اخبار
کد خبر : 6419 ۱۳۹۷/۰۶/۱۰   ۱۲:۴۳:۴۴

در جشنواره رضوی عنوان شد؛
نام ارومیه با ادبیات رضوی ترکی گره خورده است

 

کارشناسان و متولیان فرهنگی بر این باور هستند که بزرگ ترین دستاورد جشنواره ای به نام یکی از امامان معصوم (ع) همبستگی ملی و دینی در بین مسلمانان است.

به گزارش نای قلم، امام رضا (ع) شخصیتی بین المللی است و کرامات و فضائل آن حضرت بسیار زیاد و اثرگذار است و جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری نیز در واقع به دنبال اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت (ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآوردگان آثار حوزه فرهنگ رضوی است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با هدف تحقق اهداف متعالی در حوزه فرهنگ رضوی، سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری را با مشارکت استانداری، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، صدا و سیمای مرکز استان، بسیج مداحان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شرکت توزیع برق استان، شبکه جهانی سحر، شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه، موسسه فرهنگی هنری شکوه فردا و دفتر امام جمعه ارومیه برگزار می کند.

زبان شعر؛ ابزار مهم انتقال مفاهیم اهل بیت(ع) به مخاطبان

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری را در راستای شناساندن فرهنگ رضوی، فرهنگ تشیع و فرهنگ اسلامی مهم و تاثیرگذار عنوان می کند و می گوید: یکی از ابزار انتقال مفاهیم اهل بیت(ع) به مخاطبان و گروه های هدف، زبان شعر است.

حجت الاسلام محمد داداش زاده می افزاید: استقبال از این جشنواره نشان از اهمیت به شعر مذهبی و ولایی و وجود استعدادهای ناب در این زمینه است.

وی اضافه می کند: با برپایی اینگونه جشنواره ها و تقویت و حمایت از جشنواره های شعر و ادبی می توان نسل جدید را با فرهنگ اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) آشنا کرد و امروز جشنواره شعر نامگذاری شده به نام مقدس علی بن موسی الرضا(ع) یکی از بهترین و زیباترین فرصت ها برای آشنایی نسل نو با خاندان عصمت و طهارت(ع) است.

جشنواره رضوی فضای تعاملی ایجاد می کند

شاعر و ناشر ارومیه ای نیز می گوید: جشنواره رضوی و دیگر جشنواره ها و جریان های فرهنگی علاوه بر اشعار ارائه شده در آنها، فضای تعاملی ایجاد می کنند تا شاعران و نویسندگان شرکت کننده بتوانند با دیگر افرادی که در آن موضوع خاص و یا دیگر موضوعات قلمفرسایی می کنند آشنا شوند کارهای آنها را ببینند و بشنوند و از نزدیک با روحیات همدیگر آشنا شوند و نسبت به همدیگر تأثیر و تأثر داشته باشند.

بهرام اسدی اظهار می دارد: امام رضا(ع) و به طور کلی معصومین علیهم السلام مختص و مخصوص اهل تشیع نیستند و از نظر دیگر فرق اسلامی نیز همواره مورد احترام و تکریم بوده اند و هستند.

وی تصریح می کند: پرداخت هنرمندانه به موضوع در هر شکل و فرم هنری که باشد اعم از شعر، داستان، نمایش، موسیقی، پیکرتراشی، خوشنویسی و سایر هنرها می تواند برای عموم و از جمله جوانان و نوجوانان مفید فایده باشد، البته جوان و نوجوان به طور تخصصی زبان هنری خود را دارد و هنرمند باید وارد فضای جوان و نوجوان شود و با زبان هنری جوان و نوجوان با او سخن بگوید و ارتباط برقرار کند.

اسدی اذعان می دارد: شاعران رضوی پرداخت هنرمندانه و هنری به سیره نظری و عملی امام رضا(ع) دارند.

نام ارومیه با ادبیات رضوی ترکی گره خورده است

عضو شورای هم اندیشی دبیرخانه شعر رضوی به زبان ترکی آذری و شاعر ارومیه ای هم می گوید: اینکه نام ارومیه با ادبیات رضوی ترکی گره خورده است و این افتخار بزرگی برای ماست.

وحید طلعت می افزاید: ارومیه همواره میزبان خوبی برای این جریان ادبی و اسلامی است.

وی با اشاره به افزایش تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، تصریح می کند: تعدد آثار نوشته شده در این زمینه ها همواره بر غنای ادبیات رضوی افزوده است و وقتی بررسی کنیم نمونه های بسیار ممتازی از شعر و ادبیات را در این زمینه می توانیم به دست آوریم که همه اینها نشان از یک تلاش گروهی و یک فکر دسته جمعی در این سال ها دارد.

این شاعر ارومیه ای با بیان انکه شعر رضوی تاثیرات عمیقی در گسترش سیره و فرهنگ رضوی داشته است، اظهار می دارد: شاعران رضوی باید محورهایی چون نگاه به تاریخ شعر رضوی، استفاده از مفاهیم جدید و کشف نشده در ادبیات رضوی و همچنین گره زدن وقایع با آنچه زندگی شیعی، رضوی و آیینی را مورد توجه قرار دهند.

فرهنگ رضوی در بین نوجوانان و جوانان ترویج یابد

نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات ارومیه نیز درخصوص جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری می گوید: ضروری است فرهنگ رضوی در بین نوجوانان و جوانان ترویج یابد و این جشنواره بهترین فرصت است.

احمد اسدی همچنین تاکید می کند: پرداختن به سیره و فرهنگ اصیل رضوی به صورت عمیق و نه سطحی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی اظهار می دارد: با توجه به اینکه شعر سرمایه ای برای بیان موضوعات مختلف است، شعر رضوی با بیان سیره و فرهنگ رضوی و بیان مشترکات مسلمانان توانسته اثر فوق العاده ای داشته باشد، تفرقه و دودستگی مسلمانان را رهایی بخشد و می تواند تاثیری مهم در راستای هم پیمانی مسلمانان و اتکا به مشترکات آنان داشته باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا