اخبار
کد خبر : 6258 ۱۳۹۷/۰۴/۳۰   ۱۸:۴۲:۱۷

جوابیه؛
کاهش هشت هزار هکتاری کشت چغندرقند در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه

 

در پی انتشار گزارشی برخلاف واقعیت در برخی از رسانه های خبری با محوریت موضوع کشت چغندرقند در آذربایجان غربی، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به منظور روشنگری و تنویر افکار عمومی  در این زمینه جوابیه ای صادر کرد.

به گزارش نای قلم، متن جوابیه بدین شرح است :

چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استان آذربایجان غربی به لحاظ سطح زیر کشت ، تولید در واحد سطح و میزان درصد عیار قند در کشور دارای رتبه نخست کشوری است.

کشت چغندر قند در استان آذربایجان غربی به لحاظ شرایط اقلیمی ، آب و هوایی و همچنین آشنایی کشاورزان به نحوه کاشت ،داشت و برداشت و خرید تضمینی این محصول توسط کارخانجات قند استان از دیرباز رایج بوده است. به طوری که در سال 1390 بیش از 43 هزار هکتار از اراضی زراعی استان این محصول کشت می شد که از این میزان حدود یک میلیون و 500هزارتن چغندر قند برداشت شده است که با بروز بحران  کم آبی دریاچه و براساس برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و اجرای الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، این میزان با 8 هزار و 538 هکتار کاهش سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری نسبت به سال 95، به 30 هزارو 600 هکتار تقلیل یافته که حدود 13 هزار هکتار آن در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بیش از  17هزار هکتار در خارج از حوضه کشت شده است.

 این درحالی است که نه تنها افزایش سطح زیر کشت این محصول مطرح نبوده بلکه در راستای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی میزان کشت این محصول در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از 21 هزار و 845 هکتارسطح زیر کشت این محصول در سال 95 به 13هزار و 307 هکتار در سال 97 تقلیل یافته است.

ضمنا با اجرای طرح های حمایتی از کشاورزان استان و اختصاص نامحدود تسهیلات بانکی در قالب اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون و برنامه های ترویجی هم اکنون بیش از 85 درصد مراحل تولید چغندرقند در استان بصورت مکانیزه انجام می شود که نقش مهمی در کاهش ضایعات و قیمت تمام شده محصول دارد.

به اطلاع می رساند، 60 درصد از اراضی زیرکشت چغندرقند در سال 97 در حوضه ابریز دریاچه ارومیه با روشهای نوین آبیاری ، ابیاری می گردد که در این روش با توجه به  افزایش راندمان آبیاری 60 تا 70 درصدی ، شاهد کاهش قابل ملاحظه ای در میزان آب مصرفی در کشت این محصول هستیم که از این طریق 120 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی در حوضه ابریز دریاچه ارومیه صرفه جویی شده است.

کشت چغندرقند به جهت ارتباط با صنعت، اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده مناسب، برای کشاورزان از اهمیت و استقبال خوبی برخوردار است. همچنین واردات شکر که از نیازهای اساسی کشور می باشد، به واسطه کشت این محصول بسیار کاهش یافته و از خروج ارزاز کشور جلوگیری خواهد شد.

لازم به ذکر است که همچنین برای اولین بار در سال 97 کشت نشائی چغندر قند در سطح 12 هکتار در حوضه دریاچه ارومیه انجام پذیرفته که در این شیوه کشت،  تعداد دفعات آبیاری5 تا 6  نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته و منجر به صرفه جویی 50 درصدی در مصرف اب می شود.

ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر چغندرقند؛ کشت فراسرزمینی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون کشاورزی و جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر بجای چغندر قند در استان از برنامه های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جهت تداوم تولید این محصول با عنایت به احیای دریاچه ارومیه است که مساعدت کشاورزان استان در اجرای برنامه های اصلاح الگوی کشت مورد انتظار است .

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا