اخبار
کد خبر : 6453 ۱۳۹۷/۰۶/۱۴   ۲۲:۰۶:۴۶

معاون غذا و داروی آذربایجان غربی:
پنیر محلی کوزه به صورت بسته بندی و با مجوز بهداشتی تولید می شود

 

معاون غذا و داروی آذربایجان غربی گفت: در اقدامی ابتکاری و برای نخستین بار در استان آذربایجان غربی، پنیر محلی کوزه به صورت بسته بندی و مجوز بهداشتی تولید می شود.

به گزارش نای قلم، جلال غفارزاده در جلسه کارشناسی اجرای طرح ساماندهی پنیر سنتی ارومیه اظهار داشت: معاونت غذا و داروی استان به منظور رونق اقتصادی استان و نیز گسترش تولید بهداشتی محصولات سنتی، با همکاری اساتید دانشگاه و واحدهای لبنی سطح استان، محصولات بومی از جمله پنیر کوزه را با حفظ ساختار سنتی، طبق موازین و اصول بهداشتی و جهت رفع  نیاز بازارهای داخلی و خارجی، علایق و رفتار مصرف کننده (مشتری پستندی) تولید به صورت منقوش به شناسنامه و لیبل بهداشتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: مقدمات اجرای طرح ساماندهی پنیر سنتی از ابتدای سال 1397 در قالب جلسات مختلف کارشناسی و علمی  با حضور اساتید برجسته دانشگاه، ایجاد زیرساخت در واحدهای تولیدی، تدوین استانداردهای مورد نیاز، مدل سازی فرآیند تولید و... در 16 واحد تولیدی لبنیات استان (آذرلبن شاد، بریوان شیر، پاک شیر، پگاه، چی چست شیر، دادلی لبن، زرین لبن، شهد آراز ماکو، شیر ایران، فرآورده های لبنی آخار سوت، فرآورده های لبنی نادر سلیمانی، فرید لبن روزگار لبنیاتی سحر، لبنیاتی سلمانی، نوین نسیم، نیکان مهر آذربایجان، هامون شیر) آغاز و امکان سنجی تولید آزمایشی پنیر کوزه‌ای صنعتی بررسی شد.

غفارزاده تصریح کرد: در باور عامه مردم پنیر در ایران نسبت به سایر کشورها از تنوع کمتری برخوردار است در حالی که در شهرستان‌های استان آذربایجان غربی انواع پنیرها با طعم‌های متنوع تولید می‌شود که به دلیل شناسنامه دار نبودن و عدم تولید با مجوز و برچسب بهداشتی در بین مصرف کننده چندان شناخته شده نیست. این امر باعث شده محصولات بومی استان به جای تولید و صادرات انبوه، در حال حاضر به صورت محدود و چمدانی به سایر کشورهای همسایه منتقل شود.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های توسعه اقتصاد کشور، افزایش صادرات محصولات بومی است، کالاهای ایرانی با وجود امکان و توانایی رقابت با تولیدات خارجی به دلیل نداشتن استاندارد‌های لازم، نبود تبلیغات و بسته‌بندی مناسب در جامعه برای استفاده از آن با مشکل روبه رو هستند و همواره ذهنیت مصرف کنندگان بر کیفیت پایین کالاهای داخلی شکل گرفته و با ترویج اندیشه برتری کالاهای خارجی، تولیدات ملی با بی مهری مواجه شده است.

گفتنی است، پنیر کوزه‌ای (کوپه پنیری) نوعی پنیرخوش طعم و پرطرفدار منطقه آذربایجان و کردستان است که برای تهیه آن، در فصل تابستان، پنیر را در داخل نوع خاصی از کوزه می‌کوبند و بعد از محکم کردن درب آن، پنیر را تا موقع فرارسیدن فصل زمستان در زیر خاک نگه می‌دارند.

شایان ذکر است، با اجرای طرح ساماندهی پنیر سنتی یا پنیر کوزه‌ای که در زبان محلی (کوپه پنیری) گفته می شود؛ می‌توان پنیر سنتی سالم، بهداشتی و متنوع به شهروندان معرفی و ارائه کرد، همچنین با به حداقل رساندن مشکلات و نواقص در این حوزه می توان در بحث صادرات این نوع محصولات نیز کمک شایانی نمود و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی را به منصه ظهور گذاشت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا