اخبار
کد خبر : 6192 ۱۳۹۷/۰۴/۱۲   ۲۱:۵۲:۰۶

جانشین رییس شواری هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان غربی:
ضعف ها و عوامل بحران ساز شناسایی شود

 

جانشین رییس شواری هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: ضعف ها و عوامل بحران ساز شناسایی شود و مجموعه اقدامات لازم برای رفع موارد تهدید زا انجام گیرد تا از تکرار حوادث و وقوع خسارت های ناگوار در جا و مکانی دیگر جلوگیری شده و یا از شدت خسارت ها کاسته شود.

 به گزارش نای قلم، تقی کهوریان در کارگروه تخصصی شورای مدیریت بحران اظهار داشت: آسیب شناسی حوادث طبیعی خسارت بار استان باید در کارگروه های تخصصی شورای مدیریت بحران انجام شود.

وی افزود: حوادث طبیعی غیرمترقبه همه ساله خسارت های جانی و مالی هنگفتی را در بخش های زیرساختی و تاسیساتی، کشاورزی و مسکن تحمیل می کند که با شناخت صحیح عوامل پدیدآورنده و تشدیدکننده این حوادث می تواند در چاره اندیشی و تدبیر درست و مقابله و کاهش آثار زیانبار آن موثر باشد که این موضوع مهم باید در کارگروه های تخصصی زیرمجموعه شورای مدیریت بحران استان آسیب شناسی شود.

کهوریان به وقوع سیلاب اخیر در روستای پسوه که با اقدام به موقع اهالی روستا در تخلیه مساکن حاشیه مسیل از وقوع تلفات شدیدجانی جلوگیری شد اشاره کرد و گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه ، حریم و بستر رودخانه ها از عوامل اصلی در خسارت های ناشی از سیلاب بوده که با مصوبه شورای مدیریت بحران استان علاوه بر لایروبی انهار، موضوع آزادسازی حریم و بستر مسیل ها و رودخانه ها در دستور کار دستگاههای اجرایی ذیربط قرار گرفته است که باید با جدیدت و اهتمام همه عوامل اجرایی استان به سرانجام برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در بخش دیگری از سخنان با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از حوادث طبیعی اظهار داشت: آموزش و آگاه سازی مردم از عوامل پدید آورنده حوادث طبیعی و تشدید کننده خسارت های وارده در بخش آماده سازی و پیشگیری از وقوع بحران ها بسیار موثر است و در این رابطه با استفاده از تجربیات موفق در داخل و موارد مشابه در دیگر کشورها میتوان در اثرساز شدن آموزش ها و انتقال دانش در زمینه مدیریت بحران ها و کاهش خطر پذیری نتایج بسیار مطلوبی را به دست آورد.

کهوریان در ادامه به طرح بیمه اماکن روستایی در استان نیز اشاره ای کرد و گفت: این طرح که با مساعدت و تاکیدات مقام عالی استان از سال گذشته مراحل اجرایی آن آغاز شده تا کنون با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران و مشارکت روستائیان در تمام روستاهای استان در حال اجرا است و با تکمیل آن می تواند در جبران خسارت های ناشی حوادث کمک حال روستائیان باشد.

وی بهسازی خانه های روستایی از برنامه های دولت درایمن سازی اماکن روستایی و ارتقاء شاخص زندگی در مناطق روستایی دانست و افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی اصلی این برنامه در سال های اخیر اقدامات خوبی را داشته است و برای تسریع در روند اجرای آن باید از طرح های پژوهشی و مطالعات اجتماعی در خصوص افزایش استقبال روستائیان و دلایل عدم استقبال آنان از این طرح در برخی از مناطق ارزیابی کرده و مدل های کارآمد برای گسترش این برنامه را تدوین کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه در گزارشی از میزان خسارت های ناشی از حوادث طبیعی در سال جاری گفت: در سه ماهه نخست امسال براثر حوادث غیرمترقبه در استان 9 هزار و 260 میلیون ریال به بخش های کشاورزی، اماکن شهری و روستایی، تاسیسات زیربنایی و راه های دسترسی در استان خسارت وارد شده است و هشت نفر از هم استانی ها نیز جان خود را از دست داده اند.

امیرعباس جعفری سیلاب، زلزله، تندباد، برف و تگرگ، رانش، صاعقه و گردو غبار را از عمده پدیده های طبیعی در استان برشمرد و افزود: براساس نقشه پهنه بندی زلزله 60 درصد از مناطق استان در محدوده خطرپذیری زلزله قرار گرفته اند و 27 روستا با 200 هزار نفر جمعیت نیز بر روی گسل قرار دارند.

وی افزود: در سه ماه گذشته 64 زلزله به بزرگی دو و نیم تا چهار ریشتر در مقایس امواج درونی زمین در استان ثبت شده است.

مدیز کل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به آمادگی دستگاه های امدادرسان در استان ادامه داد: 2 هزار و 75 روستای استان در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها قرار گرفته اند که در سال جاری براثر وقوع سیل چهار نفر جان باخته و 2 هزار و 970 میلیون ریال خسارت به اماکن روستایی، مزارع و باغات و راه های دسترسی وارد شده است.

در ادامه این جلسه میکائیل مقصد معاون امور دهیاری ها و شوراهای دفتر امور روستایی استانداری نیز در خصوص اجرای طرح بیمه اماکن روستایی در استان گفت: تاکنون بیش از 82 هزار خانوار روستایی در مناطق مرزی و 43 هزار و 500 خانوار در سایر مناطق روستایی استان تحت پوشش بیمه حوادث غیرمترقبه قرار گرفته اند .

همچنین مدیرکل منابع طبیعی استان گزارشی از احتمال وقوع آتش سوزی و دلایل آن در فصل گرما در مراتع و جنگل های استان ارائه کرد و مقرر شد در صداوسیمای مرکز استان با تشریح موضوع توسط مسوولان منابع طبیعی و همکاری آحاد مردم برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی و مقابله و مهار آن خسارت های احتمالی ناشی از این پدیده به حداقل کاهش یابد و همچنین دهیاران مناطق در معرض خطر برای این موضوع توجیه و از ظرفیت دهیاری ها نیز بهره برداری شود. همچنین ادوات مورد نیاز با تامین اعتبار لازم به موقع خریداری شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا