Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 618 ۱۳۹۴/۰۶/۲۵   

آغاز جشنواره انگور؛ جشني براي احياي سنت‌هاي بومي و محلي آذربايجان

* ارزش افزوده در باغداری سنتی پاسخگوی هزینه های خانوارهای کشاورز نیست

سومین جشنواره انگور ارومیه با حضور پرشور مردم و مسئولان در دهکده ساحلی چی چست این شهر آغاز به کار کرد.

در آیین آغاز به کار این جشنواره سعادت استاندار آذربایجان غربی، اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس، استان‌ها و حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مدیران کل ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان، اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه، شهروندان و مسافران روزهای پایانی تابستان در ارومیه و همچنین تعدادی از شهروندان کشورهای همسایه از جمله ترکیه و اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.

اولين سخنران مراسم افتتاحيه جشنواره انگور قائم مقام شهردار ارومیه بود. 

بخش آغازين سخنان غلامرضا عدل دوست تشريح اهداف جشنواره بود، او پاسداشت فرهنگ و آیین‌های کهن، ترویج و احیای این فرهنگ، معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های ارومیه برای گردشگران داخلی و خارجی، تبیین نقش انگور در اقتصاد کشاورزی، ارائه طرح‌های توجیهی فنی کشت انگور و احیای دوباره باغ‌های انگور ارومیه را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان كرد.

به گفته عدل‌دوست آذربایجان غربی جزو استان‌های برتر کشور در تولید انگور است از اين رو باید ظرفیت‌های این استان و ارومیه بیشتر به مردم کشور و حتی کشورهای همسایه شناسانده شود.

او به اين نيز اشاره كرد كه برگزاري جشنواره انگور مي‌تواند در توسعه صنعت گردشگري نقش داشته باشد.

کاشت و تولید انگور؛ سنت اصیل تاریخی این دیار

سپس رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه به ايراد سخنراني پرداخت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ارومیه شناسایی استعدادها و توانمندی‌های بالقوه ارومیه به کشورهای همسایه را از جمله سیاست‌های ابلاغی شورای شهر عنوان كرد و اينكه جشنواره انگور در اين راستا برگزار مي‌شود.

محمد ستارپور برگزاری جشنواره انگور را بهترین فرصت برای شناساندن قابلیت‌های این شهر در تولید این محصول کشاورزی مهم دانست و تاكيد كرد كه باید گونه‌های مختلف انگور و فراورده‌های ناشی از آن را بیش از پیش در جامعه شناسانده و توانمندی خود را در این زمینه را افزایش دهیم.

او با اشاره به اينكه کاشت و تولید انگور در ارومیه ریشه در سنت‌های اصیل تاریخی این دیار دارد، گفت كه آذربایجان غربی و شهر ارومیه از قطب‌های مهم تولیدات کشاورزی و گردشگری کشور به شمار می‌رود و ما وظیفه داریم قابلیت‌های این بخش را بیش از پیش به مردم بشناسانیم.

محصول انگور یکی از محوری‌ترین محصولات استان است

ديگر سخنران اين همايش استاندار آذربایجان غربی بود، قربانعلي سعادت گفت: ارزش افزوده محصولات کشاورزی را باید با استفاده از فناوری‌های نوین که در دنیای امروز به وفور یافت می‌شود، ارتقا دهیم تا بتوانیم در بهبود اقتصاد کشاورزی استان مثمر ثمر باشیم.

وي افزود: ارزش افزوده ای که در باغداری سنتی وجود دارد، پاسخگوی اشتغال جوانان و هزینه های خانوارهای کشاورز نیست و باید به سمت مکانیزاسیون در این بخش حرکت کنیم.

استاندار آذربايجان غربي اضافه کرد: در برخی کشورها نظیر ایتالیا باغ‌های انگور با حجم کمتر ولی با تکنولوژی بهتر داشت و برداشت وجود دارد که بیش از دو برابر درآمد کشور ما از این محصول درآمد کسب می‌کند.

وی اظهار کرد: در این کشور، درختان انگور در شش طبقه تعبیه شده‌اند ولی در ایران هنوز این فناوری وجود ندارد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: فرآوری محصولات تولیدی از انگور نیز امری بسیار مهم و اساسی است و باید در این بخش نیز با استفاده از داشته های گذشته روز به روز رو به جلو حرکت کنیم.

استاندار آذربایجان غربی محصول انگور را یکی از محوری‌ترین محصولات استان عنوان كرد و افزود: با توجه به اینکه انگور به عنوان مواد اولیه بسیاری از تولیدات کشاورزان استان مطرح است، توجه به بالا بردن کیفیت این محصول می‌تواند در معیشت مردم موثر باشد.

سعادت با اشاره به اینکه استفاده از آبیاری قطره ای یکی از روش‌های اثرگذار در کاهش هزینه های باغی و افزایش راندمان آب و درآمدهای کشاورزان به شمار می‌رود، گفت: در هفته دولت امسال یک هزار و 357 هکتار از باغ‌های استان از آبیاری سنتی به آبیاری نوین تغییر روش دادند که تعامل کشاورزان در این امر بسیار قابل توجه بود.

وی افزود: باید از زمین، خاک و آب خود به خوبی مراقبت کرده و نباید به خاطر سودهای مقطعی زمینه تخریب محیط زیست را فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به توجه ویژه دولت به احیای دریاچه ارومیه گفت: آقای روحانی رئیس جمهور محترم عنوان نمودند دریاچه ارومیه را به هر قیمتی احیا خواهیم کرد و این نشان از توجه دولت به احیای دریاچه ارومیه است.

سعادت ادامه داد: خوشبختانه در برنامه های احیای دریاچه ارومیه مردم در کنار دولت قرار دارند و این مسئله روند احیای دریاچه را تسریع خواهد داد.

وی از برنامه ریزی برای استفاده از نمک دریاچه ارومیه در راستای تولید کود پتاس و تبدیل تهدید به فرصت در این عرصه توسط دولت خبر داد و اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه تنها به دست دولت ساخته نیست و باید مردم نیز در این خصوص همکاری کنند تا بتوانیم ضمن کاهش مصرف آب در استان، زمینه استفاده از فرصت‌های عدیده ناشی از این امر را فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان غربی در پایان با قدردانی از روند برگزاری جشنواره انگور در استان، این جشنواره را در راستای احیای سنت‌های دیرین مردم منطقه و معرفی آن به نسل جدید عنوان کرد و افزود: اصلاح دیدگاه‌ها و پاسداری از آیین و سنت‌های قدیمی مردم این دیدار از نتایج جشنواره خواهد بود.

وی گفت: آذربایجان غربی جزء استان‌های برتر کشور در تولید انگور است و باید ظرفیت‌های این استان و ارومیه بیشتر به مردم کشور و حتی کشورهای همسایه شناسانده شود.

سنت‌های اصیل بومی به فراموشی سپرده شده است

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: جشنواره های مبتنی بر محصولات بومی محلی عاملی اثرگذار در معرفی ظرفیت‌های بی نظیر مناطق مختلف ایران اسلامی هستند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه؛ اسدالله درویش امیری در آیین افتتاحیه سومین جشنواره انگور ارومیه در دهکده ساحلی چی چست با تشکر از عوامل اجرایی برگزاری جشنواره انگور ارومیه، اظهار کرد: آیین‌های مختلف در راستای معرفی ظرفیت‌های استان‌های گوناگون کشور در طول سال برگزار می‌شود که این جشنواره‌ها در راستای آشنا شدن هرچه بیشتر شهروندان به ویژه جوانان با فرهنگ ناب ایرانی اسلامی و همچنین معرفی توانمندی‌های استان‌های گوناگون برگزار می‌شود.

وی افزود: در طول سال شاهد برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره غذاهای محلی آش، برداشت محصول گندم، برنج، پسته، گل و گیاه، موسیقی محلی و سنتی، لباس‌های محلی و جشنواره گلاب گیری بودیم.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطر نشان کرد: طی سال‌های اخیر برخی از سنت‌های اصیل بومی به فراموشی سپرده شده است که این سنت‌ها با برگزاری چنین جشنواره‌هایی احیا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به محصول انگور، گفت: محصول انگور یکی از محصولات کشاورزی درآمدزا در دنیا است که می‌توان با برنامه ریزی‌های علمی محصول انگور را افزایش و آن را جهانی کرد.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور آذربایجان غربی را ایرانی کوچک نامید و گفت: تنوع زبان، گویش، اقوام، مذهب، فرهنگ، لباس و موسیقی در این خطه از کشورمان بی نظیر است که باید از این امر در راستای همدلی و همراهی بیشتر بهره برد.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: انعکاس مراسم برگزاری سومین جشنواره انگور در سایت‌های خبری و شبکه های اجتماعی ظرفیت تبلیغی بسیاری زیادی را به دنبال داشته و باعث شده که به مرور این جشنواره به یک جشنواره ملی تبدیل شود.

در این جشنواره که تا روز شنبه 28 شهریورماه جاری برگزار می‌شود، ظرفیت‌های تولید، فرآوری و صنایع تبدیلی انگور در ارومیه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آسیاب آرد (اون دگرمانی)، محل‌های تهیه دوشاب، مراحل زراعت و باغبانی در روستاهای آذربایجان غربی، زندگی عشایری، تهیه آش و نان سنتی و غرفه های مراکز ارائه خدمات گردشگری و مسافرتی و برگزاری تئاتر خیابانی از جمله بخش‌های این جشنواره به شمار می‌روند.

این جشنواره تا شنبه هفته آینده صبح و عصر میزبان شهروندان ارومیه ای و گردشگران بازدیدکننده است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا