اخبار
کد خبر : 6506 ۱۳۹۷/۰۶/۳۱   ۱۸:۱۱:۱۴

قبل از شروع سال تحصیلی جدید انجام گرفت؛
نذر فرهنگی در قالب پویش انسانیت در محله الواج ارومیه

 

راحله ساعی/ قبل از شروع سال تحصیلی جدید، در ماه محرم در جای جای این شهر عشق به امام حسین(ع) و یاران باوفایش موج می زند.اما در نقطه ای دیگر از این شهرفارغ از عزاداری های معمول، یکی ازمهمترین پیام های نهضت حسینی، امر به معروف و نهی از منکر رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

انـسـان، مـوجـودى اجتماعى است كه سرنوشتش با سرنوشت جامعه‌ای كه در آن زندگى می‌کند، پیوند خورده است. سـود و زیان‌ کارهایی كه از انسان سر می‌زند، هم به خود او و هـم بـه جامعه‌اش باز‌می‌شود؛ عـلاوه بـر ايـن، اعمال ديگران هم در زندگى انسان خالى از تأثیر نيست؛ ازاین‌رو، انسان همان‌گونه كه نسبت به اعـمـال و رفـتـار خـود مسئولیت دارد، در بـرابـر عـمـلكـرد افـراد جـامـعـه نـيـز مسئول است.

جامعة دینی در عرصة اجتماعی بسیار قوی و کارآمد عمل خواهد کرد، اگر فریضة امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر به‌خوبی و صادقانه و از روی نیت خیر و با اعتقاد کامل به آن در جامعه اجرا شود. امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر، يك وظيفه عمومى است. امربه‌معروف، يعنى ديگران را به كارهاى نيك امر كردن و نهی‌از‌منکر، يعنى ديگران را از كارهاى بد نهى كردن.

در این میان ارتقا سطح علمی و آموزشی و تامین کتاب و وسایل لازم مورد نیاز دانش آموزان ساکن در مناطق و سکونتگاه های غیر رسمی و محروم از امکانات که به علت‌های مختلف چون: ازدواج زودهنگام و اجباری، تعصبات قومی و فرهنگی، استفاده از نیروی کار، مخالفت والدین با ادامه تحصیل فرزندان، عدم تمکن مالی خود یک معروف است و این امر پسندیده به همت اعضای دفتر توسعه محلی و تسهیلگری الواج و حمایت معتمدین محلی آن منطقه قبل از شروع سال تحصیلی جدید آغاز شده است.

کارشناسان این دفتر با تشویق خانواده های دارای کودک بازمانده از تحصیل از طریق به جریان انداختن نذر فرهنگی سعی در جريان داشتن فرآيند ياددهي-يادگيري و توسعه پایه‌های دانش، بينش، نگرش ساکنان منطقه الواج دارند.

نذر فرهنگی صرفا نذر کالاهای فرهنگی نیست بلکه نذر تخصص است که از قبل وجود داشته ولی فراموش شده در حالی که امروز مناطقی نظیر الواج به آن نیاز دارد.

کارشناسان دفتر توسعه محلی و تسهیلگری الواج در نذر فرهنگی  به کودکان و نوجوانان آن منطقه یاد می دهند که نذر خویشتن کنند و فقط برای دیگران نذر نکنند بلکه با نذوراتی مثل نذر کتاب خوانی، نذر برای ارتقای خویشتن را احیا کنند و در این راستا نقش خیران فرهنگی مشهود است.

در حالی که جامعه خودش به دنبال سامان دهی و رفع دغدغه های دیگران است، گسترش فعالیت خیرخواهانه مثل نذر فرهنگی هرچه بیشتر شود کیفیت اخلاقی و معنوی جامعه بیشتر می شود. در درون نذر وقت و تخصص، یک کنش اخلاقی وجود دارد که کالا را از ارزش صفر مادی به امر معنوی تبدیل می کند. نذر جامعه را  به لحاظ اخلاقی و انسانی به هم پیوند می دهد و نوع دوستی را به حد اعلا می رساند.

کارشناسان دفتر توسعه محلی و تسهیلگری الواج نشان دادند که انسانیت، بالاترین هنر و زیباترین صفت و عالی ترین عبادت است.شکل گیری نذر فرهنگی  در محرم ، اوج تجلی فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا