اخبار
کد خبر : 6554 ۱۳۹۷/۰۷/۰۸   ۲۳:۴۵:۲۵

همراهی مردم ضروری است؛
جو روانی یا کاهش عرضه

 

کمبود روغن به عنوان یکی از اقلام اساسی مورد نیاز مردم طی هفته های اخیر در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی کرد ولی بسیاری از کارشناسان و حتی مردم بر این باور هستند که این کاهش به خاطر تقاضای کاذب ناشی از جو روانی بازار ایجاد شد و کاهش تولید و عرضه نقش کمتری در این خصوص داشت.

روغن نباتی در کنار برنج، نان و محصولات پروتئینی از پراستفاده ترین اقلام در خانوارهای ایرانی به شمار می رود و باور غلط نایاب شدن روغن که از سوی شبکه های ماهواره ای و اجتماعی تبلیغ شده بود، موجب هجوم مردم به فروشگاه ها و تقاضای کاذب شد.

در کنار نقش مخرب شبکه های اجتماعی در القای برخی شایعات به مردم، برخی افراد با راه اندازی پویش های مردمی "کمتر بخریم" نقش مثبت شبکه های اجتماعی را نشان دادند و ضمن نشان دادن برخی خریدهای چند ده تایی روغن، این امر را نوعی احتکار دانستند و در راستای فرهنگ سازی برای کاهش خرید تلاش کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی معتقد است که مردم باید به میزان مصرف روزمره خود خرید کنند زیرا انبار کردن مواد غذایی با حجم زیاد در منزل به ویژه در شرایط کنونی امری قابل قبول نیست.

رضا حسینی افزود: برخی افراد به ویژه در خصوص روغن نباتی، بسیار بیشتر از مصرف خود خرید کردند و این امر علاوه بر ایجاد جو روانی، مشکلات اقتصادی و تعدیل عرضه و تقاضا را موجب شد.

وی اضافه کرد: مسوولان امر باید همه توان خود را برای تامین اقلام مصرفی مردم به کار بگیرند ولی مردم نیز باید در این خصوص همراهی های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امروز /یکشنبه/ 700 تن روغن به بازار آذربایجان غربی وارد می شود، بیان کرد: همین میزان هم اگر توسط مردم به درستی خریداری نشود، مشکل را حل نخواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به عنوان تامین کننده روغن نباتی مورد نیاز بازار استان نیز گفت: عرضه روغن نباتی در بازار استان تغییر خاصی نداشت و بخش قابل توجهی از کمبود در روزهای گذشته ناشی از تقاضای کاذب بود.

اسمعیل کریم زاده افزود:علاوه بر 700 تن، 817 تن دیگر از این محصول پرمصرف با همکاری مبادی مرتبط کشوری تهیه شده است و در سریع ترین زمان ممکن در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با همراهی مردم، جو روانی اقتصادی پشت سر گذاشته شود زیرا در کنار تامین مواد اولیه و مورد نیاز مردم توسط دستگاه های اجرایی، خرید مناسب و پرهیز از خریدهای هنگفت به ویژه در خصوص روغن نیز وظیفه مردم در بازار کنونی است.

حسین عسگرپور یکی از شهروندان ارومیه ای که در یکی از فروشگاه های زنجیره ای این شهر به دنبال روغن خوراکی بود، گفت: عده ای روغن ها را در خانه ها انبار کرده اند و عده دیگری مجبور به خرید با قیمت های بالا هستند.

وی اضافه کرد: تعداد بسیاری از شهروندان با استفاده از شبکه های مجازی اقدام به ارسال تصویر خالی قفسه های برخی فروشگاه ها در خصوص روغن کرده اند که همین امر موجب شد تا بسیاری از مردم خریدهای چند 10 تایی انجام دهند.

وی بیان کرد: مردم نیز باید در این خصوص هوشیار باشند و اجازه سوء استفاده توسط برخی افراد را ندهند.

با تزریق روغن به بازار آذربایجان غربی، مشکل عرضه این محصول تا حدودی حل می شود و روند تا چند هفته آینده به حالت عادی بازگردد اما کلید حل مشکلات تامین اقلام ضروری را باید در فرهنگ صحیح خرید و مصرف جست و جو کرد.

گزارش از: صابر چهرقانی

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا