اخبار
کد خبر : 6124 ۱۳۹۷/۰۳/۳۱   ۰۹:۲۴:۴۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:
خروجی کار رسانه ها انسجام و نشاط اجتماعی باشد/ ضرورت وجود آزادی بیان

 

مشکلات اقتصادی از دغدغه‌های اصلی مدیران مسوول رسانه های استان است که در نشست هم اندیشی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اعلام کردند.

به گزارش نای قلم، قصه‌ پرغصه مشکلات و دغدغه‌های رسانه‌های آذربایجان غربی سال‌های سال است که دایره وار از سوی اصحاب رسانه برای مسوولان در رده‌های مختلف مدیریتی مطرح می‌شود و استانداران ادوار گرفته تا مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سنوات اخیر، همگی بارها و بارها حکایت مشکلاتی از جنس رسانه را شنیده‌اند اما متاسفانه تاکنون رفع و حل این مشکلات به جایی نرسیده است.

روز گذشته نیز در نشست هم‌اندیشی مدیران مسوول رسانه های استان با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بسیاری از مشکلات پیش‌روی رسانه ها مطرح شد.

در ابتدای این نشست رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گزارشی از تعداد رسانه های مجوزدار استان ارائه داد.

امید سیاح گفت: در استان آذربایجان غربی 150 مجوز نشریه اعم از مکتوب و مجازی صادر شده است که از این تعداد 86 نشریه فعال هستند.

وی افزود: 2 مورد روزنامه، 37 مورد هفته نامه، 24 مورد ماهنامه، 2 مورد دوماهنامه، 9 مورد فصلنامه، پنج مورد دو فصلنامه و  42 مورد پایگاه خبری و شش مورد نشریه الکترونیک فعال است.

سیاح تعداد خبرنگاران فعال در استان را نیز 350 نفر اعلام کرد.

سپس تعدادی از مدیران مسوول رسانه ها مطالبات و مشکلات خود را مطرح کردند و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

جهت گیری رسانه ها تقویت وجهه مردمی باشد

حجت الاسلام ناصر خدایاری گفت: جهت گیری رسانه ها باید تقویت وجهه مردمی باشد.

توزیع عادلانه آگهی ها مطالبه مشترک اکثر مدیران مسوول رسانه ها بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد، تلاش می کنیم تا توزیع آگهی ها عادلانه باشد و برون سپاری نشود، مکاتبات لازم در راستای عدم چاپ آگهی در نشریات سراسری و نمایندگی روزنامه های سراسری صورت گرفته و به استانداری و دستگاه های اجرایی منعکس شده است.

وی در عین حال توزیع آگهی را راهکار حل مشکلات اقتصادی مطبوعات ندانست و افزود: مطبوعات کار فرهنگی انجام می دهند و ضروری است به منظور جذب خواننده و بالا بردن تیراژ مطبوعات و خروجی بهتر، نظریه پردازان فرهنگی را به کار گیرند و از روانشناس، جامعه شناس، روانشناس اجتماعی، جامعه شناس اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز استفاده کنند.

خدایاری اضافه کرد: باید دامنه توقعات و انتظارات متناسب با میزان سرمایه گذاری باشد که در حوزه نیروی انسانی و اقتصادی انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: امروزه دانش به عنوان توانمندی انسانی و سرمایه سازمانی تلقی می شود و نقش بی بدیل آن در بالندگی سازمان ها غیرقابل انکار است از این رو نیروی انسانی کارآمد، متخصص و توانمند و کسب دانش روز مهمترین سرمایه رسانه هاست و بهره گیری از این سرمایه مسیر توسعه و جذب مخاطب را شتاب می بخشد.

خدایاری در خصوص پیگیری رفع مشکل گرانی کاغذ مطبوعات قول مساعد داد.

به کلیت آذربایجان فکر کنیم

تشکیل انجمن های خبری ترک و کردزبان یکی دیگر از خواسته های اصحاب رسانه بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پاسخ داد: ما یک ملت هستیم و به کلیت آذربایجان باید فکر کنیم.

خدایاری با تاکید به اینکه نگاه انحصاری و قومی نباید داشته باشیم، ادامه داد: ما از آذربایجان سخن می گوییم و آذربایجان به مفهوم ترکستان نیست، اقوام و ادیان گلی از گل های بسیار زیبای باغ آذربایجان هستند که نباید اجازه دهیم یکی پژمرده و یا کسی فدای دیگری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: خروجی کار رسانه ها باید اتحاد، انسجام اجتماعی، همزیستی، در کنار هم بودن، خوب زیستن و نشاط جامعه باشد.

وی همچنین بر ضرورت آزادی بیان اشاره و اذعان کرد: آزادی بیان باید وجود داشته باشد، اما باید از این آزادی بهترین استفاده را بکنیم.

خدایاری با اشاره به اینکه ادبیات نوشتاری ما باید سنجیده و به دور از احساسی و هیجانی باشد، اضافه کرد: در کنار آزادی بیان، پاسخگویی و مسوولیت هم وجود دارد که اگر در کنار هم قرار گیرند برخی از آزادی های فردی در راستای جلوگیری از تنش اجتماعی به نفع مصالح ملی کنار گذاشته می شود.

 ضرورت آسیب شناسی رسانه های استان

وی آسیب شناسی رسانه های استان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: رسانه ها باید در چارچوب قانون و نه فراتر از قانون حرکت کنند.

وی در خصوص تاثیر شبکه های مجازی بر رسانه ها نیز گفت: فضای مجازی به آنچه ما غفلت می کنیم، می پردازد و مشتری هم پیدا می کند.

خدایاری اضافه کرد: ما اگر در فضای واقعی درست کار کنیم، فضای مجازی نمی تواند تاثیرگذار باشد، ضمن اینکه می توانیم فضای مجازی را بازتابی از فضای واقعی کنیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا