اخبار
کد خبر : 6157 ۱۳۹۷/۰۴/۰۵   ۲۲:۲۹:۵۱

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی خبر داد
کاهش سطح سواد در جامعه عشایر آذربایجان غربی

 

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: در آمارهای احصا شده شاهد کاهش سطح سواد در جامعه عشایر استان هستیم.

به گزارش نای قلم، بهرام زینال زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سطح سواد در بین جامعه عشایر 10 درصد کمتر از شاخص استانی است.

وی با تأکید بر ضرورت سواد آموزی به جامعه بی سواد عشایر استان، افزود: پایین بودن سطح سواد در بین جامعه عشاری استان عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی از اجرای طرح طرح توسعه سواد زنان و دختران روستایی و عشایری خبر داد و اضافه کرد: آموزش مهارت های سواد پایه، ارتقای سطح آگاهی های اجتماعی، تربیتی و بهداشتی و توانمندسازی مخاطبان با تلفیق سواد و مهارت های زندگی و اجتماعی اهداف کیفی این طرح است.

زینال زاده با بیان اینکه بی سوادی در جامعه زنان روستایی و عشایری از چالش های پیشروی توسعه در این مناطق است، تصریح کرد: باید در طرح توسعه سواد زنان و دختران روستایی به دنبال مهارت آموزی در کنار سوادآموزی باشیم.

وی بیان کرد: آماده همکاری با آموزش و پرورش جهت اجرای موفق طرح توسعه سواد زنان و دختران روستایی و عشایری هستیم.

این مقام مسوول افزود: عشایر استان با تولید سالانه 19 هزار جفت انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه 42 درصد تولیدات عشایری کشور در بخش غیرداری را به خود اختصاص داده اند.

زینال زاده اضافه کرد: 10 درصد از تولیدات داری عشایر کشور نیز در این استان تولید می شود.

به گفته وی سالانه 15 هزار و 700 مترمربع انواع قالی و قالیچه توسط عشایر آذربایجان غربی تولید می شود.

وی ادامه داد: این عشایر سالانه سه هزار تن پشم، 16 هزار تن گوشت و 50 هزار تن شیر نیز تولید می کنند.

 

مدیرکل عشایر استان ادامه داد: ۳۲۰ هزار تن کل تولیدات عشایر استان بوده که با تولید و فروش محصولات خود سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنند.

وی افزود: عشایر آذربایجان‌غربی در تولیدات دامی و کشاورزی نقش بسیار مهمی دارند و نیمی از تولیدات دامی استان در اختیار عشایر بوده و یک سوم گوشت قرمز استان را به مقدار بیش از 15 هزار تن تولید کرده و 50 هزار تن شیر و 3 هزار تن پوست و پشم تولید می کنند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در سطح استان ۱۰ شرکت و یک اتحادیه عشایری فعال هستند که در سال گذشته بیش از ۱۷ هزار تن نهاده‌های دامی از جمله کنسانتره، سبوس، جو و سوخت وآرد بین عشایر توزیع کرده اند.

زینال زاده با اشاره به نیاز چرای ۲ میلیون دام عشایر در مراتع استان، افزود: ۵۹ درصد اراضی ملی یا همان مراتع به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار در اختیار عشایر استان قرار دارد که کل مساحت مراتع استان در حدود ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار است.

مدیرکل عشایر استان با بیان اینکه، امسال بیش 10 میلیارد تومان وام برای عشایر استان در نظر گرفته شده است، یادآور شد: سال گذشته بیش از هفت میلیارد و 670 میلیارد تومان به عشایر وام پرداخت شد ضمن اینکه برای عشایری که از حوادث طبیعی خسارت وارد شده، بعد از بررسی تا 50 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 15 هزار و 599 خانوار عشایری با 104 هزار نفر جمعیت در 16 شهرستان این استان و 336 روستای مختص عشایر مستقر هستند، گفت: حدود 600 خانوار از عشایر این استان به ییلاق های خارج از استان در دامنه های جنوبی سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربایجان شرقی کوچ می کنند.

زینال زاده ادامه داد: چهار هزار خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ می کنند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان می روند.

مدیرکل عشایر استان تصریح کرد: تمهیدات لازم در راستای تسهیل تردد و تامین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ حمام خورشیدی در مناطق ییلاقی استان احداث شده است، گفت: عشایر در زمان ییلاق در ۵۵۰ منطقه با بیش از ۲هزار یورد مستقر می‌شوند که ۲ هزار دستگاه فانوس خورشیدی بین آن‌ها توزیع شده است.

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا