اخبار
کد خبر : 6415 ۱۳۹۷/۰۶/۰۹   ۲۱:۱۰:۲۰

توسط استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان:
برند پزشکی مدرن ایران به نام ارومیه باید ثبت شود

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: درصدد هستیم ثبت ملی اولین های پزشکی ایران و به عبارت دیگر مهد طب مدرن ایران به نام شهر ارومیه و پزشکان این شهر را انجام دهیم و به جد دنبال آن خواهیم بود تا برند پزشکی مدرن ایران به نام این شهر و منطقه ثبت شود.

به گزارش نای قلم، جواد آقازاده در جمع پزشکان و داروسازان اظهار داشت: آذربایجان غربی و ارومیه را می توان مهد پزشکی ایران دانست به طوری که در سال 1835 اولین درمانگاه طبی مدرن ایران در ارومیه تاسیس و در حدود 140 سال قبل اولین بیمارستان ایران و اولین دانشکده پزشکی ایران در ارومیه افتتاح شدند.

وی افزود: همچنین اولین دوره آموزش پرستاری خاورمیانه نیز در ارومیه برگزار و اولین دانشکده پرستاری ایران نیز در این شهر راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد: برنامه های طبی این شهر و منطقه همه در تاریخ یگانه بوده اند از جمله اینکه اولین قرنطینه مدرن بیماری های واگیردار در زمان ناصرالدین شاه و اولین مرکز بهداشت روستایی ایران نیز به نام این شهر ثبت شده اند.

آقازاده تصریح کرد: زمانی که در ایران جراحی به مفهوم واقعی وجود نداشت دکتر رایت و دکتر گرانت دو جراح برجسته جهانی در ارومیه طبابت می کردند، وقتی نام جراحی به میان آمد باید از همشهری دانشمندمان دکتر ویپل معروف هم نام ببریم او متولد و بزرگ شده و تحصیل کرده ارومیه بود و نامش بر روی مراکز درمانی مهمی در جهان می درخشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه تصریح کرد: فعالیت پزشکی و درمانی بدون پزشک معنا ندارد و پزشکی یک مشعل تاریخ ساز است و یک پزشک با مجموعه فعالیت های خود می تواند در تاریخ ماندگار باشد و ما تلاشگران این عرصه نیز باید نسبت به حفظ این تاریخ جدیت کنند لذا دانشگاه علوم پزشکی در صدد جمع آوری اسناد پزشکان قدیمی منطقه و اثرگذار برای راه اندازی موزه تاریخ پزشکی ارومیه است و تیمی را برای جمع آوری این اسناد تاریخی بکار گرفته ایم .

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا