اخبار
کد خبر : 6519 ۱۳۹۷/۰۶/۳۱   ۲۳:۲۶:۰۰

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی خبر داد
محرومیت در مهر/ ۵۳ هزار و ۴۱۷ بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی داریم

 

ماه مهر هم آمد و تابستان ورق آخر را خورد و تمام شد، فردا پنج هزار مدرسه استان میزبان حدود 584 هزار دانش آموز است.

فردا زنگ ها که به صدا درمی آید این تعداد از دانش آموز با کیف و کفش نو و لباس های متحدالشکل، دست در دست والدین یا همراه دوستانشان راهی مدرسه می شوند و سكوت حیاط مدرسه در هیاهوی دانش آموزان خوشحال، شکسته می شود.

در شرایطی که خاطره انگیزترین دوران زندگی، دوباره آغاز می شود در آن طرف دیوارهای مدارس، کودکان و نوجوانانی در خیابان ها، کوچه ها، کارگاه ها و کارخانه ها و... حضور دارند که اغلب آنها به دلیل برخی از موانع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و...  امکان دسترسي عادلانه به آموزش رسمي را نيافته اند.

بسیاری از این کودکان و نوجوانان دغدغه نان دارند و مجبور هستند ثروت اندک را به علم بیشتر ترجیح دهند و برای به بدست آوردن لقمه نانی از طبيعي ترين حق انساني خود یعنی تحصیل به راحتی بازمانند.

امروزه بازماندن از تحصیل یک آسیب اجتماعی مهم محسوب می شود که به بازتولید آسیب های اجتماعی منجر می شود در واقع این کودکان فاجعه ای بیش در حوزه آموزش نیستند و بدون تردید هر روز و هر لحظه ممکن است خرابی‌هایی را در جامعه به بار آورند.

کودکان بازمانده از تحصیل به دو دسته کودکانی که از ابتدا به مدرسه نرفته اند و کودکانی که قبلا در مدرسه بوده و به دلیل مشکلات مختلف ترک تحصیل کرده اند، تقسیم می شوند، در هر دو حالت اینها واقعیت های خاموشی هستند که نشان می دهد کار در حوزه آموزش‌ به درستی انجام نشده است. چه بسا راهکارهایی به منظور جذب کودکان در سن مدرسه در دوره ابتدایی به ویژه کودکانی که در حاشیه شهرها و نقاط محروم و روستایی قرار دارند در نظر گرفته شده است.

به طوری که به گفته مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی برای شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل چهار طرح به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده است.

ابراهیم محمدی سپس در تشریح آخرین وضعیت کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل این را هم گفت که براساس موالید ثبت شده در استان، ۵۳ هزار و ۴۱۷ بازمانده از تحصیل داریم.

جذب 8700 کودک بازمانده از تحصیل در سال گذشته

وی در عین حال اظهار کرد که سال گذشته هشت هزار و ۷۰۰ نفر از این بازماندگان شناسایی و جذب شده اند که پیش بینی می شود در قالب این چهار طرح چهار هزار کودک بازمانده از تحصیل تحت پوشش قرار گیرند.

محمدی اعتبار پیشنهادی برای اجرای چهار طرح را ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، افزایش بسته حمایتی یا خرید خدمات آموزشی در مدارس، حمایت از مدارس آموزش از راه دور، افزایش اعتبارات روستا مرکزی و افزایش جذب و سهمیه دانش آموزان در مدارس شبانه روزی را طرح های پیشنهادی برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل عنوان کرد.

وی در توضیح این طرح ها گفت که طرح استفاده از خرید خدمات آموزشی در مناطق دورافتاده و محروم بدون اینکه بار مالی برای خانواده ها داشته باشد، توانسته زمینه تحصیل بسیاری را که به خاطر مسائل فرهنگی و اعتقادی خانواده ها، اجازه شرکت در کلاس های درس را نداشتند، فراهم کند.

محمدی به این نیز اشاره کرد که مراکز آموزش از راه دور در زمینه جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل و تحقق عدالت جنسیتی نقش بسزایی ایفا کرده است.

140 مدرسه پنج نفره و زیر پنج نفره در استان وجود دارد

وی در عین حال توضیح داد که یکی از مواردی که می تواند هم حوزه بیسوادی را هدف قرار دهد و هم آمار کودکان بازمانده از تحصیل را کاهش دهد، بحث پوشش تحصیلی است لذا در این راستا و جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان حدود 140 مدرسه پنج نفره و زیر پنج نفره در استان وجود دارد.

به گفته محمدی، سال گذشته 40 مدرسه زیر پنج نفر از طریق بسته حمایتی پوشش داده شد که امسال به 97 مدرسه افزایش یافته است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا