اخبار
کد خبر : 64 ۱۳۹۴/۰۳/۳۰   

طرح اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود اجرا مي‌شود

طرح اتصال این دو رودخانه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد

نجات دریاچه ارومیه از بحران فعلی جزء مواردی است که پس از شکل‌گیری دولت یازدهم تاکید زیادی بر آن شده است و دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند تا این دریاچه را به اکوسیستم سابق خود برگرداند.

به گزارش ناي قلم، دریاچه ارومیه از آن جهت دارای حساسیت و موقعیت ممتازی بوده که دربردارنده سه عنوان بین‌‌المللی است، به طوری که این دریاچه هم پارک ملی و هم تالاب بین‌المللی و هم ذخیره گاه جهانی بوده، از همین رو اين دریاچه به همه بشریت و مردم دنیا تعلق دارد و بايد احيا و صيانت شود.

يكي از اقداماتي كه در راستاي احياي درياچه اروميه عنوان مي‌شود اتصال زرینه رود به سیمینه رود است سال گذشته بود كه یک مقام مسئول در وزارت نیرو از اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود به منظور آب‌رسانی به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت كه از طریق خط انتقال می‌توان آب رودخانه‌ها را به پیکره اصلی دریاچه منتقل کرد.

سیدمرتضی موسوی اظهار كرد كه این دو رودخانه در مجاورت هم از جنوب به دریاچه منتهی می‌شوند، اما نقطه تلاقی سیمینه‌ رود به دریاچه به‌ دلیل تبخیر کمتر مناسب‌تر است و با انجام یک طرح انتقال قرار است زرینه‌ رود به سیمینه‌ رود متصل شود.

به گفته وي برای جلوگیری از تبخیر و رسیدن آب به پیکره اصلی دریاچه، دو رودخانه زرینه‌ رود و سیمینه‌ رود پیش از ورود به دریاچه به هم متصل می‌شوند. از طرف دیگر طی سال‌های اخیر دو منطقه حائل (بافرزون) در جنوب این دریاچه به‌ وجود آمده که تبخیر در این مناطق بسیار بالا است و آب از این ناحیه به پیکره اصلی دریاچه نمی‌رسد به‌ طوری که در یکی از مناطق حائل 13 درصد آب ورودی و در منطقه دیگر 23 درصد آب ورودی تبخیر می‌شود.

موسوی با بیان اینکه حدود 900 میلیون مترمکعب از آب ورودی در این دو منطقه از بین می‌رود افزود كه به‌ دلیل وجود این دو منطقه، در سال‌های گذشته میزان آبی که به پیکره آبی دریاچه می‌رسید از 1.5 میلیارد مترمکعب تجاوز نمی‌کرد و با توجه به شدت تبخیر دریاچه هر ساله ما شاهد کاهش آب دریاچه بودیم.

با اعتقاد وي با انتخاب مسیر مناسب و اتصال آب این دو رودخانه به‌ همدیگر، آب ورودی با کمترین تلفات به پیکره اصلی دریاچه خواهد رسید.

به نظر می‌رسد اجراي اين طرح وارد مرحله عملياتي می‌شود طوري كه به گفته فرماندار مياندوآب نيز طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه و رساندن آب زرینه رود به کانون دریاچه اجرا می‌شود.

سيف الله مطلبي اضافه مي‌كند طرح اتصال این دو رودخانه در حوالی روستاهای قلعه پایین و چلیک میاندوآب اجرا می‌شود و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته فرماندار مياندوآب این طرح به همت شرکت آب منطقه ای در مسیر 20 کیلومتری و با صرف 200 میلیارد ریال از اعتبارات احیای دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

در هر حال عزم دولت براي احياي درياچه اروميه جدي است و هرچند كه ستاد احیای دریاچه ارومیه هنوز به شکل عملی وارد این فاز نشده و تنها اقدامات مطالعاتی انجام داده است اما اين گونه اقدامات را به فال نيك می‌گیریم تا شايد روزي احياي مجدد درياچه نيمه جان اروميه را شاهد باشيم، ‎درياچه اي كه جزاير به هم پيوسته آن، تصوير امروز ما از درياچه است و اين تصوير اگر کمي بزرگ‌تر شود و به زرينه رود و سيمينه رود برسد، غمناک‌تر است. به هر حال، با تشكيل ستاد احياي درياچه اروميه همه اميدوارند تا اقدامات در نظر گرفته شده راه نجاتي براي احياي درياچه اروميه‎ ‎باشد‎.‎

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا