در شهرهای فاقد سینما اجرا می شود که تاکنون یک دستگاه به انجمن سینمای جوان واگذار شده است و طبق هماهنگی های به عمل آمده سه دستگاه دیگر در شهرهای فاقد سینما نصب می شود.

سینما؛ یکی از مهمترین شاخص های فرهنگی هر استان

رئیس اداره امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان غربی نیز سینما را یکی از مهمترین شاخص های فرهنگی هر استان عنوان و تصریح کرد که سینما امروز به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی در بالا بردن سطح فرهنگی و هنری در جوامع مطرح است و متأسفانه علی رغم این جایگاه ارزنده، سینماهای آذربایجان غربی از شرایط خوبی برخوردار نیستند و باید به عنوان مهمترین اصل مورد توجه جدی مسوولان استان قرار گیرد.

مسعود یکانی، عدم توجه مسوولان مربوطه به وجود سینما، مراکز فرهنگی، نگارخانه ها، موزه ها، سالن های نمایش و موسیقی را متذکر شد و گفت که در شرایط حاضر به دلیل نبود سالن مناسب کنسرت های موسیقی در تالارهای عروسی برگزار می شود و این برای استانی که زمانی در زمینه فرهنگ حرف اول را می زند مطلوبی نیست.

وی سینما را یکی از تاثیرگذارترین رسانه ها دانست که می تواند هدف و پیام ها را در قالب زبان فیلم به خوبی به مخاطب منتقل کند.

یکانی، استراتژی های حوزه هنری استان را علاوه بر روشن نگه داشتن چراغ های سینماهای فعال، تامین اعتبار از طریق اعتبارات استانی و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای بازسازی، مرمت و احیای سینماهای تعطیل شده ذکر کرد.

رئیس اداره امور سینمایی حوزه هنری استان ادامه داد: در تلاش هستیم فیلم های به روز و پرمخاطب داخلی را همزمان با تهران اکران کنیم، ضمن اینکه فیلم های به روز خارجی در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه در سینما آزادی ارومیه اکران می شود.

یکانی همچنین به این نیز اشاره کرد که فیلم های کودک و نوجوان در سینمای آزادی ارومیه برای عموم به نمایش گذاشته می شود.

وی به استقبال و تعامل اداره کل آموزش و پرورش استان اشاره و اظهار کرد که فیلم در باره کودک برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه است و خانواده ها به خصوص والدین می توانند از آن بهره ببرند چون فرهنگ سازی می کند.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی نیز در سخنانی گفت: یکی از مشکلات اساسی در برون رفت از مشکلات موجود و بهینه سازی سینماها به نگاه مسوولان استانی در سال های گذشته برمی گردد که اجازه حرکت ها را نمی داد.

احد هوشمند افزود: با توجه به پیگیری های مردمی، رسانه ها و دیدگاه خاصی که در اداره کل ارشاد وجود دارد روزهای خوبی برای حوزه سینما خواهیم داشت.

سینماهای استان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند

مشاور اجرایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت که سینماهای استان با وجود داشتن پتانسیل های لازم از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و تلاش داریم سرمایه گذاران بخش خصوصی را جذب کنیم.

سید میکائیل محمدی اضافه کرد: در راستای تحقق وعده ما در ماه های گذشته برای ساخت وساز پردیس سینمایی مجلل در استان و بازسازی مجدد سینماهای شهرستان ارومیه بازدید میدانی به همراه سرمایه گذاران انجام گرفته است.

وی از استقبال سرمایه گذاران در زمینه بهینه سازی سینماهای مرکز استان خبر داد و تاکید کرد که باید بسترهای لازم در خصوص جذب و حفظ سرمایه گذاران فراهم شود.

محمدی با اشاره به اینکه استارت آغاز پروژه های عملیاتی در خصوص سینماهای استان طی دو ماه آینده آغاز می شود، رقم سرمایه گذاری را بیش از پنج میلیارد تومان اعلام کرد.

مشاور اجرایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تخریب و تبدیل سینما آزادی به پردیس سینمایی مجلل، بازسازی سینما انقلاب و تبدیل آن به دو یا سه سالن کوچک با حفظ بافت سنتی، بازسازی سینما ایران و افزایش ظرفیت آن به یک هزار نفر را از جمله برنامه های سرمایه گذاران بخش خصوصی عنوان کرد.

جذب سرمایه گذار بخش خصوصی

آخرین سخنران این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بود.

دکتر ناصر خدایاری تصریح کرد: یکی از دغدغه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بهبود وضعیت سینماهای استان است که جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران برای بهینه سازی سینماهای استان تاکید کرد از لوازم اشتغال "سرمایه گذاری" و از لوازم سرمایه گذاری "وجود امنیت سرمایه گذاری" است لذا فضا باید برای حفظ سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شود ضمن اینکه طرفین متعهد و ملزم به اجرای کامل مفاد قرارداد هستند.

خدایاری اختصاص سه میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور و آورده پنج میلیارد تومانی سرمایه گذار بخش خصوصی را گامی موثر در راستای بازسازی و احیا‌ی بافت فرسوده سینما‌های شهرستان ارومیه عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در عین حال توزیع عادلانه سرمایه های هنری در استان را ضروری دانست و توضیح داد: شهرستان ها نیز سهم دارند اما مرکز استان نقطه آغاز است و گام به گام به سمت نوسازی و تجهیز سینماهای شهرستان ها حرکت می کنیم.

وی بر لزوم ایجاد شهرک سینمایی در استان تاکید کرد و گفت: ایجاد شهرک سینمایی می تواند به پایداری سینماهای استان کمک کند لذا ایجاد این شهرک در منطقه آزاد ماکو و ارومیه را مدنظر داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آسیب شناسی از وضعیت موجود را ضروری دانست و افزود: سینما تافته جدا بافته از دیگر ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیست و طبیعی است سایر حوزه ها باید رشد یابند تا وضعیت سینماها هم بهتر شوند.

خدایاری با بیان اینکه آذربایجان غربی جزو استان های کم برخوردار است، متذکر شد: 16 استان کم برخوردار در کشور وجود دارد که آذربایجان غربی رتبه شانزدهم را داراست لذا نباید انتظار داشته باشیم که وضعیت سینماهای ما بهتر از اقتصاد و سایر حوزه ها باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا