اخبار
کد خبر : 6375 ۱۳۹۷/۰۵/۲۹   ۲۱:۳۷:۴۶

برای اولین بار در آذربایجان غربی صورت گرفت
کشت نشایی چغندر قند در ۱۲ هکتار از اراضی زراعی استان

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برای اولین بار در سال 97 کشت نشائی چغندر قند در سطح 12 هکتار در حوضه دریاچه ارومیه انجام پذیرفته است.

به گزارش نای قلم، عبداله فتح اله زاده در جلسه پیگیری مسائل چعندر قند استان با بیان اینکه این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب در مزارع چغندر قند اجرایی شده است، اظهار کرد: در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری پنج تا شش نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته و منجر به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب می‌شود.

فتح اله زاده با تاکید بر ضرورت توسعه سطح زیر کشت نشایی چغندرقند در استان، افزود: از مجموع ۱۲ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت نشایی چغندرقند در سال زراعی جاری، ۸ هکتار در شهرستان بوکان و ۴ هکتار در شهرستان میاندواب زیر کشت این محصول رفته است که وضعیت این مزارع نیز در حد بسیار مطلوب است .

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۷ دستگاه نشا کار چغندرقند خریداری شده است، ادامه داد: ازجمله کارهای شاخصی که در مزارع چغندر قند انجام گرفته شده است، تغییر آرایش کشت در سطح ۷۰۰ هکتار و تجهیز ۴۱۶ هکتار از اراضی به آبیاری نوار تیپ است که توسعه این روش ها نقش بسزایی در کاهش مصرف آب خواهد داشت.

 فتح اله زاده بیان کرد: چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این استان نیز با دارا بودن ۵ کارخانه قند ، نقش عمده ای را در تولید شکر و خودکفایی کشور در تامین این محصول و جلوگیری از خروج ارزاز کشور را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: استان آذربایجان غربی به لحاظ سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح و میزان درصد عیار قند در کشور دارای رتبه نخست کشوری است به طوری که در سال گذشته عیار متوسط چغندر قند استان در وضعیت مطلوب ما بین  ۱۶.۳ _ ۱۷.۴۲ درصد بود.

وی تصریح کرد: براساس برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و اجرای الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری 30 هزارو 600 هکتار در استان چغندرقند کشت شده است که حدود 13 هزار هکتار آن در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بیش از 17 هزار هکتار در خارج از حوضه کشت شده است.

 این مسئول ادامه داد: این درحالی است که نه تنها افزایش سطح زیر کشت این محصول مطرح نبوده بلکه در راستای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی میزان کشت این محصول در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از 21 هزار و 845 هکتارسطح زیر کشت این محصول در سال 95 به 13هزار و 307 هکتار در سال 97 تقلیل یافته است.

 وی یاد اور شد : با اجرای طرح های حمایتی از کشاورزان استان و اختصاص نامحدود تسهیلات بانکی در قالب اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون و برنامه های ترویجی هم اکنون بیش از 85 درصد مراحل تولید چغندرقند در استان بصورت مکانیزه انجام می شود که نقش مهمی در کاهش ضایعات و قیمت تمام شده محصول دارد.

فتح اله زاده تاکید کرد: 60 درصد از اراضی زیرکشت چغندرقند در سال 97 در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با روش های نوین آبیاری، آبیاری می شود که در این روش با توجه به  افزایش راندمان آبیاری 60 تا 70 درصدی، شاهد کاهش قابل ملاحظه ای در میزان آب مصرفی در کشت این محصول هستیم.

عباس پور رئیس گروه توسعه اقتصادی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با تاکید بر ایجاد تعادل در زمینه کشت محصول استراتژیک چغندرقند در استان، گفت: پیگیری وصول مطالبات چغندرکاران از سال گذشته در دست اقدام است و امیدواریم در اسرع وقت این مطالبات به حساب چغندر کاران واریز شود.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه به تببین مسایل و مشکلات موجود در زمینه کشت، داشت و برداشت چغندرقند پرداختند.

لازم به ذکر است که ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر چغندرقند؛ کشت فراسرزمینی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون کشاورزی و جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر بجای چغندر قند در استان از برنامه های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جهت تداوم تولید این محصول با عنایت به احیای دریاچه ارومیه است که مساعدت کشاورزان استان در اجرای برنامه های اصلاح الگوی کشت مورد انتظار است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا