اخبار
کد خبر : 623 ۱۳۹۴/۰۶/۲۵   

آذربایجان غربی آنچه را که ایران دارد آن را به تنهایی دارد

* بازار تاریخی ارومیه قابلیت ثبت در فهرست جهانی را داراست

معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: آذربایجان غربی آن چه را که اعم از میراث طبیعی، معنوی، اقوام مختلف و زبان های متنوع و همه مولفه های فرهنگی که در ایران موجود بوده در این استان نقش برجسته و اساسی دارد .

به گزارش نای قلم، اسدالله درویش امیری ظهر امروز در آئین بازگشایی شبستان مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: با دیدن آثار فاخر تاریخی مانند مسجد جامع ارومیه انسان شگفت زده و به این موضوع پی می برد که احیا و مرمت آثار تاریخی چقدر بر کام انسان شیرین و گوار است .

وی مرمت و احیای آثار تاریخی را امری حساس و کاری پرزحمت عنوان کرد و توضیح داد: امروزه حفاظت از مواریث فرهنگی به فضل الهی و هوشیاری ملت ما نهادینه شده و اگر در گذشته این اقدامات صورت نمی گرفت اما اکنون به لطف درک بالای مردم حفظ مواریث فرهنگی فراگیر شده است .

درویش امیری با اعلام این مطلب که مقام معظم رهبری در سیاست های کلی نظام صیانت ازمواریث فرهنگی را در دستور کار قرار داده افزود: حفظ میراث فرهنگی تنها برعهده ی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نبوده و با وجود 32 هزار اثر ثبت شده ملی در کشور این امر عظم ملی را می طلبد .

وی با بیان این مطلب که بازار تاریخی ارومیه قابلیت ثبت در فهرست جهانی را داراست ادامه داد: این بازار باید یک روز ثبت جهانی شود و برای تحقق این امر همراهی تمام ادارات لازم است و بازگشایی شبستان مسجد جامع ارومیه نیز نوید خوبی برای همه ی بازاریان و کسبه است.

*امسال کارهای زیادی در حوزه ی میراث فرهنگی آغاز کرده ایم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: امسال با برنامه ریزی های انجام شده کارهای عمرانی و مرمتی زیادی در سطح استان آغاز کردیم که مرمت راسته های مختلف بازار ارومیه، پل های تاریخی نقده، پل میرزا رسول میاندوآب، خانه ی کبیری خوی و مرمت ساختمان چوبی ارومیه از آن جمله است .

جلیل جباری افزود: با وجود کمبود اعتبارات توانستیم با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور 15 مورد کار مرمتی در حجم بسیار زیاد انجام دهیم که این اقدامات در سال 94 به تعداد 30 مورد می رسد که با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و فرمانداران آغاز می شود .

وی با اشاره به آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی افزود: در استان آذربایجان غربی تعداد یک هزار و 475 اثر ثبت شده ی ملی وجود دارد که از حیث رتبه بندی در این زمینه استان آذربایجان غربی در رده ی هفتم کشور قرار دارد .

جباری همکاری همگانی را در نگهداری از آثار ملی بسیار ضروری دانست و عنوان کرد: تشکیل هیئت امنا و مشارکت اهالی بازار در نگهداری مسجد جامع ضروری می باشد و در این راستا اداره کل میراث فرهنگی آماده است تا در جهت مرمت فضای درونی و جداره های بیرونی بازار همکاریهای لازم را انجام دهد .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اظهار امیدواری در خصوص بازگشایی شبستان مسجد جامع اضافه کرد: با بازگشایی این شبستان امیدواریم به رونق سالهای قبل خودش بازگشته و خوشحالیم از اینکه توانستیم آرزوی دیرینه اهالی مومن و کسبه ی خداجوی ارومیه را تحقق ببخشیم .

گفتنی است در این آئین علاوه بر اجرای مدیحه سرایی در مدح مولای متقیان درانتهای مراسم به تعداد شش نفر از فعالان و افرادی که در بازگشایی شبستان مسجد جامع ارومیه نقش مهمی داشتند توسط معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور لوح های تقدیری اهدا شد .

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا