اخبار
کد خبر : 6407 ۱۳۹۷/۰۶/۰۶   ۱۰:۴۸:۰۳

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی آغاز بکار کرد

 

چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، مولانا پژوهان، سفیران و کارداران چند کشور خارجی در جوار مقبره شمس تبریزی در خوی برگزار شد.

به گزارش نای قلم، سیدعباس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش گفت: شمس تبریزی دفتری بی آغاز و بی پایان است، که اطلاعات کمی از این شخصیت عرفانی در دست بوده و 2 سال زندگی وی با مولوی به عنوان دوران تاریخ ساز و انسان ساز، معرف این عالم عرفان است.

صالحی افزود: شمس شخصیتی است که توانست شعله ای برافروزد و جان مولوی را شعله ور کند.

وی اضافه کرد: جهان و تاریخ در نتیجه این تحول مولوی دچار تغییر شد ‌و این تاثیر نشانگر اخگر کمیاب شمس تبریزی است و امروز جهان از انوار معنوی شمس ومولانا متحیر وسرگشته است.

صالحی با بیان این که شمس را باید با نگاه مولوی دید، گفت: شمس چنان تاثیری بر مولوی گذاشت که وی مثنوی معنوی را خلق کرد.

 وی با اشاره به جایگاه والای عرفانی شمس و مولانا گفت: جایزه ملی شمس برای شناساندن مفاخر ملی به یژه شمس و مولانا باید به هنرمندان ترازاول کشور در رشته های مختلف تعلق گیرد.

 وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به جایگاه علمی و دینی خوی اشاره و اضافه کرد: مفاخر بزرگی در حوزه های فقهی، علمی، ادبی، تاریخی و هنری از گذشته دور تاکنون در خوی زندگی کرده اند و تاریخی درخشان و ستودنی را برای این دیار رقم زده اند. 

اجرای موسیقی سنتی و آئینی توسط هنرمندان برجسته کشور و رونمایی از آثار نفیس هنری با موضوع شمس ومولانا و گشایش نمایشگاه آثار صنایع دستی و برگزاری نشست های اقتصادی و معرفی ظرفیتهای استان و شهر خوی با حضور سفرا ورایزنان هشت کشور از برنامه های جنبی این مراسم است.

برگزاری نشست های اقتصادی برای شناساندن ظرفیتهای استان وخوی با حضور سفرا و رایزنان هشت کشور از دیگر برنامه های جنبی این همایش است.

همایش بین المللی شمس و مولانا تا روز هشتم شهریور ادامه دارد.

هفتم مهر در تقویم ملی کشور به نام روز ملی شمس تبریزی نامگذاری شده است، تقارن این روز با ماه محرم موجب شد امسال این همایش در فاصله زمانی عید قربان تا غدیر برگزار شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا