اخبار
کد خبر : 6347 ۱۳۹۷/۰۵/۲۱   ۲۱:۱۵:۰۸

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد
صادرات حدود 15 هزار تن انگور به خارج از کشور

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حدود 15 هزار تن از انگور تولیدی امسال به خارج از کشور صادر می شود.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در گفتگوی خبری اظهار داشت: انگور تولیدی به کشورهای عربی و روسیه صادر می شود و ارزش ریالی این صادرات در حدود 30 میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه این استان رتبه چهام کشوری در تولید انگور را به خود اختصاص داده است، از پیش بینی تولید 112 هزار تن انگور در استان در سال جاری خبرداد.

کریم زاده اضافه کرد: سطح باغات انگور استان 20 هزار و 100 هکتار بوده و پیش بینی می شود در سال جاری به میزان 112 هزار تن انگور از باغات استان برداشت شود.

وی اضافه کرد: شهرستان ارومیه با بیش از 11 هزار هکتار رتبه اول سطح زیر کشت این میوه در استان است و با تولید حدود 73 هزار تن بیشترین تولید را در استان به خود اختصاص داده است.

کریم زاده تصریح کرد: حدود 35 درصد از محصول تولیدی انگور به صورت تازه خوری و حدود 30 درصد نیز تبدیل به کشمش می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال صادرات انگور به دلیل کاهش میزان محصول تولیدی در اثر خسارت ناشی از سرمای دیر رس بهاره نسبت به سال کمتر خواهد بود.

کریم زاده با اشاره به اینکه بیش از 30 رقم انگور در استان تولید می شود، بیان کرد: رقم سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قیزیل اوزوم از جمله آنهاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه از برگ مو وهسته این میوه بهشتی برای تهیه غذا و روغن گیری استفاده می شود، گفت: انگور به صورت دوشاب (شیره)، کشمش، سبزه، آبمیوه، سرکه و غوره در صنایع تبدیلی تولید می شود.

آغاز برداشت غوره از باغات استان

وی با بیان اینکه نیمه اول مردادماه بهترین زمان آبغوره گیری است، ادامه داد: اين استان داراي بالغ بر 20 هزار هكتار باغ انگور است كه هر ساله در مرحله غوره شدن و قبل از رسيدن و شيرين شدن انگور بخشي از غوره ها را چيده وبه آبغوره تبديل مي شود .

کریم زاده خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 410 تن آب غوره توسط سه واحد ابغوره گیری به صورت صنعتی درسطح استان استحصال می شود، غوره در مصارف خانگي و تهيه سالادها و چاشني غذاها به كار مي رود و بخش عمده ای از آبغوره  نیز در استان نیز به روش سنتی خانگی تهیه می شود.

گفتنی است آبغوره دارای ویتامین c و پتاسیم است وبه همین دلیل برای درمان درد‌های استخوانی مورد استفاده قرار می گیرد در ۱۰۰ گرم از آبغوره حدود ۲۶ کیلو کالری وجود دارد که برای سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و فشار خون مفید است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا