اخبار
کد خبر : 6541 ۱۳۹۷/۰۷/۰۵   ۲۱:۱۸:۴۶

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه:
شور شدن آبهای زیرزمینی؛ یکی از پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه

 

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: یکی از پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه که دامن روستاهای اطراف را گرفته، شور شدن آبهای زیرزمینی است که موجب تخلیه چند روستا شده است.

به گزارش نای قلم به نقل از ایرنا، حسام احمدی بیرگانی در کارگاه آب و محیط زیست در دانشگاه صنعتی شریف افزود: بررسی های صورت گرفته تا سال ٢٠١٧ نشان می دهد دریاچه ارومیه هنوز وارد فاز گرد و خاک نشده است اما چشم انداز آن وجود دارد.

وی افزود: محیط های رسوبی با عنوان "سبخا" در اطراف دریاچه ارومیه قرار دارد که حد شوری آنها زیاد بالا نیست اما با توجه به نوع خاکی که دارند، مستعد انتشار گرد و غبار هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه درباره راهکار کاشت گیاه با هدف جلوگیری از بروز گرد و غبار گفت: بهتر است به محیط هایی که از آب بیرون آمده و خشک شده اند فرصت دهیم تا خود را با محیط جدید تطبیق دهند و در واقع توالی ایجاد شود.

احمدی بیرگانی ادامه داد: در واقع هر محیطی که از آب خارج می شود، لزوما مستعد بروز گرد و غبار نیست به عنوان مثال منطقه جبل کندی مستعد توفان های ماسه ای است نه گرد و غبار، افراد زیادی این دو موصوع را با هم اشتباه می گیرند.

وی تاکید کرد: خاک هایی که قطری کمتر از ٥٠ تا ٧٠ میکرون داشته باشند مستعد بروز گرد و غبار هستند اما غیر از این میزان قطر، توفان های شن ایجاد می کنند و در واقع فرسایش بادی دارند.

به گفته وی، فعلا آن بخش از دریاچه که خاکی با قطر کمتر از ٥٠ میکرون دارد و می تواند گرد و غبار ایجاد کند زیر آب قرار دارد.

بیرگانی افزود: البته کاشت بوته های قره داغ در جبل کندی کار بسیار خوبی بود زیرا ٩٩.٥ درصد این منطقه ماسه ای است و این بوته ها می توانند از بروز توفان های شن جلوگیری کنند.

وی گفت: برخی بررسی ها نشان می دهد از سال ١٩٦٥ تا ٢٠١٧ تعداد روزهای گرد و غباری در تبریز و ارومیه در حال کم شدن است اما مساله مهم غلظت و تداوم گرد و غبار است که مشکل ایجاد می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه تاکید کرد: گرد و خاک ذاتا بد نیست اما به شرطی که به اندازه و به جا باشد، مثلا اگر انداره مناسب روی برگ درختی بنشیند موجب رشد می شود اما اگر زیاد شود برگ را خفه می کند.

وی تاکید کرد: همه جا بوته کاری مناسب نیست، برای آبیاری ٢٠٠ هکتار زمین در مدت ١٥ روز ٢٠٠ میلیون تومان هزینه می شود در حالی که با فرصت دادن به طبیعت می توان ابن مبلغ را صرفه جویی کرد. زیرا میزان بارندگی در آذربایجان غربی ٣٠٠ تا ٤٠٠ میلیمتر در سال است یعنی سرایط برای رشد گیاهان خودرو فراهم است.

بیرگانی گفت: روستاهایی داریم که زمانی گیلاس منطقه را تامین می کردند اما اکنون اب وارد می کنند.

وی اظهار داشت: تا سال ٢٠١٥ گرد و غبار در شرق دریاچه بیشتر بود اما اکنون کم شده چون توالی پوشش گیاهی در حال رشد است.

وی گفت: وقتی نهال می کاریم چه میزان اب زیرزمبنی را مصرف می کند؟ در حالی که سیاست ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش مصرف اب است، این گیاهان علاوه بر مصرف آب نمک را هم به سطح زمین می اورند.

وی درباره تاثیر گرد و غبار بر افزایش بیماری ها در منطقه هم گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرده است که هنوز نتوانسته ایم به اجماع برسیم که علت افزایش سرطان در ارومیه گرد و غبار است، اما آیا سرطان در شمال کشور هم افزایش نیافته است؟

وی تاکید کرد: رسیدن به چنین هدفی نیازمند بررسی های بسیار دقیق و همه حانبه است، اکنون در این زمینه در حال کار و مطالعه روی موش هستیم.

وی تاکید کرد: اگر ستاد بخواهد به اهدافش که همان احیای دریاچه ارومیه است، برسد نیازمند مشارکت مردم است و این مشارکت زمانی میسر می شود که اقتصاد مردم منطقه بچرخد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا