موضوع حجاب از یکسو ازنظر تعریف جرم یا خلاف محل تأمل و مناقشه است و از دیگرسو، اینکه برخورد قضائی با آن نتیجه مطلوب ندارد با گذشت زمان و اعمال ماده مربوطه و با توجه به نتایج حاصله ثابت شده است.
در خصوص قسمت اول مطلب، از آنجا که در مورد تعریف حجاب شرعی اختلاف بیّن بین افراد دستاندرکار وجود دارد، نمیتوان به این نتیجه رسید که کسی که فراتر از کفّین و صورت، قسمتی از چهره او پیدا بود، مرتکب جرم شده است. از طرفی اعمال قانون صرفا به وسیله قاضی میسر است اما مأموران انتظامی هستند که در مقام ضابط، برخورد ابتدایی را با افرادی که قابل تعریف میدانند، انجام میدهند، حال آنکه مأمور انتظامی توان تشخیص مورد را از نظر علمی و قضائی ندارد. اما در مورد بینتیجهبودن برخورد قهرآمیز، بهترین دلیل اثباتی، نتایج حاصله از این برخوردها است.
بنابراین به نظر میرسد این مسئله زمانی حل خواهد شد که افراد به مصداق «یستمعون القول فیتّبعون احسنه» انتخاب احسن را در رعایت حجاب، آن هم حجابی که مورد نظر مسئولان است، ببینند. فراموش نکنیم مثلا خانمهای مسلمان پاکستانی (و مشهورترینشان مرحومه بینظیر بوتو) حجاب را رعایت میکردند لیکن نه با تعریفی که برخی از مسئولان محترم ما دارند و نمونههای این گونه را در میان خانمهای مسلمان بسیار میتوان دید. بنابراین بهنظر میرسد کار فرهنگی و سعی در اقناع مخاطبان با «موعظه و حکمت» تنها راه وصول به نتیجهای باشد که مسئولان ما در پی رسیدن به آن هستند.
بهمن کشاورز |