اخبار
کد خبر : 6273 ۱۳۹۷/۰۵/۰۳   ۲۲:۴۵:۵۵

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد
اصلاح نظام آبیاری؛ مهمترین هدف اجرای طرح تحولی ترویج کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تغییر نگرش و اصلاح رفتار در قالب زنجیره اقدامات، تعیین معیشت و اقتصاد خانوار، اصلاح نظام آبیاری و مدیریت منابع، چهار رویکرد مبنایی برای اجرای طرح تحولی ترویج کشاورزی با رویکرد تلفیقی ترویجی و آموزشی برای احیای دریاچه ارومیه است.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در جلسه کمیته فنی و تخصصی برنامه تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه با بیان این مطلب با تاکید بر هم افزایی و هم سویی بین بخش های مختلف اجرایی، اظهارکرد: با اجرای موفق این طرح و افزایش دانش فنی و تخصصی کشاورزان می توان به بهره برداری بهینه از امکانات موجود، به کارگیری توصیه های فنی و پایداری منابع آبی در منطقه دست یافت.

کریم زاده افزایش بهره وری منابع آبی از طریق ارتقای دانش و مهارت تولیدکنندگان و عوامل اجرایی طرح، افزایش بهره وری منابع آبی از طریق توانمندسازی بهره برداران در مدیریت تلفیقی، ارتقای کمیت و کیفیت تولید در مزارع و باغات تحت پوشش طرح، اصلاح رفتار و تغییر نگرش به مدیریت مصرف آب و تولید را از اهداف کمی برنامه تحولی برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: توسعه روش های به زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ایجاد مزارع پایلوت کشت نوین و کشت ارقام مقاوم به کم آبی وهمچنین ترویج کشت نشایی چغندر قند و شیوه ارایش کشت این محصول نیز از جمله برنامه های ترویجی در دست اجرا در بخش زراعت در حوضه دریاچه ارومیه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با تجهیز اراضی زیر کشت چغندر قند به سیستم های نوین آبیاری و همچنین کشت نشایی به وسیله دستگاه های کارنده دو ردیفه روی پشته و آگاه سازی کشاورزان از مزایای به کارگیری این روش ها و مشارکت آنان در اجرای این طرح، به میزان قابل توجهی در مصرف آب در اراضی زیر کشت ابلاغی این محصول در استان صرفه جویی می شود.

این مسئول اضافه کرد: در این راستا کشاورزان می توانند با استفاده از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی برای خرید دستگاه های کارنده ، وجین و برداشت مکانیزه این محصول اقدام کنند.

وی ادامه داد: بهبود بهره وری مصرف آب، مدیریت تغذیه، خاکورزی حفاظتی و مدیریت سموم کشاورزی از جمله تکنیک های منتخب در اجرای برنامه تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی است .

بیتا احمدیان مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: فاز اول این طرح  که از مهر 96 در پنج شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه شروع شده بود، در حال اتمام است و فاز دوم آن از سال زراعی آینده اجرایی می شود و 650 کشاورز در فاز اول این طرح مشارکت داشتند که 25 کشاورز اصلی و 625 کشاورز تابعی را شامل می شود.

احمدیان با بیان اینکه تعداد کارشناسان پهنه استان در فاز دوم اجرای طرح 294 نفر است، افزود: توانمند سازی بهره برداران در سایت های 25 گانه اصلی و پیرامونی در 100 مورد با 1852 نفرروز در فاز اول انجام گرفته است. برنامه تحولی ترویج کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه در فاز دوم نیز در سطح 20 روستا در 9 شهرستان حوضه ابریز دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: جمع کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی در حوزه زراعت، آب و خاک در سال 97 نیز در حدود دو میلیارد و 820 میلیون ریال برآورد می شود.

احمدیان با اشاره به وضعیت منابع آبی موجود شهرستان های 9 گانه واقع درحوضه آبریز دریاچه ارومیه، افزود:  ضرورت اجرای سایت های جامع الگویی در فاز های اجرایی بعدی طرح، با  حجم بیشتری از سطح حوضه آبریز تحت پوشش مورد انتظار است.

این مسئول ادامه داد: تحقق اقدامات ترویجی آموزشی در اجرای این طرح با افزایش همکاری و تعامل همه جانبه بین مدیریت ترویج، تحقیقات و بخش اجرا و تولیدکنندگان مسیر خواهد بود و عملکرد اقدامات آموزشی ترویجی تاکنون رضایت بخش بوده است.

در ادامه این جلسه عباسعلی روانلو رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز هدف از اجرای این طرح را انتقال دانش و اگاه سازی کشاورزان عنوان کرد و افزود: مساحت حوضه ابریز دریاچه ارومیه 52200 کیلومتر مربع است که آذربایجان غربی و کردستان  با دارا بودن 12 رودخانه ، در حدود 97 درصد از اب این حوضه را تامین می کنند و آذربایجان شرقی با 6 رودخانه حدود 3 درصد آب دریاچه را تامین می کند.

روانلو بیان کرد: از آب رودخانه های واقع در آذربایجان شرقی حتی در بعضی از سال ها حتی یک متر مکعب آب هم وارد دریاچه نمی شود، با این وجود میزان سایتهای اجرایی طرح تحولی ترویج کشاورزی در این استان با آذربایجان غربی برابر است که ضرورت دارد تعداد سایت های اجرایی در این استان از تعداد فعلی به دو برابر افزایش یابد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا