اخبار
کد خبر : 6087 ۱۳۹۷/۰۳/۲۳   ۲۱:۴۶:۲۷

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی:
11 شهرستان آذربایجان‌غربی فاقد کتابخانه هستند

 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: 11 شهرستان آذربایجان غربی فاقد کتابخانه هستند.

به گزارش نای قلم، علی فیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عطف به نامه‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استانداران سراسر کشور ارسال کرده است باید شهرهایی که فاقد کتابخانه هستند هرچه سریع‌تر کتابخانه احداث کنند.

وی افزود: خلیفان، ربط، سرو، سیلوانا، محمودآباد، مرگنر، نازک علیا و نوشین شهر آذربایجان غربی فاقد کتابخانه هستند که در تلاش برای استفاده از ساختمان های خالی برای تاسیس کتابخانه تا اواخرامسال هستیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان از فعالیت ۷۰ کتابخانه نهادی در استان خبر داد و اضافه کرد: کتابخانه مشارکتی و۱۱ کتابخانه روستایی نیز در استان فعال هستند.

وی افزود: سال گذشته نیز چهار کتابخانه روستایی درشهرستان های ارومیه، چالدران و خوی افتتاح شد.

فیروز با تاکید به اینکه درسال گذشته احداث ۲۵ باب کتابخانه با اعتبار شش میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان مصوب شده بود، تصریح کرد: از این موافقت نامه ۱۳ باب کتابخانه با اعتباریک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در استان به امضا رسیده است.

به گفته وی سه باب کتابخانه قدیمی طباطبایی ارومیه، دهخدای میاندوآب و ابن سینا سردشت نیز نیاز به بازسازی فوری داشت که مقدمات بازسازی این کتابخانه ها آغاز شده است.

هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در آذربایجان غربی برگزار می‌شود

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی در ادامه گفت: هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی در آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

فیروز اظهار داشت: فراخوان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی منتشر شده است که تا اواخر تیرماه برگزار می شود.

به گفته وی، جشنواره کتابخوانی رضوی در سه رده سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال و نیز بخش خانوادگی برگزار می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اضافه کرد: برگزاری مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دهه ولایت در شهریور ماه امسال در نظر گرفته شده است.

فیروز تصریح کرد: هفت عنوان کتاب با موضوع سیره امام رضا (ع) به عنوان منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شده است.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج سبک زندگی رضوی عنوان و خاطرنشان کرد: ‌بخشی نیز با عنوان مسابقه کتابخوانی خانواده رضوی برای حضور تمام اعضای خانواده برگزار می شود و شرکت برای تمامی علاقمندان در تمام گروه های سنی میسر است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: ‌علاقمندان به منظور دریافت منابع و پرسشنامه و شرکت در جشنواره می توانند به کتابخانه های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.

فیروز یادآور شد:  سال گذشته بیش از پنج هزار نفر از آذربایجان غربی در این جشنواره شرکت کردند که یک نفر از استان نیز برگزیده هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی بود.

وی تصریح کرد:‌‌ همچنین علاقمندان می توانند پرسشنامه و فایل پی دی اف منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی را از پایگاه اطلاع رسانی www.iranpl.ir دریافت کنند.

برگزاری 687 نشست کتابخانه ای و 28 نقد و رونمایی در سال گذشته

کارشناس امور فرهنگی کتابخانه های استان هم به فوق برنامه های برگزار شده در سال۹۶ استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۶۷۸ نشست کتابخانه ای و۲۸ نقدورونمایی کتاب در سراسر استان برگزار شد.

لطفی در ادامه افزود: ۵۳۳ کارگاه قصه گویی،۱۵۹۹برنامه ترویجی نشست ادبی،۲۵۷ برنامه مناسبتی و ۷۶۰ جلسه مطالعاتی در سال ۹۶ برگزار شد.

وی به اجرای طرح "باهم بخوانیم" اشاره کرد و افزود: این طرح در سال ۹۶ در ۲ باب کتابخانه منطقه محروم تکاب توسط ۱۲ نفراز اعضای کتابخانه شهرستان برگزار شد.

تعداد کل نسخه های کتاب استان؛ یک میلیون و ۱۵۷ هزار و۵۰۲ جلد کتاب

در ادامه کارشناس آمار و پژوهش کتابخانه مرکزی آذربایجان غربی تعداد کل نسخه های کتاب استان را یک میلیون و ۱۵۷ هزار و۵۰۲ جلد اعلام کرد و گفت: تعداد کتاب های استان در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ صدم درصد افزایش یافته است.

باستانی با بیان اینکه در سال۹۶ تعداد افراد عضو در کتابخانه های استان۵۶ هزار و ۱۴ نفر ثبت شده است، تصریح کرد: تعداد افراد عضو کتابخانه در استان در سال گذشته پنج درصد کاهش و همچنین میزان امانت کتاب ۶۷۵هزار نسخه بود که یک درصد کاهش داشته است.

این کارشناس پژوهش ادامه داد: در سال۹۶ طرح رجین کلی کتاب ها با هدف حذف منابعی که از نظر محتوا و ظاهر منسوخ شده بودند در همه کتابخانه های آذربایجان غربی اجراشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا