اخبار
کد خبر : 627 ۱۳۹۴/۰۶/۲۵   

نزاع هايي که تصوير خونين رسم مي کنند

*پايين آمدن آستانه تحمل مردم عامل نزاع هاي دسته جمعي است

گاهي اوقات در درگيري ها، برق چاقو و قمه در ميان جمع مي درخشد و بر سر موضوعي پيش پا افتاده، انساني به کام مرگ فرو مي غلطد .

 يک فحاشي و بوق ممتد در ساعات پيک ترافيک مي تواند به يک نزاع يا حتي قتل منجر شود چنانچه طبق آمار پليس، 24 درصد از درگيري ها و نزاع ها به علت توهين کردن افراد به همديگر اتفاق مي افتد.

روزي نيست که در حال عبور از خيابان شاهد نزاع دو راننده، خريدار و فروشنده، دو عابر، نزاع بر سر پارک کردن ماشين، نزاع دو متکدي، دو کارگر در يک چهارراه، نزاع کارگر و کارفرما و حتي درگيري دو بچه مدرسه اي نباشيم.

صحنه هايي که تصويري اسفبار از تعاملات افراد جامعه نشان داده و گاهي اوقات درگيري هاي خونين را ترسيم مي کنند و گاهي در ميان اين درگيري ها برق چاقو و قمه در ميان جمع مي درخشد.

موسي صميمي رئيس سازمان قضائي نيروهاي مسلح و استاد جامعه شناس دانشگاه هاي آذربايجان غربي اظهار داشت: پايين آمدن آستانه تحمل مردم به علت مشکلات معيشتي، فشارهاي اقتصادي و رواني باعث مي شود که مردم با جزئي ترين مورد تصادف و اختلاف حرکت ناخوشايندي از خود نشان داده و به عبارتي ديگر دست به نزاع و درگيري بزنند.

رئيس سازمان قضائي نيروهاي مسلح استان آذربايجان غربي گفت: متاسفانه استفاده از مشروبات الکلي، قرص هاي روانگردان توسط جوانان در بسياري از موارد آنها را مسلوب الاختيار کرده چنانکه در برخي از موارد اين گونه افراد با ايجاد درگيري در خيابان، آرامش جامعه را بر هم زده و رعب و وحشت ايجاد مي کنند.

وي افزود: خودنمايي و تلاش براي کسب هويت از ديگر دلايلي است که افراد به خصوص جوانان به سمت نزاع و درگيري روي مي آورند و آنها با استفاده از قمه و چاقو و ساير سلاحهاي سرد حوادث تلخي را رقم مي زنند.

به اعتقاد اين استاد دانشگاه، نزاع، خشونت را تشديد مي کند و هنگامي که رواج يابد، خطرناکتر خواهد شد چون با مشاهده يک صحنه خشن، مردم ياد مي گيرند در شرايط مساوي آن را تکرار کنند چه بسا خانواده هايي که براي انتقام گيري از افرادي که در نزاع و درگيري عزيزان خود را از دست داده اند ، به عناوين مختلف سعي کنند انتقام نزديکان خود را بگيرند.

رعايت نکردن مقررات راهنمايي و رانندگي مهم ترين عامل نزاع شهري

کارشناسان مسائل اجتماعي و خانوادگي، رعايت نکردن حقوق ديگران و مسائل مربوط به رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را از جمله عوامل نزاع هاي دسته جمعي عنوان کرده و معتقدند: رعايت نکردن حقوق ديگران و مسايل مربوط به تردد در معابر شهري از مهمترين عوامل بروز نزاع در جامعه به شمار مي رود و کارشناسان کاهش آستانه تحمل مردم را از علل اصلي و عمده اين موضوع مي دانند.

همچنين کارشناسان مسائلي همچون تصادف، درگيري مسافرکش ها با مسافران، رعايت نکردن حق تقدم و درگيري با ماموران راهنمايي و رانندگي را از جمله عواملي مي دانند که هر کدام درصدهاي متفاوتي از نزاع را به خود اختصاص داده اند.

جامعه شناسان بر اين باورند که افزايش ترافيک، آلودگي هوا و آلودگي هاي صوتي هر کدام نقش غيرقابل انکاري در بروز نزاع ها از نوع خياباني و شهري دارند.

سخن آخر

فرهنگ عذرخواهي و کوتاه آمدن در کشور بسيار ضعيف شده و اگر هر کدام از افراد بتوانند در عذرخواهي پيشقدم شوند آتش شعله ور شده طرف مقابل خاموش مي شود.

بسياري از نزاع ها دعواها به اين علت اتفاق مي افتد که يک نفر حقوق ديگري را زير پا گذاشته و طرف مقابل در مقام اعتراض بر مي آيد.

افزايش يا کاهش پرخاشگري در سطح جامعه تعيين کننده آمار نزاع و درگيري است و عوامل متعددي بر کاهش يا افزايش درگيري نقش دارند چنانکه مشکلات اقتصادي، ضعف سيستم امنيتي، جمعيت، مهاجرت و ناتواني در سازگاري با محيط جديد و تداخل فرهنگ ها از عوامل مهم و موثر در افزايش نزاع در سطح جامعه به شمار مي رود.

همچنين سطح تحمل بين ساکنان شهرهاي بزرگ و شلوغ کاهش يافته و کوچک ترين بي توجهي به حقوق يکديگر باعث درگيري و نزاع مي شود.

زماني که فرد احساس امنيت روحي و رواني در جامعه خود نکند ، ممکن است براي احقاق حق خود به خشونت روي آورد، بنابراين نخستين قدم براي جلوگيري از خشونت، قانونگذاري، قانونمند کردن و قانونمند شدن همگاني است.

زير پا گذاشتن قانون خشونت را تشديد مي کند و تشديد خشونت باعث بروز نزاع و درگيري مي شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا