اخبار
کد خبر : 664 ۱۳۹۴/۰۷/۰۴   

حاشيه‌نشيني اروميه را تهديد مي‌كند

* 240 هزار نفر از جمعيت شهري اروميه حاشيه‌نشين هستند

يكي از چالش‌های اصلی در مسیر رشد و توسعه پایدار شهرها "حاشيه‌نشيني" است، پديده‌اي كه به عنوان يك معضل اجتماعي مطرح است و دليل آن را مي‌توان رشد انفجاری شهرها، مهاجرت بی برنامه روستائیان و ساکنان مناطق ناامن و بی بهره از ثمرات توسعه ای عنوان كرد.

فرماندار اروميه امروز در جلسه شوراي توسعه و برنامه‌ريزي اروميه با بيان اينكه حاشيه‌نشيني اروميه را تهديد مي‌كند، مي‌گويد: در شرايط حاضر 240 هزار نفر از جمعيت شهري اروميه حاشيه‌نشين هستند.

عباس حسنخاني با تذكر به اينكه تعدادي از روستاها در حال الحاق به محدوده شهري اروميه هستند، مي‌افزايد: ارومیه امروز با انفجار جمعیت روبروست و همین مسئله منجر به توسعه بی‌رویه شهر شده که لازم است ضمن پاسداری از آن، برای این افزایش جمعیت، چاره اندیشی شود.

وی ضمن تاکید بر توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی و مناطق حاشیه ای شهرهای استان اظهار مي‌دارد: ارائه طرح‌های علمی و عملی و توانمندسازی این مناطق باید در دستور کار مدیران و مسئولان استان قرار گیرد.

فرماندار اروميه با بيان اينكه رتبه شهرستان اروميه در بحث حاشيه‌نشيني پنجم است، تصريح مي‌كند: اگر در زمينه توانمندسازي مناطق حاشيه‌نشين اروميه به موقع اقدامات لازم صورت نگيرد در 10 سال آينده در زمينه فضاهاي آموزشي، درماني و بهداشتي با مشكلات عديده‌اي مواجه خواهيم شد.

وي اضافه مي‌كند: شهرستان اروميه 2/14 درصد سهم استان را به خود اختصاص داده است اين در حاليست كه از لحاظ رشد جمعيت روند رو به رشدي دارد.

به گفته حسنخاني رشد جمعيت اروميه نسبت به استان در سال 75، 04/29 در سال 85، 3/30 در سال 90، 28/31 و در سال 94، 32 درصد بوده است.

فرماندار اروميه رتبه شهرستان اروميه در سرانه فضاي ورزشي، فرهنگي و جمعيت بالاي 20 خانوار داراي آب آشاميدني را به ترتيب هفت، 10 و هفت اعلام مي‌كند و متذكر مي‌شود: گلشهر، كوي لاله و طرزيلو جزو محلاتي هستند كه در زمينه فضاي آموزشی و بهداشتي دچار بحران هستيم.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه افزایش بی‌رویه جمعیت شهرها را در آینده منشاء بروز مشکلات مختلف دانسته و مي‌گويد: این موضوع تبعات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی به بار می‌آورد بنابراین برای توسعه و عمران توابع شهر و روستاها با هدف جلوگیری از مهاجرت باید اقدام کرد.

جواد جهانگيرزاده با اظهار به این‌که با گسترش شهرنشینی مسائلی در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، مسائل خانوادگی، امور تربیتی و … به بار می‌آید، خاطرنشان مي‌كند: دستگا‌ه‌های اجرایی و شهرداری برای پیشگیری از بروز چنین مسائلی باید برنامه‌ریزی کنند.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر شهرستان ارومیه در بسیاری از شاخص‌ها نسبت به شاخص استانی عقب‌تر است، ادامه مي‌دهد: بخش عمده‌‌اي از مطالبات مردم استان در زمينه آموزش، حمل و نقل و نظام اداري از طريق شهرستان اروميه پيگيري مي‌شود لذا باید شرایط توسعه در ارومیه با توجه به کثرت جمعیت مورد توجه قرار گیرد و اين توجه بيش از پيش مسئولان را مي‌طلبد.

به گفته جهانگيرزاده شاخص‌هاي توسعه‌اي شهرستان اروميه بيانگر ناملايماتي است كه بايد با همکاری دستگا‌ه‌های اجرایی مختلف، فعالیت‌های توسعه‌ای و عمرانی در مناطق مختلف این شهر با شتاب هر چه‌ بیشتر دنبال ‌شود.

سخن آخر اينكه حاشیه نشینی برهم زننده تعادل فیزیکی شهرها و نشان دهنده توسعه ناموزون شهری است لذا اتخاذ راهکارهای کاهش مسایل و مشکلات آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی مناطق حاشیه نشین می‌تواند گامی مهم در راستای توسعه متوازن اروميه باشد و می‌طلبد دغدغه بسیاری از متخصصان شهری، جامعه‌شناسان، معماران باشد و چاره ای برای حل این مشکل اندیشیده شود.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا