اخبار
کد خبر : 6404 ۱۳۹۷/۰۶/۰۵   ۲۱:۵۷:۳۵

گزارش نای قلم از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خوی؛
فضاهای فرهنگی و هنری باید در همه مناطق کشور افزایش یابد

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز با استقبال استقبال استاندار و جمعی از دولتمردان و اهالی فرهنگ و ادب آذربایجان غربی وارد شهرستان خوی شد.

به گزارش نای قلم، حضور در شورای اداری شهرستان چایپاره ، شرکت در آیین افتتاح همایش شمس و مولانا و افتتاح پروژه بهسازی و آسفالت راه اصلی و احداث باند دوم بزرگراه محور خوی و سلماس از جمله برنامه های سید عباس صالحی، در سفر به آذربایجان غربی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدو ورود به شهرستان خوی به همراه استاندار آذربایجان غربی  با حضور در مزار شهدا با آرمانهای مقدش شهدا تجدید میثاق کرد.

وی سپس در گفتگو با خبرنگاران گفت: بارگاه این شخصیت در خوی مهمترین فرصت گردشگری معنوی برای کشور به شمار می رود.

صالحی اضافه کرد: شمس تبریزی می تواند نقطه اتکایی برای برقراری ارتباط ایران با جهان اسلام باشد.

وی ادامه داد: در این سفر مشکلات مردم شهرستان های خوی و چایپاره را از زبان مردم خواهم شنید و جهت یافتن راهکار به دولت منتقل خواهم کرد.

کلنگ زنی طرح احداث باند دوم محور خوی – ایواوغلی

از جمله برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلنگ زنی طرح احداث باند دوم محور خوی – ایواوغلی بود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در آیین کلنگ زنی این طرح گفت: پیش از این 7.5 کیلومتر از مسیر سه راهی ایواوغلی به خوی تعریض و آسفالت ریزی شده است و ادامه آن نیز به طول چهار کیلومتر طی یکسال آینده به احداث می شود.

ابراهیم مبارک قدم، اعتبار این طرح را هفت میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: 8.5 کیلومتر از این جاده سال گذشته کلنگ زنی شده بود و در حال اتمام است.

بهره برداری از قطعه 11 کیلومتری جاده خوی - سلماس

سپس قطعه 11 کیلومتری جاده خوی - سلماس با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و مسوولان استانی به بهره برداری رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در آیین بهره برداری از این جاده گفت: برای احداث این محور ارتباطی مهم 120 میلیارد ریال هزینه شده است.

ابراهیم مبارک مقدم افزود: این جاده بخشی از کریدور غرب است که ارومیه را به جاده تبریز وصل می کند.

وی اضافه کرد: تا سال آینده نیز جاده خوی به سمت ائو اوغلی چهار بانده می شود.

شرکت در جلسه شورای اداری چایپاره دیگر برنامه امروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

چایپاره فاقد اداره فرهنگ و ارشاد است

امام جمعه چایپاره در این جلسه گفت: مشکل اصلی چایپاره نبود آب شرب است.

حجت الاسلام رسول جمشیدی، افزود: آب شرب 15 روستای این شهرستان از طریق تانکرهای آب تامین می شود که انتظار می رود این مشکل با مساعدت دولت رفع شود.

وی با بیان اینکه چایپاره فاقد اداره فرهنگ و ارشاد است و فقط یک دفتر نمایندگی با یک کارمند در این شهرستان مستقر است، افزود: مطالبه های فرهنگی و هنری شهرستان روی زمین مانده است و از وزیر محترم ارتقای این نمایندگی به اداره را خواستار هستیم.

فرماندار چایپاره نیز اظهار داشت: 32 تختخواب موجود در بیمارستان این شهرستان جوابگوی نیاز مردم نیست.

علی محمدی ایروانلو تصریح کرد: چایپاره به 68 تخت بیمارستانی دیگر نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان چایپاره با جذب 920 میلیارد ریال اعتبار در بخش آب، رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است.

محمدی اضافه کرد: در بخش سیستم های نوین آبیاری هم 520 میلیارد ریال جذب شده و با هدف مدیریت منابع آبی در منطقه، مصرف آب کشاورزی در مناطق روستایی کاهش یافته است.

وی با بیان مطالبه های مردم چایپاره از دولت، گفت: یکی از مطالبه های مهم اهالی، رفع مشکل آب شرب و تامین آن از سد آغ چای است.

فرماندار چایپاره اضافه کرد: رفع این مشکل به برداشت آب به میزان پنج میلیون مترمکعب از این سد نیاز دارد و در چشم انداز توسعه شهرستان مورد توجه قرار گرفته است.

ضرورت هم سو شدن کارهای فرهنگی و تغییر روش ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم در این مراسم گفت: توسعه فعالیت های ارزشی، هم افزایی و هم سو شدن کارهای فرهنگی و تغییر روش ها سه نیاز اساسی برای تقویت هویت فرهنگی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر خدایاری اضافه کرد: کنش گران فرهنگی باید به صورت همسو در راستای توسعه ارزش های ملی و دینی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: فرهنگ زیربنای توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است لذا باید با شناخت وضعیت موجود و ارایه مبانی به دنبال برنامه های راهبردی برای توسعه فرهنگی باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: حضور پررنگ اهالی فرهنگ و ادب شهرستان چایپاره در جشنواره های استانی نشانگر بالا بودن سطح سواد و اندیشه این دیار متمدن است.

خدایاری گفت: ٣٧ اثر از ٢٨٤ اثر ارسالی به جشنواره شعر رضوی از سوی اهالی فرهنگ و ادب شهرستان چایپاره به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

استاندار آذربایجان غربی نیز در سخنانی تنها راه احیای دریاچه ارومیه را مشارکت فعال مردمی عنوان کرد.

محمدمهدی شهریاری افزود: سالانه بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه استفاده می شود در حالی که با مدیریت صحیح، این مصرف به یک میلیارد مترمکعب کاهش می یابد.

وی با اشاره به صدور مجوز برای 40 هزار چاه کشاورزی طی سال های دور گذشته در این حوضه آبریز، اضافه کرد: این تعداد چاه بلای جان دریاچه بوده و خشکی آن را رقم زده است.

تبدیل وضعیت نمایندگی اداره تبلیغات اسلامی چایپاره به اداره

سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: تبدیل وضعیت نمایندگی اداره تبلیغات اسلامی چایپاره به اداره نیز با جدیت پیگیری و برای تامین امکانات درخواستی انجمن های ادبی چایپاره کمک هزینه پرداخت می شود.

سید عباس صالحی افزود: مشکلات سرمایشی و گرمایشی سالن مجتمع فرهنگی و هنری چایپاره نیز در اسرع وقت حل و دوره های آموزشی هنری با حضور اساتید تراز اول کشور به عنوان مطالبه هنرمندان این شهرستان برگزار می شود.

وی اضافه کرد: تندیس شاعر چایپاره ای، استاد صفرعلی یوسفی اقدم متخلص به (شهباز) به عنوان یکی از مطالبه های اهالی فرهنگ و ادب این شهرستان ساخته شده و در یکی از میدان های این شهرستان نصب می شود.

صالحی ادامه داد: فضاهای فرهنگی و هنری باید در همه مناطق کشور افزایش پیدا کند تا زمینه خلاقیت هنری، رسانه ای و دینی فراهم شود.

وی افزود: باید از ظرفیت های فرهنگی استان هایی چون آذربایجان غربی که در همسایگی چند کشور قرار دارد در راستای معرفی کشور و تاثیرگذاری بر آن ممالک، استفاده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد تا طی چند ماه آینده بسیاری از مشکلات طرح شده در شورای اداری چایپاره برطرف شود و مردم وجود یک دولت خادم را احساس کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا