اخبار
کد خبر : 6454 ۱۳۹۷/۰۶/۱۴   ۲۲:۰۶:۴۶

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی:
پنیر کوزه ای ارومیه شناسنامه دار می شود

 

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی گفت: پنیر سنتی (کوزه ای) آذربایجان غربی ساماندهی و شناسنامه دار می شود.

به گزارش نای قلم، قادر حاجی قلیزاده در جلسه هماهنگی اجرای طرح ساماندهی پنیر سنتی ارومیه که با حضور معاون غذا و داروی ارومیه و اساتید برجسته دانشگاه در سالن شورای این معاونت برگزار شد؛ به مقدمات اجرای طرح اشاره و اظهار کرد: این طرح در فاز نخست و به صورت پایلوت از خرداد ماه سال جاری با برگزاری جلسات هماهنگی متعدد آغاز شد که تشکیل جلسه با کارشناسان اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی استان در خرداد ماه سال جاری در خصوص انتخاب اعضاء هیئت علمی، انتخاب واحدهای تولیدی پایلوت و تبادل اطلاعات در مورد پنیر سنتی قدم های اولیه این طرح بود.

وی افزود: همچنین در جلسه ای ویژه که 20 مرداد سال جاری با حضور متخصصین امر برگزار شد ضوابط پنیر سنتی کوزه‌ای تدوین، ویژگی های شیمیائی و میکروبی و فرآیند تولید محصول فوق الذکر بررسی شد.

به گفته حاجی قلیزاده در جلسه‌ای دیگر که 29 مرداد سال جاری با حضور مدیران و مسئولین فنی 16 واحد تولیدی لبنیات استان (آذرلبن شاد، بریوان شیر، پاک شیر، پگاه، چی چست شیر، دادلی لبن، زرین لبن، شهد آراز ماکو، شیر ایران، فرآورده های لبنی آخار سوت، فرآورده های لبنی نادر سلیمانی، فرید لبن روزگار لبنیاتی سحر، لبنیاتی سلمانی، نوین نسیم، نیکان مهر آذربایجان، هامون شیر برگزار شد؛ امکان سنجی تولید آزمایشی پنیر کوزه‌ای صنعتی بررسی شد.

وی تصریح کرد: سپس با حضور مسوولان مربوطه، فرآیند تولید محصول به صورت زیرزمینی و در دو نوع ظرف سفالی و پلیمری/ فرآیند تولید پنیر کوزه‌ای به روش مدل‌سازی شده و به روش تعیین دما و رطوبت اپتیمم برای فعالیت باکتری‌های اسید لاکتیک تعریف و مدت زمان دوره رسیدن پنیر/ آزمایشات میکروبی و شیمیایی/ زمان انجام آزمایشات در مراحل مختلف دوره رسیدن و... تعیین و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است، پنیر محلی کوزه‌ای (کوپه پنیری) نوعی پنیرخوش طعم و پر طرفدار منطقه آذربایجان و کردستان است که با اجرای طرح ساماندهی پنیر سنتی ارومیه می توان، پنیر محلی بسته بندی شده، برچسب دار و منطبق با موازین بهداشتی به تولید انبوه رساند و به شهروندان معرفی و ارائه کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا