Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 665 ۱۳۹۴/۰۷/۰۴   

جلوی سوءاستفاده ها را گرفته ایم

*نباید اجازه داد که موضوع دریاچه ارومیه سیاسی شود

استاندار آذربایجان غربی گفت: جلوی سوءاستفاده ها را گرفته ایم و ثابت کرده ایم که اجازه نمی دهیم مورد سوءاستفاده قرار گیریم.

به گزارش نای قلم، قربانعلی سعادت امروز در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان با بیان اینکه درصدد این نیستیم که بازوی کسی باشیم، اظهار کرد: طبق عهد و پیمانی که با مردم بسته ایم بازوی نظام هستیم.

وی با بیان اینکه بدون همکاری مردم نمی توانیم موفق باشیم، افزود: دولت و مردم مصمم به اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه هستند و امیدواریم با این همدلی، بتوانیم از این نقطه بحرانی عبور و شاهد بازگشت دریاچه به شرایط پرآبی خود باشیم.

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ها و اقدامات در حال انجام برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مردم استان در طول یک سالی که از اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه می گذرد، اهمیت موضوع احیای دریاچه را کاملا درک کرده و در راستای اجرای برنامه های احیا، همکاری بسیار خوبی دارند.

وی ادامه داد: در همین زمینه، در هفته دولت امسال، با مشارکت جمعی از باغداران، 1357 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مجهز به سیستم آبیاری نوین شد که این امر نشانگر رغبت و استقبال کشاورزان از برنامه های احیای دریاچه ارومیه است.

سعادت، انتقال و هدایت آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه، کشت گیاه در حاشیه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بروز طوفان های نمکی، تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف و انتقال پساب آن به بدنه اصلی دریاچه، مدیریت بهینه مصرف آب در حوزه کشاورزی، تغییر الگوهای آبیاری از سنتی به مدرن، اصلاح الگوی کشت و ... را از جمله برنامه ها و طرح های در حال اجرا برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: شرایط تثبیت دریاچه ارومیه در پایان شهریور امسال مهیا شده چراکه برخلاف سال های گذشته، تنها هفت سانتی متر کاهش تراز داشته ایم.

سعادت افزود: سه سال برای تثبیت آب دریاچه ارومیه و جلوگیری از کاهش این میزان در نظر گرفته شده که مطمئن هستیم به این هدف گذاری خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: پس از آن نیز برنامه های احیای دریاچه ارومیه با اتمام پروژه های انتقال آب عملیاتی می شوند که در این خصوص نیز تمهیدات خوبی اندیشیده شده است.

به گفته وی امسال میزان کاهش طبق اعلام شرکت آب منطقه ای در تراز دریاچه ارومیه تنها هفت سانتی متر بوده در حالی که در سال های قبل، نزدیک 40 سانتی متر کاهش در پایان سال آبی شاهد بودیم.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه باید پروژه‌های تعریف شده در حوزه احیای دریاچه ارومیه با جدیت پیگیری، اجرایی و عملیاتی شود، ادامه داد: فعالیت های ارزشمندی در حوزه فعالیت شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفته و در این خصوص مردم نیز همکاری داشته اند.

سعادت با اشاره به افتتاح طرح تجهیز یک هزار و 357 هکتار از باغ های آذربایجان غربی به آبیاری قطره ای در هفته دولت امسال گفت: بخشی از این مقدار، در ارومیه اتفاق افتاد که در آن 52 مالک زمین، 65 چاه مجاز و غیرمجاز خود را تعطیل کرده و به آبیاری قطره ای روی آورده بودند که این امر نشان از عزم مردم برای همراهی در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌‌ها که در هفته دولت امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود بود، افزود: 25 کیلومتر مسیر در راستای الحاق زرینه رود به سیمینه رود در جنوب آذربایجان غربی به صورت شبانه روزی ایجاد شد که این امر می تواند کمک شایانی به انتقال آب این رودخانه ها به بستر دریاچه داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی هم در ادامه این جلسه به وضعیت اعتبارات دریاچه ارومیه اشاره کرد و ابراز داشت: اعتبارات استانی دریاچه ارومیه از محل ماده 10 و ماده 12 در سال 93 حدود 725 میلیارد تومان بود که از این میزان به طور مستند 153 میلیارد و 300 میلیون تومان ابلاغ شده و میزان 68 میلیارد و 400 میلیون تومان تخصیص یافته است.

ناصر حضرتی پر با اعلام اینکه یک هزار و 120 میلیارد تومان نیز مصوبه هیئت وزیران است، اعلام کرد: اعتبارات استانی دریاچه ارومیه مربوط به آذربایجان غربی در سال 94 حدود 484 میلیارد تومان بود با این توضیح که 80 میلیارد تومان از محل همین اعتبار و مربوط به پروژه های پیوست قانون بودجه بوده است.

به گفته وی در مرحله اول 132 میلیارد تومان به نام آذربایجان غربی ابلاغ شده است که 66 میلیارد تومان از محل ماده 10 و 66 میلیارد تومان از محل ماده 12 است.

نباید اجازه داد که موضوع دریاچه ارومیه سیاسی شود

دیگر سخنران این نشست نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بود.

جواد جهانگیرزاده در سخنانی گفت: دریاچه ارومیه از همان ابتدا از قالب های زیست محیطی خارج و به قالب های سیاسی تبدیل شد و در شرایط حاضر نیز با روشن شدن تنور انتخابات می تواند به چنین چالشی تبدیل شود.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات، نباید اجازه داد که موضوع این دریاچه، سیاسی شده و بهره برداری هایی از آن صورت گیرد.

جهانگیرزاده با بیان اینکه چنین پروژه ای مهم و تاثیرگذار در آینده حیات این سرزمین را باید از چالش های سیاسی درآورد، متذکر شد: در شرایطی که دولت با کمبود اعتبار و بودجه مواجه است و چنین اعتبار کلانی را به دریاچه ارومیه اختصاص داده است می طلبد مسئولان از هر گونه رفتار سیاسی و آسیب زننده پرهیز کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا