Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 6194 ۱۳۹۷/۰۴/۱۳   ۲۰:۳۹:۴۵

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:
شاخص کمی و کیفی جشنواره شعر رضوی مورد توجه قرار گیرد

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با تاکید به اینکه شاخص کمی و کیفی جشنواره باید مورد توجه قرار گیرد، از کیفی‌سازی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی خبر داد.

دکتر ناصر خدایاری در گفتگوی اختصاصی اظهار داشت: ما در تلاش هستیم که این جشنواره در این دوره منظم‌تر و کیفی‌تر برگزار شود.

وی افزود: یکی از مسیرهای انتقال فرهنگ دینی و اعتقادی برگزاری جشنواره‌های مختلف با محتوای علمی و غنی در حوزه‌های دینی، تاریخی، اعتقادی و فرهنگی است و جشنواره رضوی فرصتی مناسب است تا علاقمندان بتوانند در ارتباط با هشتمین امام همام که ما در ایران میزبان این امام رئوف هستیم در ابعاد مختلف در جریان زندگی، سیر و سلوک آن حضرت قرار گیرند.

خدایاری اضافه کرد: شعر علاوه بر جنبۀ هنری‌، یک محصول فکری و فرهنگی است بنابراین اگر قرار است عمق داشته باشد و ماندگار شود، علاوه بر زیبایی ظاهری به لحاظ اندیشه و انطباق با روایت تاریخی نیز باید استحکام داشته باشد و شعر رضوی نیز استثنا از این امر نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: شعری رضوی نباید در یک احساس شخصی خود شاعر و به صورت بسیار محدود توصیف شود، آنچه که شعر رضوی را به اصل رسالتش می‌رساند این است که ما بتوانیم آموزه‌های امام رضا (ع) یا مسائلی که کمتر به آن توجه شده است را درون شعر بیاوریم.

خدایاری با تاکید به اینکه امام رضا(ع) را در پکیج منظومه امامت معرفی کنیم و یک دوره امامت را در نظر بگیریم، اضافه کرد: در واقع باید به سیره و آموزه‌های رضوی از جمله بحث علمی، اخلاقی و احادیثی که حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در موضوعات مختلف دارند توجه بیشتری شود، بدون تردید توجه به این موضوع علاوه بر احساس شاعرانگی موجب می‌شود شعر ما آموزنده‌تر شود.

وی افزود: اشعار ارائه شده به جشنواره بین المللی شعر رضوی باید به موضوع امام رضا و عقلانیت، تدبیر، امید، خردورزی، رشد، اشتغال و کار که نیاز روز است، معطوف شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و آموزه‌های آن و کشف استعدادهای برتر در زمینه تحقیقات ادبی پیرامون شعر رضوی از سوی استادان و دانشجویان می‌تواند تحول آفرین باشد.

وی بر بعد مردمی جشنواره رضوی اشاره و تصریح کرد: این جشنواره چون برپایه اعتقادات، باور دینی مردم و عشق و ارادت به ساحت آن حضرت استوار شده، ریشه دار و عمیق است و متکی به مردم شده است لذا باید بتوانیم تمام صنوف و کسبه را درگیر جشنواره کنیم تا مردم احساس نقش کنند و از دیگر سو دستگاه ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و آموزشی با مخاطبانی از کودکان و نوجوانان گرفته تا بزرگسالان و تشکلهای مردمی به این جریان بپیوندند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: اگر با شعر رضوی به صورت مناسب و حرفه‌ای رفتار کنیم، می‌توانیم فرهنگ رضوی را بیشتر از آن چه که هست در جامعه تزریق کنیم لذا نباید کارها کلیشه ای شود بلکه باید با روحیه انقلابی، پویا، هدفمند و با نوآوری وارد کار شویم.

وی اذعان کرد: جایگاه عقلانیت جایگاه رفیعی است و جامعه امروز نیازمند عقلانیت و دانش است که با عمل به سیره اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا (ع) می توان در مسیر عقلانیت و معرفت قرار گرفت.

خدایاری اظهار داشت: برای ماندگاری و تاثیرگذاری بهتر باید خروجی های جشنواره مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه باید از حالت سنت خارج شود.

وی تصریح کرد: عمق بخشی به برنامه های جشنواره با دخیل کردن بیشتر دانشگاه ها و حوزه های علمیه در کنار توجه به خالقان آثار فرهنگی و هنری لازم و ضروری به نظر می رسد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره شعر رضوی عامل وحدت بین شیعه وسنی است با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی ترکیبی از شیعه و سنی و نیز کرد و ترک است باید از ظرفیت همه شعرا استفاده شود چراکه اعتقادات مذهبی در میان اهل سنت نیز وجود دارد.

به گفته وی جشنواره شعر رضوی ظرف مناسبی است تا با بهره گیری از هنر و ادبیات دینی در جهت رسیدن به اهداف عالیه و مقدسی چون رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا، شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق و فراهم آوردن زمینه های وحدت بین مسلمین، سهمی مهم و نقشی برجسته را ایفا کند.

خدایاری با اشاره به اینکه امام رضا(ع) بزرگ‌ترین ظرفیت و سرمایه معنوی و فرهنگی کشور و تجلی همه ائمه معصومین (ع) در ایران است لذا این جشنواره باید متناسب با شان این امام برگزار شود، اظهار داشت: شعر رضوی یکی از نقاط قوت آذبایجان غربی است که به عنوان جریانی پیوسته تاکنون دوازده دوره در استان برگزار شده است.

گفتنی است سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری با حضور شاعرانی از ایران و کشورهای آذربایجان، عراق و ترکیه مردادماه امسال در ارومیه برگزار می شود.

سیزدهمین شعر رضوی به زبان ترکی آذری با اهداف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت (ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآوردگان آثار حوزه فرهنگ رضوی برگزار می شود.

احادیث، فضایل، مناقب، مودت و سیره پاک حضرت ثامن الحجج(ع) و حضرت فاطمه معصوم (س) و شخصیت زندگانی حضرت شاه چراغ (ع) از محورهای فراخوان جشنواره بین المللی شعر رضوی هستند.

در بخش ویژه به تولید آثاری پرداخته می شود که محتوا و مضمون آثار حول محور کرامت انسانی با الهام از آموزه های رضوی، اهل بیت علیهم السلام و قرآن کریم باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا