اخبار
کد خبر : 6534 ۱۳۹۷/۰۷/۰۳   ۲۱:۱۵:۳۳

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب های درسی:
تصویر دریاچه ارومیه روی جلد کتاب درسی از ابتدا وجود نداشت

 

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش گفت:هیچ تغییری در طرح جلد کتاب فارسی پایه دوم ابتدایی نداشتیم و نقشه ایران که روی این کتاب است قبلا هم تصویر دریاچه ارومیه روی آن درج نشده که اکنون بخواهد حذف شود.

به گزارش نای قلم به نقل از ایرنا، فاطمه رمضانی در گفتگویی اظهار داشت: کاربرد نقشه ها در کتاب های درسی متفاوت است و ما بر حسب مخاطبان در دوره ها و پایه های مختلف تحصیلی یا اینکه چه درسی مدنظر است از نقشه ها بر حسب اهداف آموزشی و واحد یادگیری آن درس استفاده های متفاوتی می کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته که موضوع حذف تصویر دریاچه ارومیه از کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم مطرح شد و هم امسال که حذف این تصویر از طرح روی جلد کتاب فارسی پایه دوم عنوان شده، درست نیست زیرا اصلا تصویر دریاچه را روی نقشه نداشتیم که بعدها تغییری ایجاد و حذف شده باشد.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: کاردبرد نقشه روی جلد کتاب فارسی پایه دوم آن است که بخشی از محتوای کتاب همچون پرچم و لباس های اقوام مختلف به عنوان یکی از وجوه مشترک ایرانی ها از هر قوم و فرهنگ در قالب این نقشه به دانش آموزان پایه دوم ابتدایی معرفی شود بنابراین جایی برای درج عوارض طبیعی کشور مثل دریاچه ها و کوه ها و رودها روی نقشه وجود ندارد.

رمضانی تصریح کرد: در کتاب های دوره ابتدایی به هیچ وجه نقشه ای نداریم که به معرفی عوارضی طبیعی همچون کوه ها، دریاچه ها و رودها اشاره اما دریاچه ارومیه حذف شده باشد و در جاهایی که قرار بود بچه ها با این ویژگی ها آشنا شوند دریاچه ارومیه هم روی نقشه منعکس شده که نمونه های آن فراوان است.

وی با بیان اینکه فایل تمامی کتاب های درسی روی پایگاه اینترنتی دفتر تالیف قابل دانلود است و می توان به راحتی این موارد را مشاهده کرد، گفت: در دوره ابتدایی مثلا در کتاب های مطالعاتی اجتماعی سوم تا ششم در بخشی که مربوط به مباحث جغرافیایی و رشته ها کوه ها و رودخانه ها است، تصویر دریاچه ارومیه نیز وجود دارد.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب های درسی بیان داشت: همچنین تصویری از نقشه ایران که پشت جلد کتاب فارسی پایه اول نیز تلفیقی از عوارض طبیعی و ویژگی های فرهنگی و لباس اقوام مختلف ایرانی است که در آنجا هم رشته کوه های البرز و زاگرس و هم لباس اقوام مختلف قابل مشاهده است و در مواردی که منظور ما برجسته کردن یک ویژگی دیگری از کشور بوده ممکن است چون این ویژگی مربوط به دریاچه ارومیه نبوده، نقشه آن هم منعکس نشده باشد اما به منزله حذف تصویر این دریاچه نیست.

رمضانی یادآورشد: در مسائل آموزشی برای جلب مخاطب که دانش آموزان هستند باید یک نکته یا یک ویژگی برجسته شود و نمی توان در یک تصویر یا نقشه به تمامی ویژگی ها و مشخصات اشاره کرد به عنوان مثال در آموزش فارسی همزمان نمی توان روی نگارش، دستور زبان و صنایع ادبی کار کرد بلکه باید هر بار روی یکی از این موارد متمرکز شد تا نظر مخاطب جلب شود.

به گفته وی تشویش خاطر در این موضوعات باید از اذهان عمومی شود زیرا طرح جلد کتاب فارسی پایه دوم صرفا یک نقشه است برای اینکه دانش آموزان تصوری از ایران و برخی ویژگی های مشترک همه اقوام داشته باشند و اگر بخواهیم آنجا نقشه دریاچه ارومیه بگذاریم باید خیلی از عوارض طبیعی را هم مشخص کنیم که در این صورت جایی برای دیگر نمادها باقی نمی ماند.

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چند روز قبل در خصوص حذف تصویر دریاچه ارومیه از نقشه ایران در کتاب درسی به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده بود.

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا